V Litvínově budou příští rok vyrábět bezvodý líh
Lihovar s roční kapacitou 70 tisíc tun bezvodého lihu (etanolu) postaví v
Litvínově příští rok společnost N & S & N Consultants. Lihovar bude zpracovávat
obilí. Výsledný produkt využijí výrobci motorových paliv. \"Direktiva Evropské
unie říká, že benzín musí od roku 2006 obsahovat nejméně dvě procenta lihu. Za
další čtyři roky už skoro šest procent,\"říká jednatel společnosti N & S & N
Consultants Miloslav Soldát. Na této podmínce postavila firma podnikatelský
záměr. Unijní předpis se příliš nerozchází s národní normou. Ta už nyní umožňuje
míchat benzín Natural až s pěti procenty lihu. Česku však prozatím chybí výrobní
kapacita bezvodého lihu z obilí, uvádí Soldát. Poznamenává, že žádné srovnatelné
zařízení na výrobu bezvodého lihu (etanolu) zatím v Česku neexistuje. Stavba
lihovaru za 1,5 miliardy korun začne v druhé polovině příštího roku. Investor
již se zahraničními výrobci speciální technologie dojednává podmínky kontraktu.
Lihovar má ročně vykoupit od zemědělců 240 tisíc tun pšenice. K jejímu
vyprodukování je potřeba obdělat 60 tisíc hektarů pozemků. V současnosti ale
zemědělci na Mostecku obhospodařují jen desetinu této plochy. \"Obilí pro výrobu
bioetanolu by zaměstnalo farmáře i z okolních okresů. Výstavbu lihovaru
podporujeme, i když v konečné fázi záleží na výkupních cenách. Očekáváme, že
Ministerstvo zemědělství přijme stejná pravidla jako v EU a bude výkupy
dotovat,\" uvedla předsedkyně představenstva Okresní agrární komory Most -
Teplice Ludmila Holadová. \"S ministerstvem zemědělství pracujeme na projektu
rozšíření lihobenzínových směsí do zážehových motorů. Předpokládáme, že až 30
procent z celkového objemu paliva bude tvořit líh,\" řekl vedoucí divize motorů
Ústavu pro výzkum motorových vozidel v Praze Josef Dočkal. Ústav má do konce
letošního září předložit Ministerstvu zemědělství výsledky odborných zkoušek v
nichž bude hodnoceno používání bezvodého lihu v motorech. Dosavadní analýzy jsou
úspěšné. Ministerstvo zemědělství odhaduje, že zhruba jedna pětina obdělávaných
ploch by se dala využít k pěstování obilí pro potřeby výroby motorových paliv.
Josef Dočkal z Ústavu pro výzkum motorových vozidel předpokládá, že lihové
náhrady se příliš neprojeví na konečné ceně motorového paliva. Masové pěstování
obilí s garantovanými cenami ale přinese stabilitu zemědělskému sektoru a
příznivě ovlivní životní prostředí. Obdobná zařízení na výrobu bezvodého lihu
jsou rozšířena ve Spojených státech, kde převážně zpracovávají kukuřici. V
Evropě jsou v provozu stejné technologické celky ve Španělsku, Francii a v
Polsku. Líh převážně vyrábějí z pšenice. ZDROJ: Podniky a trhy
Lihovar s roční kapacitou 70 tisíc tun bezvodého lihu (etanolu) postaví v Litvínově příští rok společnost N & S & N Consultants. Lihovar bude zpracovávat obilí. Výsledný produkt využijí výrobci motorových paliv.
\"Direktiva Evropské unie říká, že benzín musí od roku 2006 obsahovat nejméně dvě procenta lihu. Za další čtyři roky už skoro šest procent,\"říká jednatel společnosti N & S & N Consultants Miloslav Soldát. Na této podmínce postavila firma podnikatelský záměr.
Unijní předpis se příliš nerozchází s národní normou. Ta už nyní umožňuje míchat benzín Natural až s pěti procenty lihu. Česku však prozatím chybí výrobní kapacita bezvodého lihu z obilí, uvádí Soldát. Poznamenává, že žádné srovnatelné zařízení na výrobu bezvodého lihu (etanolu) zatím v Česku neexistuje.
Stavba lihovaru za 1,5 miliardy korun začne v druhé polovině příštího roku. Investor již se zahraničními výrobci speciální technologie dojednává podmínky kontraktu.
Lihovar má ročně vykoupit od zemědělců 240 tisíc tun pšenice. K jejímu vyprodukování je potřeba obdělat 60 tisíc hektarů pozemků. V současnosti ale zemědělci na Mostecku obhospodařují jen desetinu této plochy.
\"Obilí pro výrobu bioetanolu by zaměstnalo farmáře i z okolních okresů. Výstavbu lihovaru podporujeme, i když v konečné fázi záleží na výkupních cenách. Očekáváme, že Ministerstvo zemědělství přijme stejná pravidla jako v EU a bude výkupy dotovat,\" uvedla předsedkyně představenstva Okresní agrární komory Most - Teplice Ludmila Holadová.
\"S ministerstvem zemědělství pracujeme na projektu rozšíření lihobenzínových směsí do zážehových motorů. Předpokládáme, že až 30 procent z celkového objemu paliva bude tvořit líh,\" řekl vedoucí divize motorů Ústavu pro výzkum motorových vozidel v Praze Josef Dočkal. Ústav má do konce letošního září předložit Ministerstvu zemědělství výsledky odborných zkoušek v nichž bude hodnoceno používání bezvodého lihu v motorech. Dosavadní analýzy jsou úspěšné.
Ministerstvo zemědělství odhaduje, že zhruba jedna pětina obdělávaných ploch by se dala využít k pěstování obilí pro potřeby výroby motorových paliv. Josef Dočkal z Ústavu pro výzkum motorových vozidel předpokládá, že lihové náhrady se příliš neprojeví na konečné ceně motorového paliva. Masové pěstování obilí s garantovanými cenami ale přinese stabilitu zemědělskému sektoru a příznivě ovlivní životní prostředí.
Obdobná zařízení na výrobu bezvodého lihu jsou rozšířena ve Spojených státech, kde převážně zpracovávají kukuřici. V Evropě jsou v provozu stejné technologické celky ve Španělsku, Francii a v Polsku. Líh převážně vyrábějí z pšenice.
ZDROJ: Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích