Poláky rozděluje zákon o biopalivech
Vzrušenou debatu mezi polskými motoristy a zemědělci vyvolal zákon o
biopalivech, jehož návrh se vrací do Sejmu poté, co ho odmítl podepsat prezident
Aleksander Kwaśniewski. Odpůrci zákona bojují hlavně proti klauzuli, která
předpokládá, že biolátky v množství minimálně 4,5 procent budou přidávány do
všech druhů benzínu. Zákazník by tudíž neměl možnost volby mezi klasickým
benzínem a benzínem s příměsí biolátek. Takového výrobku se obávají především
majitelé starších vozů. Ekologické palivo by totiž mohlo v motorech dřívějšího
data výroby způsobit nenapravitelné škody. Bez nebezpečí nejsou ani nové vozy.
\"Producenti aut nebudou poskytovat záruky na škody způsobené používáním
biopaliv,\" řekl Przemysław Byszewski, tiskový mluvčí General Motors Polsko. Na
co nejrychlejším schválení zákona záleželo zemědělcům, kterým se rýsuje
zajištění odbytu na produkci řepky olejky, jejíž extrakt by měl být do pohonných
hmot dodáván. Zemědělská lobby využila rovněž evropskou rétoriku: Zákon o
používání biopaliv, do kterých podle zákona může být dodávána pouze domácí řepka
olejka, by přispěl k posílení pozice polských zemědělců vůči jejich kolegům v
členských zemích EU. Kwaśniewski na páteční tiskové konferenci prohlásil, že
neodmítá zákon jako takový, ale nesouhlasí s jeho současnou verzí. Po konzultaci
s četnými experty došel k závěru, že nová legislatura je \"nedostatečně
propracována\". Prezident navrhl tři základní změny, které by zákon jednoznačně
vylepšily. Ke změnám v obsahu biolátek v palivu by podle něho mělo docházet
postupně. Zákazníkovi by měla být ponechána možnost volby při nákupu benzínu a
měl by být zajištěn kontrolní systém. Prezidentem zamítnutý zákon má stále
teoretickou šanci na schválení. K němu je potřeba třípětinová většina
hlasujících při účasti minimálně poloviny sněmovny. Potom musí prezident zákon
podepsat. Není ale jasné, jak nové hlasování dopadne. Původně byl schválen
drtivou většinou, ale po rozpoutání mediálního rozruchu se některé strany
rozhodly svůj postoj ještě přezkoumat. Z politických kalkulací vyplývá, že o
osudu \"řepkového zákona\" budou rozhodovat hlasy vládního postkomunistického
Svazu demokratické levice (SLD). \"Poslanci nemohou ignorovat obavy tisíců
řidičů, kteří se bojí o motory svých aut, ale z druhé strany je třeba uznat
takové výhody jako několik desítek tisíc nových pracovních příležitostí, čistší
ovzduší a šance pro polské zemědělství, které může zákon přinést,\" řekl premiér
Leszek Miller v rozhlasovém rozhovoru. Spor vyvolal obavy o soudržnost vládní
koalice. Vicepremiér, ministr zemědělství a šéf Polské lidové strany (PSL)
Jarosław Kalinowski v Polském rádiu 3 prohlásil: \"PSL udělá všechno proto, aby
Sejm prezidentovo veto odmítnul.\" Kalinowski sice připomněl, že otázka biopaliv
je předmětem koaliční smlouvy, ale zároveň vyloučil, že by mohla PSL v případě
neúspěchu odejít z koalice. Podle pozorovatelů existuje reálná šance na
kompromis. Sejm vyjádří souhlas s prezidentem a začne práce nad úpravou zákona.
Pak budou možná spokojeni i zemědělci, kteří ovšem přiznali, že na sezónu od
července 2003 nejsou plně připraveni. Nejistota ohledně přijetí zákona jim
údajně zabránila v nasetí dostatečného množství řepky. ZDROJ: HN
Vzrušenou debatu mezi polskými motoristy a zemědělci vyvolal zákon o biopalivech, jehož návrh se vrací do Sejmu poté, co ho odmítl podepsat prezident Aleksander Kwaśniewski. Odpůrci zákona bojují hlavně proti klauzuli, která předpokládá, že biolátky v množství minimálně 4,5 procent budou přidávány do všech druhů benzínu. Zákazník by tudíž neměl možnost volby mezi klasickým benzínem a benzínem s příměsí biolátek.
Takového výrobku se obávají především majitelé starších vozů. Ekologické palivo by totiž mohlo v motorech dřívějšího data výroby způsobit nenapravitelné škody. Bez nebezpečí nejsou ani nové vozy. \"Producenti aut nebudou poskytovat záruky na škody způsobené používáním biopaliv,\" řekl Przemysław Byszewski, tiskový mluvčí General Motors Polsko.
Na co nejrychlejším schválení zákona záleželo zemědělcům, kterým se rýsuje zajištění odbytu na produkci řepky olejky, jejíž extrakt by měl být do pohonných hmot dodáván. Zemědělská lobby využila rovněž evropskou rétoriku: Zákon o používání biopaliv, do kterých podle zákona může být dodávána pouze domácí řepka olejka, by přispěl k posílení pozice polských zemědělců vůči jejich kolegům v členských zemích EU.
Kwaśniewski na páteční tiskové konferenci prohlásil, že neodmítá zákon jako takový, ale nesouhlasí s jeho současnou verzí. Po konzultaci s četnými experty došel k závěru, že nová legislatura je \"nedostatečně propracována\".
Prezident navrhl tři základní změny, které by zákon jednoznačně vylepšily. Ke změnám v obsahu biolátek v palivu by podle něho mělo docházet postupně. Zákazníkovi by měla být ponechána možnost volby při nákupu benzínu a měl by být zajištěn kontrolní systém.
Prezidentem zamítnutý zákon má stále teoretickou šanci na schválení. K němu je potřeba třípětinová většina hlasujících při účasti minimálně poloviny sněmovny. Potom musí prezident zákon podepsat. Není ale jasné, jak nové hlasování dopadne. Původně byl schválen drtivou většinou, ale po rozpoutání mediálního rozruchu se některé strany rozhodly svůj postoj ještě přezkoumat.
Z politických kalkulací vyplývá, že o osudu \"řepkového zákona\" budou rozhodovat hlasy vládního postkomunistického Svazu demokratické levice (SLD).
\"Poslanci nemohou ignorovat obavy tisíců řidičů, kteří se bojí o motory svých aut, ale z druhé strany je třeba uznat takové výhody jako několik desítek tisíc nových pracovních příležitostí, čistší ovzduší a šance pro polské zemědělství, které může zákon přinést,\" řekl premiér Leszek Miller v rozhlasovém rozhovoru.
Spor vyvolal obavy o soudržnost vládní koalice. Vicepremiér, ministr zemědělství a šéf Polské lidové strany (PSL) Jarosław Kalinowski v Polském rádiu 3 prohlásil: \"PSL udělá všechno proto, aby Sejm prezidentovo veto odmítnul.\" Kalinowski sice připomněl, že otázka biopaliv je předmětem koaliční smlouvy, ale zároveň vyloučil, že by mohla PSL v případě neúspěchu odejít z koalice.
Podle pozorovatelů existuje reálná šance na kompromis. Sejm vyjádří souhlas s prezidentem a začne práce nad úpravou zákona. Pak budou možná spokojeni i zemědělci, kteří ovšem přiznali, že na sezónu od července 2003 nejsou plně připraveni. Nejistota ohledně přijetí zákona jim údajně zabránila v nasetí dostatečného množství řepky.
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích