Pátek, 29. března 2024

Motorkáři ničí Šumavu

Motorkáři ničí Šumavu
Svými terénními stroji nejraději brázdí národní park. Nikoli však v Bavorském lese, ale na Šumavě. Vědí, že česká policie i strážci parku na ně nestačí. Hojsova Stráž Doma, v Německu, by jim to zřejmě tak lehce neprošlo. Z českých úřadů takový strach nemají, a tak se jezdí vyřádit na druhou stranu hranice. Němečtí motorkáři vyrážejí na Šumavu otestovat sílu svých terénních strojů. V zakázaném území národního parku a chráněné krajinné oblasti ničí přírodu a ohrožují návštěvníky. Za porušování zákonů a předpisů jim přitom téměř nic nehrozí. \"Policie ani strážci parku nemají motorku, na které by je mohli chytnout. Hravě objedou závory na lesních cestách, a pak už je nikdo nedostane,\" přiznává bezmocnost Vladimír Skala z Lesů České republiky v Železné Rudě. Na motorkáře už narazil v lesích opakovaně. Šumavské terény naposledy testovala asi desetičlenná parta mužů z Německa. \"V neděli jsme byli na chatě. Najednou byl z údolí od Zelené slyšet šílený hluk. Přiřítila se parta mužů v kombinézách na zablácených terénních motorkách,\" říká pětasedmdesátiletý muž z Plzně, který si přijel užít klid do Hojsovy Stráže v západních Čechách. \"Byli očividně zmatení a překvapení, že narazili na obydlený dům. Když nás viděli, co nejrychleji zmizeli,\" popsal muž. O několik dnů dříve potkal pravděpodobně stejnou partu lidí v jižních Čechách mluvčí šumavského národního parku Zde něk Kantořík. \"Tankoval jsem benzin ve Zdíkovci, když přijeli asi padesátiletí motorkáři z Německa na zablácených strojích. Některým chyběla světla i poznávací značky, takže legálně se přes hranici nedostali. Možností, jak takovým způsobem přejet do tuzemska, je spousta,\" přiznává mluvčí parku Zdeněk Kantořík. Po šumavských lesích se kvůli ochraně přírody mnohdy nesmí mimo vyznačené cesty pohybovat ani pěší a cyklisté, natož řidiči automobilů nebo motorek. \"Plaší zvířata, ničí rostliny a ohrožují návštěvníky. Představte si, že se proti vám zničehonic vyřítí těžká motorka,\" stěžuje si Vladimír Skala. Bezmocně se tváří i vedoucí policejního oddělení v Železné Rudě Ota Zach: \"Pokud je nezastavíme někde na silnici, v lese už je nechytneme vůbec. Máme jen osobní automobil, se kterým do lesa nemůžeme.\" Ani strážci parku, kteří se pohybují v šumavských lesích, nemají moc možností motorkářům znepříjemnit život. \"Pokud by je náhodou chytli, mohou chtít tisícikorunovou pokutu. Ve správním řízení jim hrozí až desetitisícové postihy. Jenže potíž je s identifikací. Když odmítnou ukázat doklady, můžeme sice zavolat policii, ale nemáme jak je udržet na místě,\" vysvětluje mluvčí parku. Podobné problémy s bezohlednými lidmi řeší čas od času pracovníci šumavského národního parku i v zimě. Místo na motorkách se v lesích pohybují lidé na sněžných skútrech. Zatímco mezi motorkáři mají převahu muži ze sousedního Německa, na skútrech se strážcům parku podařilo zahlédnout většinou podnikatele z regionu. EVA TICHÁ Zdroj: Mladá fronta Dnes
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů