zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

EU má primát ve vodíkových vozech

19.06.2003
Obecné
EU má primát ve vodíkových vozech
Devět evropských měst letos zavádí pokusné autobusy, které jako palivo používají vodík. Je to první zkouška pro palivové články v praxi hromadné dopravy. Podle toho, jaké s nimi budou zkušenosti, se unie rozhodne, co dál. Zkoušky v běžném provozu v jiných částech světa jsou omezenější. V americkém státě Michigan letos bude v provozu jeden a příští rok druhý vodíkový automobil pro doručování poštovních zásilek, jiný začnou letos zkoušet v Los Angeles. Rovněž Japonsko zatím nepřekročilo stadium pokusných továrních vozů. Nevýhodou palivových článků je vysoká cena daná používáním katalyzátorů z drahých kovů, jako jsou platina nebo palladium. Kilowatt výkonu zajištěný palivovým článkem je zatím třikrát až šestkrát dražší než kilowatt výkonu naftového motoru. Ránu představám o naprosté ekologičnosti provozu palivových článků však zasadili v posledním čísle amerického špičkového vědeckého časopisu Science výzkumníci z Kalifornského technologického institutu v Pasadeně. Vypočítali totiž, že i pouhý vodík může mít neblahý vliv na atmosféru. Během výroby, skladování a převážení tohoto plynu může podle jejich odhadů uniknout deset až dvacet procent obsahu do ovzduší. Lehounký plyn rychle vystoupá do stratosféry, kde se nachází ozón . Ten filtruje nebezpečné složky ultrafialového záření, které by jinak v plné síle proniklo až na zemský povrch, kde vyvolává různé typy rakoviny kůže a oční onemocnění. Ozónová vrstva je z minulých let poškozena průmyslovými plyny freony . Vodík ve výšce se sloučí s kyslíkem na vodní páru, která samozřejmě zmrzne. Vědci už dříve zjistili, že chlórové sloučeniny v atmosféře se při styku s částečkami ledu stávají agresívnějšími a ničí ozón v ještě větší míře než obvykle. Kdyby se tedy naplnil scénář o masových únicích vodíku z nové výroby pro palivové články, znamenalo by to, že ochranná ozónová vrstva dostane v důsledku lidské činnosti další ránu. Vědci připouštějí, že jejich závěry je nutné ještě prověřit, protože chování vodíku v životním prostředí není dokonale prozkoumáno. \"Nyní víme, co se může stát, a můžeme se na to připravit - třeba vývojem technologií, které neumožní takový únik vodíku,\" uvedla Tracey Trompová, vedoucí výzkumu chování vodíku v atmosféře z Kalifornského institutu. ZDROJ: HN
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí