zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Český ráj volá o pomoc

26.06.2003
Příroda
Český ráj volá o pomoc
Krajinou s dominantou Trosek, kterou asi každý zná ze školních výletů nebo filmových pohádek, má vést čtyřproudá rychlostní komunikace s kapacitou dvacet tisíc vozidel denně. Bohužel nejde o vtip. Nejde o vtip Silnice označená R35 má být paralelou k brněnské dálnici D1 a má spojovat sever Evropy s jihem. Bude tedy sloužit především tranzitní kamionové dopravě. V současné době se sice neuvažuje o její blízké výstavbě, nicméně Liberecký kraj bude schvalovat svůj územní plán, do nějž má být trasa silnice zakomponována. Změny veřejně prospěšných staveb ve schváleném územním plánu jsou v budoucnu téměř vyloučeny. Proč se politici Libereckého kraje, pod který Turnovsko správně spadá, rozhodli vést komunikaci malebnou krajinou přímo mezi dvěma částmi nejstarší chráněné krajinné oblasti v České republice? Dopravní obslužnost regionu totiž nová silnice nevyřeší, těžký průmysl se v Českém ráji alespoň podle plánů jeho rozvoje budovat nechystá. Budoucnost Českého ráje je naznačena spíše plánovaným přijetím unikátních skalních měst Českého ráje do památek světového kulturního dědictví UNESCO. Vesničce Ktová hrozí demolice Proti záměru kraje se již zvedl nebývalý odpor obyvatelstva. Vznikla řada občanských sdružení, protestní petici podepsalo téměř 7000 občanů. Starobylá vesnička Ktová, situovaná přímo pod hradem Trosky, se může stát novými Libkovicemi. Je totiž více než pravděpodobné, že při realizaci stavby silnice v jedné z variant vedoucích Českým rájem by byla určena k demolici. Nesouhlas se záměrem kraje vyjádřil již Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, ministři kultury a životního prostředí i vicepremiér Mareš. Alternativa existuje Existuje totiž alternativní vedení trasy, vedoucí jižně kolem CHKO Český ráj napojením na stávající komunikaci Praha Harrachov (R10) u Mnichova Hradiště a dále na Jičín. Trasa téměř jistě šetrnější ke státnímu rozpočtu, životu obyvatelstva i přírodním památkám, která také vychází vstříc záměru vlády na realizaci průmyslové zóny Ralsko. Trasa však vede územím Středočeského kraje. Politici Libereckého kraje o této variantě odmítají diskutovat. Naopak, projednávání konceptu územního plánu Libereckého kraje v Turnově 19. 6. 2003 za asistence policie ukazuje, že se úředníci nehodlají hlasem obyvatelstva vážněji zabývat. Zdá se, že ponechat rozhodování o podobných investičních akcích pouze na kraji nemusí být správným řešením. Kraje totiž podobné investice nefinancují, stavby rychlostních komunikací hradí státní rozpočet, v tomto případě se také počítá s dotacemi Evropské unie. Je zřejmě jednoduché nakreslit trasu silnice i přes tak zvlněnou krajinu, jako je oblast mezi Kozákovem a Troskami, když stavbu s množstvím tunelů a mostů o rozpětí až 700 m bude hradit někdo jiný. Nejnovější trasování silnice se již dostává na úroveň 460 m nad mořem, což je přibližně stejná výška jakou má hrad Trosky, z nějž budou mít jednou turisté přehled o projíždějících kamionech od Turnova až za Libuň. Ať se odstěhují! Jako dobře míněná rada, jak se vyrovnat se vztahem k rodné krajině, pak znějí slova nejmenované úřednice Libereckého kraje: \"Jestliže se obyvatelé Českého ráje nechtějí na dálnici dívat, tak ať se z něj odstěhují.\" Autoři jsou právnička a stomatolog Zdroj: Mladá fronta Dnes
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
15
7. 2017
15-22.7.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
15
7. 2017
15-22.7.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Letní tábor Polana, Vrbovce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí