Etanol - letecké palivo z obnovitelného zdroje
Letecký benzin, který obsahuje olovo, se v USA v souladu s dodatkem k zákonu o
čistém vzduchu (Clean Air Act Amendment) má v dohledné době přestat používat. V
USA se přitom ročně spotřebuje více než 1 miliarda litrů leteckého benzinu.
Otázkou je, jaká pohonná hmota, která by odpovídala ekologickým normám , jej
nahradí. Odborníci ze střediska pro vývoj obnovitelného leteckého paliva na
Baylor University ve městě Waco v Texasu provedli řadu pokusů s čistým
denaturovaným etanolem a dospěli k názoru, že tato kapalina představuje vhodné
alternativní vysokooktanové palivo pro letadla. Jeho předností je to, že má
čistší spalování než běžné pohonné hmoty a že při jeho používání dochází k
menšímu opotřebovávání motoru. A samozřejmě jde o palivo, při jehož spalování
nejsou překračovány přísné normy pro čistotu životního prostředí . Pochopitelně
přijde provozovatele letadel levněji než benzin. Také náklady na údržbu letounu
resp. motoru jsou nižší. Etanol se vyrábí z biomasy , tedy ze suroviny, která je
obnovitelná a které je dostatek. Nejčastěji se k výrobě etanolu používá
kukuřice, ale v menší míře také z odpadu po zpracování brambor, cukrové řepy a
pomerančů. Středisko však upozorňuje na to, že energetický výkon etanolu je
nižší než v případě benzinu a že pro jeho používání se musí přizpůsobit motor a
také palivové nádrže. Spotřeba etanolu na překonání určité letové vzdálenosti je
vyšší než u benzinu: jestliže Cessna152 spotřebuje na 100 km letu 13,8 litrů
leteckého benzinu, pak u etanolu je to 15,7 litrů. Dosud středisko otestovalo a
certifikovalo dvě série motorů Lycoming 235N2C, jedny s karburátory a druhé se
vstřikováním paliva, a to ve strojích Cessna 152, což je hojně používaný malý
cvičný letoun. Na devíti letounech Cessna se na pohon etanolem nalétalo více než
4 tisíce letových hodin. Úprava motoru z běžného na takový, který je poháněn
etanolem, přijde na 3 tisíce dolarů. Pro potřeby výroby etanolu dodává
zemědělský sektor v USA 20 milionů krychlových metrů kukuřice, což je mimochodem
6 % celkové produkce této plodiny za rok. ZDROJ: TECHNIK
Letecký benzin, který obsahuje olovo, se v USA v souladu s dodatkem k zákonu o čistém vzduchu (Clean Air Act Amendment) má v dohledné době přestat používat. V USA se přitom ročně spotřebuje více než 1 miliarda litrů leteckého benzinu. Otázkou je, jaká pohonná hmota, která by odpovídala ekologickým normám , jej nahradí.
Odborníci ze střediska pro vývoj obnovitelného leteckého paliva na Baylor University ve městě Waco v Texasu provedli řadu pokusů s čistým denaturovaným etanolem a dospěli k názoru, že tato kapalina představuje vhodné alternativní vysokooktanové palivo pro letadla. Jeho předností je to, že má čistší spalování než běžné pohonné hmoty a že při jeho používání dochází k menšímu opotřebovávání motoru. A samozřejmě jde o palivo, při jehož spalování nejsou překračovány přísné normy pro čistotu životního prostředí . Pochopitelně přijde provozovatele letadel levněji než benzin. Také náklady na údržbu letounu resp. motoru jsou nižší.
Etanol se vyrábí z biomasy , tedy ze suroviny, která je obnovitelná a které je dostatek. Nejčastěji se k výrobě etanolu používá kukuřice, ale v menší míře také z odpadu po zpracování brambor, cukrové řepy a pomerančů.
Středisko však upozorňuje na to, že energetický výkon etanolu je nižší než v případě benzinu a že pro jeho používání se musí přizpůsobit motor a také palivové nádrže. Spotřeba etanolu na překonání určité letové vzdálenosti je vyšší než u benzinu: jestliže Cessna152 spotřebuje na 100 km letu 13,8 litrů leteckého benzinu, pak u etanolu je to 15,7 litrů.
Dosud středisko otestovalo a certifikovalo dvě série motorů Lycoming 235N2C, jedny s karburátory a druhé se vstřikováním paliva, a to ve strojích Cessna 152, což je hojně používaný malý cvičný letoun. Na devíti letounech Cessna se na pohon etanolem nalétalo více než 4 tisíce letových hodin.
Úprava motoru z běžného na takový, který je poháněn etanolem, přijde na 3 tisíce dolarů.
Pro potřeby výroby etanolu dodává zemědělský sektor v USA 20 milionů krychlových metrů kukuřice, což je mimochodem 6 % celkové produkce této plodiny za rok.
ZDROJ: TECHNIK
Sdílet článek na sociálních sítích