Úterý, 23. dubna 2024

Zemní plyn zatím nemá v MHD větší uplatnění

Zemní plyn zatím nemá v MHD větší uplatnění
Přestože stát finančně podporuje používání stlačeného zemního plynu v městské hromadné dopravě, zájem o provozování ekologických autobusů je mizivý. Situaci zhoršila skutečnost, že zatímco loni podnikatelé dostávali na systém CNG (jak se používání zemního plynu nazývá) dotace, letos jsou pro ně jen půjčky, a to 900 tisíc korun na jeden autobus. Dotace ve stejné výši mohou získat už jen obce v regionech vyžadujících zvláštní ochranu ovzduší . \"Vnímám to jako další zhoršení podmínek pro provoz eko-autobusů,\" prohlásil ředitel osobní dopravy ČSAD Havířov Dalibor Drlík. \"Fakt, že dotace mohou čerpat obce, nám nepomůže, protože ty nejsou vlastníky dopravních prostředků a těžko by dotaci přeúčtovaly,\" míní. Havířovský dopravní podnik patří k největším provozovatelům autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn. Má jich 42. \"Poskytovaná půjčka je úročena čtyřmi procenty, splatná pět let s jednoročním odkladem,\" uvedla mluvčí Státního fondu životního prostředí Lucie Králová. \"Pokud by dotaci nezískaly všechny podnikatelské subjekty, došlo by k deformaci tržního prostředí,\" zdůvodnila změnu finanční podpory. Vloni o ni požádaly jen dva subjekty - ČSAD Bus Ústí nad Labem a společnost First Transport Lines (FTL) z Prostějova. Letos zatím nikdo. Členové Sdružení dopravních podniků ani nepočítají s tím, že by o půjčku žádali. \"Šlo by o nesmírně nákladný projekt, o kterém musí rozhodnout vlastníci dopravních podniků, tedy města,\" uvedl výkonný ředitel sdružení Antonín Macháček. \"Autobusy s naftovými motory, které splňují kritéria normy EURO III, jsou k životnímu prostředí také dostatečně šetrné,\" zdůraznil. Pohon zemním plynem však produkuje podle hygieniků ve srovnání s naftou řádově méně oxidů dusíků a až tisíckrát méně pevných - zčásti karcinogenních - látek. Zavádění zemního plynu v MHD vázne i na nedostatku vozů a jejich ceně. Zatímco naftový autobus stojí zhruba 3,5 miliónu korun, za ten s motorem na zemní plyn zaplatí podnikatel nejméně o polovinu více. V Česku dnes jezdí jen asi sto takových vozů, takže se ani plynařům nevyplácí stavět čerpací stanice. \"Promrhali jsme spoustu času, zatímco Evropa pochopila význam zemního plynu v automobilové dopravě,\" míní Zdeněk Halada, jeden z průkopníků ekologických pohonů. \"Evropská komise přijala program, podle kterého by mělo do roku 2020 jezdit v zemích EU deset procent motorových vozidel s pohonem na zemní plyn. Nám však podobný projekt schází,\" řekl. Srovnání provozu autobusů na různý pohon plynový motor naftový motor náklady na PHM 4,80 korun/km 8 korun/km návratnost při zavedení plynového autobusu (60 000 km ročně) méně než 3 roky úspora nákladů při desetileté životnosti plyn. autobusu zhruba 1,1 miliónu korun Pramen: Jamot, a. s. ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů