Romantika končí v řevu motorů
Velké problémy a právní nejasnosti vnesly vloni na Vltavu nový vodní zákon a
vyhláška ministerstva dopravy. Povolení plavby lodí se spalovacími motory na
Slapech a na Orlíku škodí přírodě, vadí chatařům a přidělává vrásky starostům
obcí z okolí řeky. JIŘÍ KUBÍK Slapy Před rokem začal platit nový vodní zákon,
který po 40 letech umožnil na Vltavě plavbu lodí se spalovacím motorem. Nová
právní norma vyvolala velký odpor ze strany ochránců přírody, rekreantů a
některých představitelů samosprávy. Plavbu lodí nakonec v některých lokalitách
omezila vyhláška ministerstva dopravy, která například na Orlické a Slapské
přehradě zakazuje plavbu lodí se spalovacím motorem v době od 15. června do 15.
září. Zjišťovali jsme, jaká je situace na nejdelší české řece rok po účinnosti
nového zákona. \"Nikdo neví, co se vlastně smí, a co ne,\" říká starosta
Chotilska Jiří Šťástka. \"Právníci se například dohadují, zda vyhláška
ministerstva dopravy umožňuje do 15. června jezdit vyšší než výtlačnou rychlostí
(loď má na hladině zdviženou příď - pozn. red.) Paradoxně při nižší rychlosti
čluny dělají větší hluk a velké vlny. Ale celkově se dá říci, že pokud by na
vodě nedělali vylomeniny jezdci na vodních skútrech, nebyl by s motorovými čluny
žádný problém.\" Skútry zabíjejí plůdek v Kocábě Právě vodní skútry jsou nejvíce
kritizovaným dopravním prostředkem na Vltavě. \"Tady u nás jízda na skútrech na
Vltavě zakázána není, a tak v úzkém údolí bohužel velmi často burácí jejich
motory,\" říká starostka Štěchovic Miloslava Vlková. \"Máme se skútraři tu
nejhorší zkušenost. Dělají si, co chtějí. Zajíždějí dokonce i na pstruhový potok
Kocábu, kde zabíjejí rybí plůdek.\" Stát by měl vymezit místa, kde se jezdit smí
Poněkud jiný pohled na vodní skútry má Vladimír Vanda, spolumajitel společnosti
Quarter, která na Slapech a Orlíku zajišťuje pravidelnou veřejnou lodní dopravu.
\"Pokud stát dovolí, aby se u nás prodávaly vodní skútry, pak má také vymezit
místa, kde mohou jezdit, a kde nebudou nikoho obtěžovat a omezovat. Je to sport
jako každý jiný a kdo jej chce dělat, měl by k tomu dostat příležitost. Uznávám,
že skútry jsou rychlé a nebezpečné. Na Slapech i níže, kde je řeka úzká, by
jezdit neměly. Ale proč by nemohly mít vyhrazené plavební dráhy například na
Vystrkově, nebo na některých jiných místech na Orlíku, kde je řeka široká a
přehledná? Viděl jsem například v deltě Dunaje, že rekreaci u řeky jde vhodně
spojit i se sportovním vyžitím na vodních skútrech.\" Z hlediska ochrany přírody
je vyhláška zcela absurdní Za zcela absurdní z hlediska ochrany přírody považuje
ministerskou vyhlášku Pavel Křížek z Ochrany fauny ČR. \"Ptáci na skalách v
okolí Vltavy začínají hnízdit již v únoru a březnu,\" říká muž, který svůj život
zasvětil ochraně zvířat. \"V červnu už vyvádějí mláďata. Vyhláška je zcela proti
přírodě. Naopak od června do září by zvířatům na Vltavě případný provoz lodí
vůbec nevadil.\" V loňském roce i letos se u Slapské přehrady objevil pár
vzácných orlů mořských, který zde hledal místo pro nový domov. Zajímalo nás, zda
největší evropský dravec ve středním Povltaví zahnízdil. \"Bohužel ne,\"
odpověděl Pavel Křížek. \"A můžeme se jen dohadovat, zda důvodem, proč vzácní
dravci odletěli, byl zvýšený hluk způsobený motorovými čluny.\" Chatařům vadí
všichni Výše zmíněná vyhláška kupodivu nevyhovuje ani těm, kvůli kterým vlastně
vznikla - rekreantům a chatařům z letovisek na březích. I ti si na jezdce na
člunech stěžují. \"Chataři ale nesnášejí nikoho,\" řekl nám jeden ze starostů
obcí v Povltaví, který si přál zůstat v anonymitě. \"Vadí jim rybáři, myslivci,
výletníci, zkrátka každý, kdo ruší jejich klid. Když rybář například zaparkuje
auto někde u chatové oblasti, téměř jistě mu někdo vypustí nebo prořízne
pneumatiky [https://www.kamsnim.cz/categories/pneu]. Bezohlednost chatařů k nám,
stálým obyvatelům, dokazují i hromady odpadků v lesích a podél silnic, které po
nich musíme uklízet.\" Zdroj: Benešovský deník
Velké problémy a právní nejasnosti vnesly vloni na Vltavu nový vodní zákon a vyhláška ministerstva dopravy. Povolení plavby lodí se spalovacími motory na Slapech a na Orlíku škodí přírodě, vadí chatařům a přidělává vrásky starostům obcí z okolí řeky.
JIŘÍ KUBÍK
Slapy Před rokem začal platit nový vodní zákon, který po 40 letech umožnil na Vltavě plavbu lodí se spalovacím motorem. Nová právní norma vyvolala velký odpor ze strany ochránců přírody, rekreantů a některých představitelů samosprávy. Plavbu lodí nakonec v některých lokalitách omezila vyhláška ministerstva dopravy, která například na Orlické a Slapské přehradě zakazuje plavbu lodí se spalovacím motorem v době od 15. června do 15. září. Zjišťovali jsme, jaká je situace na nejdelší české řece rok po účinnosti nového zákona. \"Nikdo neví, co se vlastně smí, a co ne,\" říká starosta Chotilska Jiří Šťástka. \"Právníci se například dohadují, zda vyhláška ministerstva dopravy umožňuje do 15. června jezdit vyšší než výtlačnou rychlostí (loď má na hladině zdviženou příď - pozn. red.) Paradoxně při nižší rychlosti čluny dělají větší hluk a velké vlny. Ale celkově se dá říci, že pokud by na vodě nedělali vylomeniny jezdci na vodních skútrech, nebyl by s motorovými čluny žádný problém.\"
Skútry zabíjejí plůdek v Kocábě
Právě vodní skútry jsou nejvíce kritizovaným dopravním prostředkem na Vltavě.
\"Tady u nás jízda na skútrech na Vltavě zakázána není, a tak v úzkém údolí bohužel velmi často burácí jejich motory,\" říká starostka Štěchovic Miloslava Vlková.
\"Máme se skútraři tu nejhorší zkušenost. Dělají si, co chtějí. Zajíždějí dokonce i na pstruhový potok Kocábu, kde zabíjejí rybí plůdek.\"
Stát by měl vymezit místa, kde se jezdit smí
Poněkud jiný pohled na vodní skútry má Vladimír Vanda, spolumajitel společnosti Quarter, která na Slapech a Orlíku zajišťuje pravidelnou veřejnou lodní dopravu.
\"Pokud stát dovolí, aby se u nás prodávaly vodní skútry, pak má také vymezit místa, kde mohou jezdit, a kde nebudou nikoho obtěžovat a omezovat. Je to sport jako každý jiný a kdo jej chce dělat, měl by k tomu dostat příležitost. Uznávám, že skútry jsou rychlé a nebezpečné. Na Slapech i níže, kde je řeka úzká, by jezdit neměly. Ale proč by nemohly mít vyhrazené plavební dráhy například na Vystrkově, nebo na některých jiných místech na Orlíku, kde je řeka široká a přehledná? Viděl jsem například v deltě Dunaje, že rekreaci u řeky jde vhodně spojit i se sportovním vyžitím na vodních skútrech.\"
Z hlediska ochrany přírody je vyhláška zcela absurdní
Za zcela absurdní z hlediska ochrany přírody považuje ministerskou vyhlášku Pavel Křížek z Ochrany fauny ČR.
\"Ptáci na skalách v okolí Vltavy začínají hnízdit již v únoru a březnu,\" říká muž, který svůj život zasvětil ochraně zvířat.
\"V červnu už vyvádějí mláďata. Vyhláška je zcela proti přírodě. Naopak od června do září by zvířatům na Vltavě případný provoz lodí vůbec nevadil.\"
V loňském roce i letos se u Slapské přehrady objevil pár vzácných orlů mořských, který zde hledal místo pro nový domov. Zajímalo nás, zda největší evropský dravec ve středním Povltaví zahnízdil.
\"Bohužel ne,\" odpověděl Pavel Křížek.
\"A můžeme se jen dohadovat, zda důvodem, proč vzácní dravci odletěli, byl zvýšený hluk způsobený motorovými čluny.\"
Chatařům vadí všichni
Výše zmíněná vyhláška kupodivu nevyhovuje ani těm, kvůli kterým vlastně vznikla - rekreantům a chatařům z letovisek na březích. I ti si na jezdce na člunech stěžují.
\"Chataři ale nesnášejí nikoho,\" řekl nám jeden ze starostů obcí v Povltaví, který si přál zůstat v anonymitě.
\"Vadí jim rybáři, myslivci, výletníci, zkrátka každý, kdo ruší jejich klid. Když rybář například zaparkuje auto někde u chatové oblasti, téměř jistě mu někdo vypustí nebo prořízne pneumatiky. Bezohlednost chatařů k nám, stálým obyvatelům, dokazují i hromady odpadků v lesích a podél silnic, které po nich musíme uklízet.\"
Zdroj: Benešovský deník
Sdílet článek na sociálních sítích