Poslanci chtějí mít dálnice rychleji
Stavbu dálnic přes Středohoří, Posázaví nebo do Hradce Králové, které se táhnou
roky, by podle skupiny poslanců bylo možné zrychlit. Stačí přijmout jejich návrh
zákona o výstavbě dálnic. \"Chceme zkrátit všechny lhůty ve stavebním řízení,\"
vysvětluje princip předlohy Hana Orgoníková (ČSSD), spoluautorka zákona.
Poslancům vadí, že odpůrci dálnic jejich stavbu neúměrně protahují. Vykupují
pozemky pod plánovanou trasou anebo napadají procesní chyby úředníků. \"A je v
podstatě nemožné v obrovském množství řízení neudělat chybu,\" říká se v
důvodové zprávě k návrhu. Autoři chtějí dát těm, kteří protestují proti stavbám,
jen polovinu času. Přesně o tolik chtějí zkrátit odvolací lhůty. Řízení, které
dříve trvalo rok, by zabralo šest měsíců. Stavět by se začalo rychleji. Návrh
není prvním pokusem, jak stavbu některých úseků dálnic, proti nimž protestují
ochránci přírody, zrychlit. Před dvěma roky Parlament i přes veto prezidenta
republiky Havla přijal zákon o obchvatu Plzně, který zjednodušoval vykupování
pozemků. Jenže na urychlení stavby to nemělo žádný vliv. Úřady se obávaly zákon
použít, aby je pak někdo nenapadl u Ústavního soudu. \"Zákonem o obchvatu Plzně
jsem nadšená nebyla, byl spíše deklarativní,\" říká Orgoníková, podle níž je
její návrh lepší. Poslanci se jím budou zabývat nejspíš hned po prázdninách.
Zákon zahrnuje pět dálnic a jedenáct rychlostních silnic. Předloha vyvolává
kritické i vstřícné reakce. Zásadně proti přijetí zákona je ministr životního
prostředí Libor Ambrozek (KDU-ČSL), který hlasoval i proti zákonu o obchvatu
Plzně. \"Tento návrh se týká i tras, které ještě ani nejsou v územních plánech a
kde není prokázáno, že veřejný zájem převažuje nad ochranou přírody.\" Ambrozek
kritizuje i to, že zákon má pomoci úředníkům, kteří v rozhodnutích dělají chyby,
čehož pak využívají ekologické organizace. Pavel Doucha z Ekologického právního
servisu upozorňuje na to, že předloha odporuje principu, podle něhož mají být
zákony obecné a nemají se týkat konkrétních staveb. \"Ten zákon je z různých
důvodů nesmyslný,\" dodává Doucha. Naopak ministerstvo dopravy návrh přivítalo.
\"Je dobře, že vznikl. Přesto, že neřeší všechny problémy spojené s přípravou
výstavby, může být počátkem řešení,\" říká mluvčí úřadu Ludmila Roubcová.
Ministerstvo připravuje vlastní návrh zákona, který se netýká jen dálnic, ale
všech liniových staveb - železnic nebo plynovodů. Úřad přitom zvažuje, že by
využil princip předběžné držby, který se uplatňuje v Německu. Stát nejprve
postaví dálnici a teprve poté se vyrovná s vlastníky pozemků. Co řekli o návrhu
[*] Hana Orgoníková, poslankyně a spoluautorka Kvůli veřejnému zájmu je takový
zákon nutný. Doufám, že to dobře dopadne. [*] Libor Ambrozek, ministr životního
prostředí Jsem zásadně proti. Je to ještě horší nápad než zákon o dálničním
obchvatu Plzně. ZDROJ: HN
Stavbu dálnic přes Středohoří, Posázaví nebo do Hradce Králové, které se táhnou roky, by podle skupiny poslanců bylo možné zrychlit. Stačí přijmout jejich návrh zákona o výstavbě dálnic.
\"Chceme zkrátit všechny lhůty ve stavebním řízení,\" vysvětluje princip předlohy Hana Orgoníková (ČSSD), spoluautorka zákona.
Poslancům vadí, že odpůrci dálnic jejich stavbu neúměrně protahují. Vykupují pozemky pod plánovanou trasou anebo napadají procesní chyby úředníků. \"A je v podstatě nemožné v obrovském množství řízení neudělat chybu,\" říká se v důvodové zprávě k návrhu.
Autoři chtějí dát těm, kteří protestují proti stavbám, jen polovinu času. Přesně o tolik chtějí zkrátit odvolací lhůty. Řízení, které dříve trvalo rok, by zabralo šest měsíců. Stavět by se začalo rychleji.
Návrh není prvním pokusem, jak stavbu některých úseků dálnic, proti nimž protestují ochránci přírody, zrychlit. Před dvěma roky Parlament i přes veto prezidenta republiky Havla přijal zákon o obchvatu Plzně, který zjednodušoval vykupování pozemků. Jenže na urychlení stavby to nemělo žádný vliv. Úřady se obávaly zákon použít, aby je pak někdo nenapadl u Ústavního soudu. \"Zákonem o obchvatu Plzně jsem nadšená nebyla, byl spíše deklarativní,\" říká Orgoníková, podle níž je její návrh lepší. Poslanci se jím budou zabývat nejspíš hned po prázdninách. Zákon zahrnuje pět dálnic a jedenáct rychlostních silnic.
Předloha vyvolává kritické i vstřícné reakce. Zásadně proti přijetí zákona je ministr životního prostředí Libor Ambrozek (KDU-ČSL), který hlasoval i proti zákonu o obchvatu Plzně. \"Tento návrh se týká i tras, které ještě ani nejsou v územních plánech a kde není prokázáno, že veřejný zájem převažuje nad ochranou přírody.\"
Ambrozek kritizuje i to, že zákon má pomoci úředníkům, kteří v rozhodnutích dělají chyby, čehož pak využívají ekologické organizace.
Pavel Doucha z Ekologického právního servisu upozorňuje na to, že předloha odporuje principu, podle něhož mají být zákony obecné a nemají se týkat konkrétních staveb. \"Ten zákon je z různých důvodů nesmyslný,\" dodává Doucha.
Naopak ministerstvo dopravy návrh přivítalo. \"Je dobře, že vznikl. Přesto, že neřeší všechny problémy spojené s přípravou výstavby, může být počátkem řešení,\" říká mluvčí úřadu Ludmila Roubcová.
Ministerstvo připravuje vlastní návrh zákona, který se netýká jen dálnic, ale všech liniových staveb - železnic nebo plynovodů. Úřad přitom zvažuje, že by využil princip předběžné držby, který se uplatňuje v Německu. Stát nejprve postaví dálnici a teprve poté se vyrovná s vlastníky pozemků.
Co řekli o návrhu
[*] Hana Orgoníková, poslankyně a spoluautorka
Kvůli veřejnému zájmu je takový zákon nutný. Doufám, že to dobře dopadne.
[*] Libor Ambrozek, ministr životního prostředí
Jsem zásadně proti. Je to ještě horší nápad než zákon o dálničním obchvatu Plzně.
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích