zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Celníci jsou přísnější, dovozci ojetých aut protestují

03.02.2003
Odpady
Celníci jsou přísnější, dovozci ojetých aut protestují
Na třicet drobných dovozců ojetých aut zablokovalo v pátek dopoledne hraniční přechod v Hoře Svatého Šebestiána na Chomutovsku. Protestovali tak proti opatření celníků, kteří odmítají pouštět z Německa na území republiky ojetiny starší osmi let. \"Když stojíte 24 hodin na hranicích a pak vás celníci pošlou zpátky, tak chápu, že jim došla trpělivost,\" uvedl pro ČTK předseda Svazu drobných dovozců a opravářů automobilů Jan Slawisch. Podle jeho slov nešlo o krok sdružení, ale o iniciativu jednotlivců. Připustil však, že dovozci uvažují o protestech proti omezování dovozu ojetin. Blokádu hranic Slawisch vyloučil. Podle něj půjde spíše o blokádu zainteresovaných státních orgánů či hlavních pražských tahů. Slawish řekl, že v pátek jednal se zástupci ministerstva životního prostředí, kteří uvedli, že dosud žádný metodický pokyn pro jednotný postup celníků při kontrolách dovážených vozů nevydali. V případě hraničních přechodů s Německem, které odmítají starší vozy do země pouštět, jde podle něj o rozhodnutí jednotlivých celních ředitelství. Velké tuzemské autobazary, jako AAA Auto nebo Auto Esa se k případným stávkám dovozců nepřipojí. Zpřísnění dovozu ojetin vítají. \"Jde o krok, který myslí především na konečného spotřebitele, v tomto případě tedy na zdraví a bezpečnost českých motoristů,\" uvedl pro tiskovou agenturu Anthony James Denny, předseda představenstva společnosti Automobile Group, která AAA bazary provozuje. Oba autobazary nakupují většinu ojetých aut na českém trhu. \"Z pohledu drobných dovozců jsou protesty naprosto logické, starají se o svůj džob. Z pohledu státu to však přijatelné není, protože za čtyři, pět let nastanou obrovské problémy při likvidaci aut,\" řekl ředitel sekretariátu Sdružení dovozců automobilů Antonín Šípek. V roce 2007, kdy Česko již bude členem unie, totiž začne platit nařízení, podle něhož za likvidaci vyřazených aut odpovídá výrobce nebo dovozce konkrétní značky. Vyžadovat splnění tohoto předpisu na drobných dovozcích ojetin bude obtížné a o likvidaci jimi dovážených vraků se pravděpodobně bude muset postarat stát. \"Více než osm let staré auto dovozce legálně do provozu nedostane. Může však sehnat papíry ke stejnému modelu, nahlásí výměnu karosérie a motoru a vozidlo může jezdit. Od roku 1991 bylo do Česka dovezeno 120 tisíc ojetin, o nichž nikdo neví, kde jsou,\" dodal Šípek. Motivací dovozců je podle jeho názoru snaha o udržení zisku. S omezením stáří dovážených ojetin na osm let se zvýšila celní hodnota aut, protože vozy mladší osmi let jsou v západních bazarech dražší. Zvýšená celní hodnota znamená i vyšší DPH a zároveň nižší zisk dovozce. Loni dovezli importéři do Česka více jak čtvrt miliónu vozidel za téměř 60 miliard korun. Je to o pětinu více než předloni, přitom nárůst dovozu ojetin byl dvakrát vyšší než růst dovozu nových aut. . Dovoz osobních automobilů do České republiky Kategorie 2001 2002 změna % Nové vozy 69 772 78 522 12,6 Ojeté vozy - obchodní dovoz 50 330 61 055 21,3 Ojeté vozy - individuální dovoz 48 810 69 605 42,6 Ojeté vozy na náhradní díly 8 486 1 581 -81,0 Průměrné celní hodnoty v korunách: Nový vůz 379 943 375 963 -1,0 Ojetý vůz - obchodní dovoz 43 848 64 635 47,4 Ojetý vůz - individuální dovoz 34 729 46 863 35,0 Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu ZDROJ: HN
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
28
11. 2017
28.11.2017 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
MŽP ČR
28
11. 2017
28.11.2017 - Seminář, školení
Praha
28
11. 2017
28.11.2017 - Seminář, školení
Praha
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí