zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Filtry očistí další dieselové motory

13.08.2003
Obecné
Filtry očistí další dieselové motory
Po Peugeotu, který přišel s ekologickým filtrem pevných částic v roce 1999, dělají krok k šetrnějším vozům další automobilky. Dieselové motory vybaví zařízením spalujícím škodlivé pevné částice BMW a Mercedes, na zářijovém frankfurtském autosalónu se mají přidat další výrobci. Škodovky využívají naftové motory značky Volkswagen, o nasazení filtrů rozhodne německý koncern. AUTOR: Petr Buček AUTOR-WEB: www.ihned.cz Většina motorů na naftu stále pokulhává za benzínovými agregáty ve vypouštěných spalinách. Na vině jsou pevné částice, které dieselové agregáty chrlí do ovzduší. Speciální filtr částice zadrží. Ekologická organizace Greenpeace tlačí automobilky k nasazení filtrů už delší dobu. Na německých náměstích pořádá například akce, při nichž představuje mercedesy a volkswageny v prasečím hávu. Tímto způsobem upozorňuje na dieselové auto jako symbol nečistoty. Automobilky Greenpeace vyzývá, aby všechna nová auta vybavily filtrem pevných částic a aby umožnily i montáž tohoto zařízení do starších dieselových aut. Podle údajů německé pobočky Greenpeace se od roku 1980 počet dieselových aut významně zvýšil. Mezi nově prodanými vozy se jejich podíl v Německu vyhoupnul ze dvou procent na dnešních téměř 40 procent. Greenpeace tvrdí, že malé částice, které motory vypouštějí, způsobují lidem rakovinu plic a jsou příčinou dalších závažných onemocnění. Filtry pevných částic do aut montuje zatím jen koncern PSA Peugeot Citro¨en. V tuzemsku jej zákazníci dostávají k agregátům HDI pod kapotami vozů Peugeot 307, 406, 607, 807 a k Citro¨enu C5 a C8. Jedná se o výkonnější verzi motoru 2.0 HDI (110 koní) a o agregát 2.2 HDI. Filtr pro francouzské vozy však v autě nevydrží během jeho celé životnosti. Po ujetí 120 tisíc kilometrů si vyžádá zákrok servisu. Výměna filtru přijde na zhruba 20 tisíc korun. \"Je třeba koupit nový filtr za 17 až 18 tisíc korun, k tomu se doplňují aditiva. Práce servisu trvá hodinu,\" říká Lucie Kučerová ze společnosti Peugeot ČR. \"Peugeot své první filtry vyměňoval už po 80 tisících kilometrech. Mezi tím se ale zlepšila aditiva a jeho životnost se prodloužila až na 140 tisíc kilometrů,\" uvedl pro deník Handelsblatt Frank Terres z americké firmy Tenneco, která francouzské automobilce filtry dodává. BMW a Mercedes nyní tvrdí, že přicházejí s filtry nové generace. Vybraným vozům dají čističe na pevné částice a obejdou se bez přísad, které používá francouzský koncern PSA. Německé značky navíc slibují, že se servisní interval pro tyto filtry významně prodlouží. Jejich evropský dodavatel Bosch ohlásil, že vyvinul filtr s neomezenou životností. Podle Handelsblattu se filtry ve vozech BMW objeví nejdříve v polovině příštího roku v modelech 5. a 7. řady. Mercedes takto vybaví vozy s motory CDI v případě čtyřválců ještě letos v říjnu, na šestiválcové motory přijde řada příští rok. Ale Mercedes si řekne o příplatek. Za filtr pevných části si hodlá v Německu účtovat 580 eur navíc. Jak to bude v tuzemsku není jasné. \"Zatím jsme neřešili, zda se bude u nás také za filtr připlácet,\" říká Jan Kuhn, mluvčí společnosti DaimlerChrysler Bohemia dovážející mercedesy na zdejší trh. ZDROJ: digital
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí