zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Spory o dálnici jako z Kafky

04.03.2003
EIA
Spory o dálnici jako z Kafky
Nejnovější spory kolem dálnice D8, způsobené nedostatky ve stavebním řízení a požadavkem Dětí Země na prodloužení tunelů Českým středohořím, opět připomněly dlouholeté slabiny přípravy a realizace dopravních staveb. Od doby, kdy není možné rozhodovat škrtem pera mocného tajemníka strany, postrádáme mechanismus, který by umožnil rychle vypořádat protichůdné zájmy. I v tomto případě na nás tu a tam dýchla atmosféra románů Franze Kafky, kdy již připravená a mnohokrát prodiskutovaná stavba je blokována lobbistickými a úřednickými obstrukcemi a poraženou stranou je opět veřejný zájem. Průtahy v realizaci dopravních staveb bývá těžce postiženo obrovské množství lidí. Typický byl v minulosti příklad dálničního obchvatu Plzně, kde několikaletý svár přívrženců dvou tras nechal dusit ve výfukových plynech obyvatele dvousettisícového města. I dnešní spor je mnohdy podepírán ekologickými argumenty. Je však ekologické, když na základě neustálých průtahů má po další léta těžká nákladní doprava ohrožovat chodce obcí mezi Lovosicemi a Cínovcem, zamořovat nejkrásnější partie Středohoří a občas ještě pobořit nějaký dům v Bořislavi či Žalanech? A to nemluvíme o efektech, které má dokončení dálnice přinést pro investice a zaměstnanost v Ústeckém kraji zmítaném ekonomickými potížemi. Ekologové už pochopili, že dlouhá objížďka přes Louny a Most bez podobného rozhodnutí na německé straně České středohoří nezachrání. Že je třeba, aby se nevedly zbytečné spory o délku tunelů a mosty nad vesnicemi a mediálně nafukované případy byly uzavřeny rozumnými kompromisy, které stavbu dálnice nezdrží. Diskuse provázející plány na stavby dopravní infrastruktury není samozřejmě možné potlačovat. Postoje nejrůznějších skupin od průmyslových lobbistů a vlastníků rozvojových pozemků až po ekology jsou založeny na nezpochybnitelných a velmi konkrétních zájmech, a proto nemohou nikdy ztratit legitimitu. Ani stanoviska typu \"dálnici ano, ale ne na mém zadním dvorku\" se nedají zakázat. Určitě je ale možné vypořádat často nesmiřitelné postoje efektivně. Proto musí dojít k legislativním změnám. Problém dálnice D8 by však neměl být řešen dalším speciálním zákonem, který jako v případě Plzně zvláštní výjimkou zkrátí lhůty pro správní řízení, ale systémově pro každý další případ veřejně prospěšných staveb. Musí jít o změny v celém komplexu zákonů, včetně zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Možná i o souhrnný zákon, který by upravil problematiku veřejně prospěšných staveb v celém jejím rozsahu. Není třeba vynalézat převratné novinky. Podobnou legislativu mají už dlouho v zemích EU a například Německo by v uplynulých desítiletích určitě nepostavilo hustou síť dálnic, vysokorychlostních železničních koridorů a vodních cest, kdyby všemu vévodila právní základna českého typu. Samostatnou otázkou je osud známé \"silnice na kolejích\" Lovosice - Drážďany. Udržet přepravu kamiónů na kolejích bude samozřejmě těžké s ohledem na to, že celou akci platí převážně saská vláda, která již oznámila záměr tento projekt s otevřením dálničního spojení D8 a A17 zrušit, a naopak na české straně se v nejbližších letech nevyhneme rozsáhlému škrtání veřejných výdajů. Protože se však jedná o položku ve výši několika desítek miliónů korun, stojí za to pokusit se hledat v rámci mezinárodní pracovní skupiny cesty k udržení této formy kamiónové dopravy, která nahrazuje ekologicky obtížný přejezd pohraničních hor. Autor je předsedou představenstva společnosti Viamont ZDROJ: HN
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
ASIO, spol.s r.o.
22
9. 2017
22.9.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
22
9. 2017
22-24.9.2017 - Seminář, školení
Ekodomov, V Podbabě 29B, Praha 6
ASIO, spol.s r.o.
27
10. 2017
27.10.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí