Benzinová lobby útočí?!
V letošním roce má dojít k novelizaci silničního zákona, což je jistě věc
chvályhodná, co mne však zaráží, že v koncepčním návrhu je i pasáž o tom, že má
dojít ke schválení celoročního svícení světly, tedy nejen v zimním období. V
nedávných letech (1987-90) se v Německu bouřlivě diskutovalo, zda jízda s
rozsvícenými světly [https://www.kamsnim.cz/categories/svetla] ve dne má být po
celý rok, nebo jen v zimním období a v době špatné viditelnosti. Ministerstvo
životního prostředí a Strana zelených byly zásadně proti. Důležité slovo do
diskuse řekla však až společnost TUV Bayer Sachsen, která po tříletém výzkumu
upozornila na to, že rozhodně nejde jen o jakousi prevenci nehody, ale taky o
ekologické a ekonomické pohledy na samotnou věc. Jestliže mají alternátory
automobilů produkovat více elektřiny, není rozhodně zadarmo. Každá
kilowatthodina navíc stojí asi 0,35 litru pohonné hmoty. Experti TUV proto
tvrdí: Z tohoto lze přesně vypočítat, že jen osobní vozy v Německu (nákladní
vozy až trojnásobně více), by tedy spotřebovaly za rok nejméně 200 milionů litrů
navíc (nákladní tedy cca 600 milionů litrů navíc), jestliže by musely v letním
období jezdit se zapnutými světly [https://www.kamsnim.cz/categories/svetla]
přes den. Zatížení životního prostředí zplodinami především ve městech by tedy
narostlo přímo úměrně. Tedy více benzinu, více zplodin do ovzduší a životnost
elektroalternátorů by se snížila o celou polovinu předpokládané životnosti ve
voze. Je proto zarážející, jak naše ministerstvo životního prostředí vytváří v
tomto ožehavém případě politiku \"mrtvého brouka\" či jak taktně mlčí politická
Strana zelených o problémech, které si dala do svého programu. Ona sama po dobu
čtyř let žije v jakési ilegalitě a vynořuje se vždy jen před komunálními volbami
se stále stejnými kandidáty do zastupitelstev. Zato jak naše, tak i zahraniční
benzinové lobby tvrdě prosazují celoroční svícení. Proč asi a proč je některé
naše ústřední orgány ještě podporují pod jakýmsi pláštíkem bezpečnosti na
komunikacích. Kdyby tedy všichni řidiči respektovali hlavní zásadu viditelnosti
v celoročním období, stala by se pak diskuse o svícení i v létě zcela zbytečnou.
Rozhodně, ale rozhodně však není třeba, aby některé naše ústřední orgány, které
znovu a znovu požadují uzákonění celoročního svícení, byly poturčenci horší
Turka. Zdroj: Plzeňský deník
V letošním roce má dojít k novelizaci silničního zákona, což je jistě věc chvályhodná, co mne však zaráží, že v koncepčním návrhu je i pasáž o tom, že má dojít ke schválení celoročního svícení světly, tedy nejen v zimním období.
V nedávných letech (1987-90) se v Německu bouřlivě diskutovalo, zda jízda s rozsvícenými světly ve dne má být po celý rok, nebo jen v zimním období a v době špatné viditelnosti. Ministerstvo životního prostředí a Strana zelených byly zásadně proti. Důležité slovo do diskuse řekla však až společnost TUV Bayer Sachsen, která po tříletém výzkumu upozornila na to, že rozhodně nejde jen o jakousi prevenci nehody, ale taky o ekologické a ekonomické pohledy na samotnou věc.
Jestliže mají alternátory automobilů produkovat více elektřiny, není rozhodně zadarmo. Každá kilowatthodina navíc stojí asi 0,35 litru pohonné hmoty. Experti TUV proto tvrdí: Z tohoto lze přesně vypočítat, že jen osobní vozy v Německu (nákladní vozy až trojnásobně více), by tedy spotřebovaly za rok nejméně 200 milionů litrů navíc (nákladní tedy cca 600 milionů litrů navíc), jestliže by musely v letním období jezdit se zapnutými světly přes den. Zatížení životního prostředí zplodinami především ve městech by tedy narostlo přímo úměrně. Tedy více benzinu, více zplodin do ovzduší a životnost elektroalternátorů by se snížila o celou polovinu předpokládané životnosti ve voze.
Je proto zarážející, jak naše ministerstvo životního prostředí vytváří v tomto ožehavém případě politiku \"mrtvého brouka\" či jak taktně mlčí politická Strana zelených o problémech, které si dala do svého programu. Ona sama po dobu čtyř let žije v jakési ilegalitě a vynořuje se vždy jen před komunálními volbami se stále stejnými kandidáty do zastupitelstev. Zato jak naše, tak i zahraniční benzinové lobby tvrdě prosazují celoroční svícení. Proč asi a proč je některé naše ústřední orgány ještě podporují pod jakýmsi pláštíkem bezpečnosti na komunikacích.
Kdyby tedy všichni řidiči respektovali hlavní zásadu viditelnosti v celoročním období, stala by se pak diskuse o svícení i v létě zcela zbytečnou. Rozhodně, ale rozhodně však není třeba, aby některé naše ústřední orgány, které znovu a znovu požadují uzákonění celoročního svícení, byly poturčenci horší Turka.
Zdroj: Plzeňský deník
Sdílet článek na sociálních sítích