Odpůrci dálnic mají mít menší šance bránit stavbě
Odstranění problémů s výkupem pozemků pro stavby ve veřejném zájmu, především
dálnice, mají zajistit nové úpravy zákonů. Ty teď připravuje ministerstvo
dopravy ve spolupráci s ředitelstvím silnic a dálnic a Státním fondem dopravní
infrastruktury (SFDI). \"Máme příslib parlamentního hospodářského výboru, že
dodatky půjdou cestou poslanecké iniciativy, aby se proces urychlil,\" řekl
náměstek SFDI Jiří Novák. Největší problémy by podle jeho názoru mělo vyřešit
zavedení principu \"pozemek za pozemek\", tedy naturální náhrada a především
zamezení opakovaného blokování stavby. MEZITITULEK: ČSSD je rozpolcená Při
schvalování změn, které mohou urychlit budování dálnic a železnic, bude klíčovou
roli hrát sociální demokracie. Má ve sněmovně nejvíce poslanců, jednotná ale
není. \"Bez hotové dálniční sítě se dál nepohneme a všechna slova o hospodářském
růstu a snižování nezaměstnanosti budou bezcenná,\" soudí předseda regionálního
výboru sněmovny Radko Martínek. Jeho stranický kolega a exministr životního
prostředí Miloš Kužvart se naopak obává, že veřejnost ztratí možnost
spolurozhodovat o velkých stavebních projektech. \"A to vláda občanům slíbila,
musela by přeformulovat své programové prohlášení,\" říká. Pro většinu
koaličních i opozičních poslanců jsou však avizované návrhy přijatelné. Požadují
pouze, aby byly legislativně lépe zpracovány. Sociální demokrat Jaromír Schling
si dokonce stěžuje na nedostatečnou vstřícnost ministerstva dopravy. Naturální
náhradu za pozemky a nemovitosti použité ve veřejném zájmu dosud mohou
poskytnout obce a kraje usnesením zastupitelstva, nikoli stát. Ten může pouze
zaplatit v cenách podle vyhlášky ministerstva financí. \"Vlastník by měl mít na
výběr několik pozemků. Jednáme i o součinnosti s Pozemkovým úřadem, aby vedle
naturální náhrady bylo možné pozemky i scelovat,\" připomíná Novák. Opakované
blokování staveb ve veřejném zájmu podle něj výstavbu nejen prodlužuje, ale i
zdražuje. To jsou případy, kdy odpůrci výstavby cyklicky napadají rozhodnutí
přijatá po připomínkách zúčastněných stran. MEZITITULEK: Dálnice se prodražují
\"Chceme odstranit několikanásobné posuzování a dosáhnout, aby se o tom, co se
jednou ověří pro územní rozhodnutí, již nejednalo při vyřizování stavebního
povolení. Obchvat Plzně se ekologicky prověřoval jedenáctkrát, což si vyžádalo
zhruba čtvrtinu nákladů celé stavby,\" řekl Novák. Opakované protesty blokují i
stavby supermarketů i bytů. Pro urychlení výkupu pozemků, především pro stavbu
dálnice D47, začalo nyní Ředitelství silnic a dálnic dokonce využívat realitních
kanceláří. \"Soukromé firmy to umějí lépe než úředník státního podniku,\" uvedl
náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek. Připustil, že tím se výkup prodraží.
\"Jestli ale máme dané termíny a chceme postavit D47 o rok dříve, než se původně
čekalo, tak nám nic jiného nezbývá,\" dodal. Ministerstvo si řešení problému s
výkupem pozemků slibuje od zákonné úpravy, která by do legislativy zavedla
institut předběžné držby. Podle prvních návrhů by se pak mělo provádět územní a
stavební řízení najednou a ve stejné chvíli by se k projektu vyjadřovaly všechny
strany včetně ekologů . A pokud by vyhovoval požadavkům, vydal by úřad povolení
a investor začal stavět, aniž by pozemky vlastnil. Za ně by pak byla vyplacena
místně obvyklá cena. S tím ale politici nesouhlasí. Princip nedotknutelnosti
soukromého vlastnictví tentokrát nehájí jen parlamentní pravice, ale i
komunisté. \"Šlo by skutečně o průlom do vlastnických práv,\" říká i
místopředseda sněmovny za KSČM Vojtěch Filip. ZDROJ: HN
Odstranění problémů s výkupem pozemků pro stavby ve veřejném zájmu, především dálnice, mají zajistit nové úpravy zákonů. Ty teď připravuje ministerstvo dopravy ve spolupráci s ředitelstvím silnic a dálnic a Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI).
\"Máme příslib parlamentního hospodářského výboru, že dodatky půjdou cestou poslanecké iniciativy, aby se proces urychlil,\" řekl náměstek SFDI Jiří Novák. Největší problémy by podle jeho názoru mělo vyřešit zavedení principu \"pozemek za pozemek\", tedy naturální náhrada a především zamezení opakovaného blokování stavby.
MEZITITULEK: ČSSD je rozpolcená
Při schvalování změn, které mohou urychlit budování dálnic a železnic, bude klíčovou roli hrát sociální demokracie. Má ve sněmovně nejvíce poslanců, jednotná ale není. \"Bez hotové dálniční sítě se dál nepohneme a všechna slova o hospodářském růstu a snižování nezaměstnanosti budou bezcenná,\" soudí předseda regionálního výboru sněmovny Radko Martínek.
Jeho stranický kolega a exministr životního prostředí Miloš Kužvart se naopak obává, že veřejnost ztratí možnost spolurozhodovat o velkých stavebních projektech. \"A to vláda občanům slíbila, musela by přeformulovat své programové prohlášení,\" říká.
Pro většinu koaličních i opozičních poslanců jsou však avizované návrhy přijatelné. Požadují pouze, aby byly legislativně lépe zpracovány. Sociální demokrat Jaromír Schling si dokonce stěžuje na nedostatečnou vstřícnost ministerstva dopravy.
Naturální náhradu za pozemky a nemovitosti použité ve veřejném zájmu dosud mohou poskytnout obce a kraje usnesením zastupitelstva, nikoli stát. Ten může pouze zaplatit v cenách podle vyhlášky ministerstva financí.
\"Vlastník by měl mít na výběr několik pozemků. Jednáme i o součinnosti s Pozemkovým úřadem, aby vedle naturální náhrady bylo možné pozemky i scelovat,\" připomíná Novák. Opakované blokování staveb ve veřejném zájmu podle něj výstavbu nejen prodlužuje, ale i zdražuje. To jsou případy, kdy odpůrci výstavby cyklicky napadají rozhodnutí přijatá po připomínkách zúčastněných stran.
MEZITITULEK: Dálnice se prodražují
\"Chceme odstranit několikanásobné posuzování a dosáhnout, aby se o tom, co se jednou ověří pro územní rozhodnutí, již nejednalo při vyřizování stavebního povolení. Obchvat Plzně se ekologicky prověřoval jedenáctkrát, což si vyžádalo zhruba čtvrtinu nákladů celé stavby,\" řekl Novák. Opakované protesty blokují i stavby supermarketů i bytů.
Pro urychlení výkupu pozemků, především pro stavbu dálnice D47, začalo nyní Ředitelství silnic a dálnic dokonce využívat realitních kanceláří. \"Soukromé firmy to umějí lépe než úředník státního podniku,\" uvedl náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek. Připustil, že tím se výkup prodraží. \"Jestli ale máme dané termíny a chceme postavit D47 o rok dříve, než se původně čekalo, tak nám nic jiného nezbývá,\" dodal.
Ministerstvo si řešení problému s výkupem pozemků slibuje od zákonné úpravy, která by do legislativy zavedla institut předběžné držby. Podle prvních návrhů by se pak mělo provádět územní a stavební řízení najednou a ve stejné chvíli by se k projektu vyjadřovaly všechny strany včetně ekologů . A pokud by vyhovoval požadavkům, vydal by úřad povolení a investor začal stavět, aniž by pozemky vlastnil. Za ně by pak byla vyplacena místně obvyklá cena.
S tím ale politici nesouhlasí. Princip nedotknutelnosti soukromého vlastnictví tentokrát nehájí jen parlamentní pravice, ale i komunisté.
\"Šlo by skutečně o průlom do vlastnických práv,\" říká i místopředseda sněmovny za KSČM Vojtěch Filip.
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích