Vyhodnocení Strategie ochrany před povodněmi
V březnu roku 2000 vláda přijala „Strategii ochrany před povodněmi pro území
České republiky“ (dále jen „Strategie“). Jednalo se o první věcně politický
dokument tohoto druhu u nás, který vycházel z vyhodnocení povodňových situací na
území České republiky z let 1997 a 1998 a z poznatků úrovně povodňové ochrany v
Evropě v posledních 10-ti letech. Strategie zejména poukazuje na skutečnost, že
ochranu před povodněmi je třeba prioritně řešit realizací souboru programů (v
rámci programového financování) s využitím technických a netechnických prvků. S
ohledem na charakter našeho území vyzvedla prioritu zabezpečení předpovědní a
informační služby. Jelikož se katastrofální povodně s těžkými a fatálními
následky na našem území vyskytly naposledy koncem devatenáctého století, byl
prakticky v průběhu dvacátého století výrazně oslaben princip předběžné
opatrnosti a přehlížena potřeba systematické prevence. Definováním těchto
principů se Strategie výrazně zasloužila o obrat v přístupu k prevenci před
povodněmi. Strategie vytvořila ucelený rámec pro přípravu konkrétních opatření a
zavedla rozsah odpovědností. Předložený materiál je věcným plněním usnesení
vlády České republiky č. 382 ze dne 19. dubna 2000, kterým vláda schválila
Strategii a uložila ministrům zemědělství a životního prostředí ve spolupráci s
ministry pro místní rozvoj a dopravy zpracovat kontrolní „Zprávu o plnění
Strategie ochrany před povodněmi pro území České republiky“ (dále jen „Zpráva o
plnění Strategie“) a předložit ji vládě k projednání do 31. března 2003. Věcný
obsah Zprávy o plnění Strategie vychází ze získaných zkušeností z povodňových
situací na území České republiky v posledních šesti letech a je především cíleně
zaměřen na nutnost pokračovat v zahájené realizaci nezbytných opatření. Při
zpracování tohoto materiálu byly již částečně využity poznatky a dosavadní
výsledky projektu „Vyhodnocení katastrofální povodně v srpnu 2002“ přijatého
vládou v říjnu 2002. Předkládaná zpráva hodnotí proces naplňování jednotlivých
zásad Strategie a provádí analýzu existujících legislativních, organizačních,
technických a ekologických hledisek. Z odstupem několika let můžeme konstatovat,
že přijatá Strategie sehrála důležitou úlohu zejména v nastartování procesu
realizace programů prevence před povodněmi, které jsou v systémové gesci
jednotlivých vybraných resortů. V současné době je nezbytné pokračovat v již
zahájené realizaci významných protipovodňových opatření regionálního a
nadregionálního významu v nejohroženějších částech území našeho státu. Veřejnost
zde očekává realizaci opatření ke snížení rizika ohrožení lidských životů a škod
na majetku státu, měst a obcí, včetně soukromého majetku všech obyvatel. S
ohledem na geografickou a orografickou polohu České republiky je dále nezbytné
tyto zásady vyplývající ze Strategie nadále koordinovat s dotčenými sousedícími
státy, neboť řada našich vodních toků ovlivňuje průběh povodní a celkovou
povodňovou situaci na území sousedních států. Tato Zpráva o plnění Strategie
kontroluje proces plnění Strategie, ale zároveň, na základě analýzy současného
systému ochrany před povodněmi v České republice a současné úrovně poznání,
navrhuje nové postupy a přístupy k řešení problematiky spojené s protipovodňovou
ochranou našeho území. Strategie je naplňována zejména prostřednictvím realizace
programů v oblasti prevence před povodněmi, které jsou v gesci jednotlivých
vybraných resortů v rámci systému programového financování. Revizí věcného
plnění navržených programů z roku 2000 je materiál „Zpráva o plnění záměrů
tvorby programů prevence před povodněmi“, která je souběžně předkládána se
Zprávou o plnění Strategie. Výsledný materiál byl připraven ve spolupráci s
dotčenými ministerstvy, řádně projednán v meziresortním připomínkovém řízení a
je předkládán jako bezrozporový. Kompletní dokumenty jsou dostupné na serveru
MŽP www.env.cz [http://www.env.cz]
V březnu roku 2000 vláda přijala „Strategii ochrany před povodněmi pro území České republiky“ (dále jen „Strategie“). Jednalo se o první věcně politický dokument tohoto druhu
u nás, který vycházel z vyhodnocení povodňových situací na území České republiky z let 1997 a 1998 a z poznatků úrovně povodňové ochrany v Evropě v posledních 10-ti letech. Strategie zejména poukazuje na skutečnost, že ochranu před povodněmi je třeba prioritně řešit realizací souboru programů (v rámci programového financování) s využitím technických
a netechnických prvků. S ohledem na charakter našeho území vyzvedla prioritu zabezpečení předpovědní a informační služby. Jelikož se katastrofální povodně s těžkými a fatálními následky na našem území vyskytly naposledy koncem devatenáctého století, byl prakticky
v průběhu dvacátého století výrazně oslaben princip předběžné opatrnosti a přehlížena potřeba systematické prevence. Definováním těchto principů se Strategie výrazně zasloužila
o obrat v přístupu k prevenci před povodněmi. Strategie vytvořila ucelený rámec pro přípravu konkrétních opatření a zavedla rozsah odpovědností.
