Čtvrtek, 28. března 2024

EU má primát ve vodíkových vozech

EU má primát ve vodíkových vozech
Devět evropských měst letos zavádí pokusné autobusy, které jako palivo používají vodík. Je to první zkouška pro palivové články v praxi hromadné dopravy. Podle toho, jaké s nimi budou zkušenosti, se unie rozhodne, co dál. Zkoušky v běžném provozu v jiných částech světa jsou omezenější. V americkém státě Michigan letos bude v provozu jeden a příští rok druhý vodíkový automobil pro doručování poštovních zásilek, jiný začnou letos zkoušet v Los Angeles. Rovněž Japonsko zatím nepřekročilo stadium pokusných továrních vozů. Nevýhodou palivových článků je vysoká cena daná používáním katalyzátorů z drahých kovů, jako jsou platina nebo palladium. Kilowatt výkonu zajištěný palivovým článkem je zatím třikrát až šestkrát dražší než kilowatt výkonu naftového motoru. Ránu představám o naprosté ekologičnosti provozu palivových článků však zasadili v posledním čísle amerického špičkového vědeckého časopisu Science výzkumníci z Kalifornského technologického institutu v Pasadeně. Vypočítali totiž, že i pouhý vodík může mít neblahý vliv na atmosféru. Během výroby, skladování a převážení tohoto plynu může podle jejich odhadů uniknout deset až dvacet procent obsahu do ovzduší. Lehounký plyn rychle vystoupá do stratosféry, kde se nachází ozón . Ten filtruje nebezpečné složky ultrafialového záření, které by jinak v plné síle proniklo až na zemský povrch, kde vyvolává různé typy rakoviny kůže a oční onemocnění. Ozónová vrstva je z minulých let poškozena průmyslovými plyny freony . Vodík ve výšce se sloučí s kyslíkem na vodní páru, která samozřejmě zmrzne. Vědci už dříve zjistili, že chlórové sloučeniny v atmosféře se při styku s částečkami ledu stávají agresívnějšími a ničí ozón v ještě větší míře než obvykle. Kdyby se tedy naplnil scénář o masových únicích vodíku z nové výroby pro palivové články, znamenalo by to, že ochranná ozónová vrstva dostane v důsledku lidské činnosti další ránu. Vědci připouštějí, že jejich závěry je nutné ještě prověřit, protože chování vodíku v životním prostředí není dokonale prozkoumáno. \"Nyní víme, co se může stát, a můžeme se na to připravit - třeba vývojem technologií, které neumožní takový únik vodíku,\" uvedla Tracey Trompová, vedoucí výzkumu chování vodíku v atmosféře z Kalifornského institutu. ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů