Na silnici do Hřenska potkáme stavbaře možná i za několik let
Ještě nedávno u obnovy velkou vodou poničené silnice z Děčína do Hřenska
figurovala částka dvaačtyřicet miliónů. V poslední době se však hovoří o
výdajích, které možná přesáhnou devadesátimiliónovou hranici. Proč? Na to jsme
se zeptali Jaroslava Šimonka, koordinátora prací za Ředitelství silnic a dálnic.
Co tedy způsobilo tak výrazné zvýšení očekávaných nákladů ? \"Investor počítal s
tím, že během první etapy se podaří zvládnout všechny opravy v takovém rozsahu,
aby mohlo dojít k opětovnému obnovení provozu na silnici. Jenže mezitím se
uskutečnilo monitorování nejvíce poničených úseků vozovky. Ukázalo se, že tam
došlo k dalším novým trhlinám a prasklinám, které bude třeba také opravit.
Ředitelství silnic a dálnic začalo shánět další peníze ze Státního fondu
dopravní infrastruktury. Proto padlo rozhodnutí, aby na úvodní fázi prací
plynule navazovala i druhá etapa obnovy. Změnu původních plánů urychlily ještě
další nečekané poruchy, které se na silnici objevily po novoroční povodni.\"
Znamená to, že až skončí obě etapy prací, bude silnice z Děčína do Hřenska v
naprostém pořádku a stavbaři se tam v nejbližších létech nebudou muset vracet ?
\"Bohužel, tak to není. Na komunikaci zůstane ještě několik úseků, které přejdou
do třetí etapy. Ta je však zatím hodně vzdálenou budoucností. Určitě k zahájení
prací nedojde během nejbližších pěti až sedmi let, možná se dá uvažovat i o
vzdálenějším časovém horizontu. Na konečnou fázi prací totiž nejsou a zřejmě
hned tak nebudou peníze. Kdyby se ale finanční možnosti státu, respektive
Ředitelství silnic a dálnic zlepšily, dá se očekávat i rychlejší zvládnutí
závěrečných úprav.\" Když už hovoříme o vzdálenějších časových horizontech:
počítá se do budoucna s tím, že silnice z Děčína do Hřenska bude někdy skutečně
splňovat parametry mezinárodní silnice nebo se těmto parametrům alespoň co
nejvíce přiblíží? Přece jen jde o komunikaci k hraničnímu přechodu s Německem a
frekvence provozu tam po vstupu naší republiky do Evropské unie bude nabývat na
intenzitě... \"Myslím, že tyto požadavky si správce silniční sítě plně
uvědomuje. Některé plány se rodí nejen v představách projektantů, ale začínají
mít konkrétnější podobu alespoň v prvních navrhovaných studiích. Ideální by bylo
například dosažení sedmiapůlmetrové šíře v celém úseku silnice od Děčína až po
hřenský hraniční přechod. Pominemeli skutečnost, že by si takové úpravy vyžádaly
ohromný balík peněz, je tu i další rozhodující omezení: rozšíření vozovky by se
neobešlo bez podstatnějšího zásahu do okolního terénu. Silnice přitom hraničí
prakticky s první zónou chráněné krajinné oblasti. Už z toho je zřejmé, jak
nesnadné bude případné úpravy prosadit.\" Děkuji za rozhovor. Zdroj: Děčínský
deník
Ještě nedávno u obnovy velkou vodou poničené silnice z Děčína do Hřenska figurovala částka dvaačtyřicet miliónů. V poslední době se však hovoří o výdajích, které možná přesáhnou devadesátimiliónovou hranici. Proč? Na to jsme se zeptali Jaroslava Šimonka, koordinátora prací za Ředitelství silnic a dálnic.
Co tedy způsobilo tak výrazné zvýšení očekávaných nákladů ?
\"Investor počítal s tím, že během první etapy se podaří zvládnout všechny opravy v takovém rozsahu, aby mohlo dojít k opětovnému obnovení provozu na silnici. Jenže mezitím se uskutečnilo monitorování nejvíce poničených úseků vozovky. Ukázalo se, že tam došlo k dalším novým trhlinám a prasklinám, které bude třeba také opravit. Ředitelství silnic a dálnic začalo shánět další peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Proto padlo rozhodnutí, aby na úvodní fázi prací plynule navazovala i druhá etapa obnovy. Změnu původních plánů urychlily ještě další nečekané poruchy, které se na silnici objevily po novoroční povodni.\"
Znamená to, že až skončí obě etapy prací, bude silnice z Děčína do Hřenska v naprostém pořádku a stavbaři se tam v nejbližších létech nebudou muset vracet ?
\"Bohužel, tak to není. Na komunikaci zůstane ještě několik úseků, které přejdou do třetí etapy. Ta je však zatím hodně vzdálenou budoucností. Určitě k zahájení prací nedojde během nejbližších pěti až sedmi let, možná se dá uvažovat i o vzdálenějším časovém horizontu. Na konečnou fázi prací totiž nejsou a zřejmě hned tak nebudou peníze. Kdyby se ale finanční možnosti státu, respektive Ředitelství silnic a dálnic zlepšily, dá se očekávat i rychlejší zvládnutí závěrečných úprav.\"
Když už hovoříme o vzdálenějších časových horizontech: počítá se do budoucna s tím, že silnice z Děčína do Hřenska bude někdy skutečně splňovat parametry mezinárodní silnice nebo se těmto parametrům alespoň co nejvíce přiblíží? Přece jen jde o komunikaci k hraničnímu přechodu s Německem a frekvence provozu tam po vstupu naší republiky do Evropské unie bude nabývat na intenzitě...
\"Myslím, že tyto požadavky si správce silniční sítě plně uvědomuje. Některé plány se rodí nejen v představách projektantů, ale začínají mít konkrétnější podobu alespoň v prvních navrhovaných studiích. Ideální by bylo například dosažení sedmiapůlmetrové šíře v celém úseku silnice od Děčína až po hřenský hraniční přechod. Pominemeli skutečnost, že by si takové úpravy vyžádaly ohromný balík peněz, je tu i další rozhodující omezení: rozšíření vozovky by se neobešlo bez podstatnějšího zásahu do okolního terénu. Silnice přitom hraničí prakticky s první zónou chráněné krajinné oblasti. Už z toho je zřejmé, jak nesnadné bude případné úpravy prosadit.\"
Děkuji za rozhovor.
Zdroj: Děčínský deník
Sdílet článek na sociálních sítích