Předložený materiál je věcným plněním usnesení vlády České republiky č. 382 ze dne 19. dubna 2000, kterým vláda schválila Strategii a uložila ministrům zemědělství a životního prostředí ve spolupráci s ministry pro místní rozvoj a dopravy zpracovat kontrolní „Zprávu
o plnění Strategie ochrany před povodněmi pro území České republiky“ (dále jen „Zpráva
o plnění Strategie“) a předložit ji vládě k projednání do 31. března 2003.
Věcný obsah Zprávy o plnění Strategie vychází ze získaných zkušeností z povodňových situací na území České republiky v posledních šesti letech a je především cíleně zaměřen na nutnost pokračovat v zahájené realizaci nezbytných opatření.
Při zpracování tohoto materiálu byly již částečně využity poznatky a dosavadní výsledky projektu „Vyhodnocení katastrofální povodně v srpnu 2002“ přijatého vládou v říjnu 2002. Předkládaná zpráva hodnotí proces naplňování jednotlivých zásad Strategie a provádí analýzu existujících legislativních, organizačních, technických a ekologických hledisek.
Z odstupem několika let můžeme konstatovat, že přijatá Strategie sehrála důležitou úlohu zejména v nastartování procesu realizace programů prevence před povodněmi, které jsou v systémové gesci jednotlivých vybraných resortů. V současné době je nezbytné pokračovat v již zahájené realizaci významných protipovodňových opatření regionálního
a nadregionálního významu v nejohroženějších částech území našeho státu. Veřejnost zde očekává realizaci opatření ke snížení rizika ohrožení lidských životů a škod na majetku státu, měst a obcí, včetně soukromého majetku všech obyvatel. S ohledem na geografickou
a orografickou polohu České republiky je dále nezbytné tyto zásady vyplývající ze Strategie nadále koordinovat s dotčenými sousedícími státy, neboť řada našich vodních toků ovlivňuje průběh povodní a celkovou povodňovou situaci na území sousedních států.
Tato Zpráva o plnění Strategie kontroluje proces plnění Strategie, ale zároveň,
na základě analýzy současného systému ochrany před povodněmi v České republice
a současné úrovně poznání, navrhuje nové postupy a přístupy k řešení problematiky spojené
s protipovodňovou ochranou našeho území.
Strategie je naplňována zejména prostřednictvím realizace programů v oblasti prevence před povodněmi, které jsou v gesci jednotlivých vybraných resortů v rámci systému programového financování. Revizí věcného plnění navržených programů z roku 2000
je materiál „Zpráva o plnění záměrů tvorby programů prevence před povodněmi“, která
je souběžně předkládána se Zprávou o plnění Strategie.
Výsledný materiál byl připraven ve spolupráci s dotčenými ministerstvy, řádně projednán v meziresortním připomínkovém řízení a je předkládán jako bezrozporový.
Kompletní dokumenty jsou dostupné na serveru MŽP
www.env.cz
Sdílet článek na sociálních sítích