zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Tankovací vodíková stanice

22.08.2003
Obecné
Tankovací vodíková stanice
Alternativní paliva lákají výrobce vozidel stále více
Koncem roku 2002 byla uvedena do provozu první tankovací stanice vodíku v Berlíně a po prvních měsících provozu panuje všeobecná spokojenost. Tuto tankovací stanici společně provozují společnosti LINDE a BVB (Berlínské dopravní podniky), TotalFinalElf, MAN a Opel. Příprava kapalného vodíku až k čepovacímu sloupku je plně zaručena firmou LINDE. Do roku 2004 bude tankovací stanice sloužit 5 - 10 autobusům městské hromadné dopravy. Společnost LINDE vybavila technologií osmnáct tankovacích míst pro kapalný vodík z devatenácti existujících na celém světě. Firma LINDE nejen vyrábí tento nosič energie, nýbrž jej i čistí, zkapalňuje a distribuuje. Většina vodíkových čerpacích stanic se nachází u výrobců automobilů, kteří pracují na vozech poháněných vodíkem. MEZITITULEK: Několik evropských premiér najednou Technologie společnosti LINDE umožňuje v berlínské čerpací stanici tankovat tekutý i plynný vodík, což je světová premiéra. Hluboce podchlazený tekutý vodík (- 235 C°) je do nádrže dovážen tankovacím vozem s kapacitou cca 50 000 litrů. Zásobník dává okamžitě k dispozici 17 600 litrů. Tankování probíhá pod tlakem 3 - 4 bar. Plynný vodík je vyráběn přímo na místě elektrolýzou (průtok 1 Nm3 za sekundu). Do roku 2004 bude průtok zvýšen až na 100 Nm3 za sekundu. Plyn je tankován při cca 250 bar. Evropskou premiéru představila tankovací vodíková stanice v Berlíně hned v několika oblastech: Jedná se o první vodíkovou stanici, která umožní autobusům čerpat jak kapalný, tak i plynný vodík a první použití tzv. Membrány protonové výměny, která odráží princip palivového článku PEM (obrácená reakce). Jedná se tak o první projekt, který byl zařazen do ISSSRS (International Small Site Safety Rating Systém - nezávislý bezpečnostní vyhodnocovací systém). MEZITITULEK: Užitné vlastnosti 1 kg vodíku spotřebovaný v palivovém článku odpovídá 2,1 kg benzínu použitém v Ottomotoru, například natankování nádrže vozu Opel - Zafira trvá přesně 2 minuty (což odpovídá tankovacím dobám u benzinového či naftového paliva). Palivové články nemají žádné škodlivé emise. Projekt \"Kompetenční centrum vodíku\" je podporován EU částkou cca 1 mil EUR. Projekt slouží ke shromažďování praktických informací o použití vodíkového pohonu ve vztahu k ekonomické náročnosti, spolehlivosti a nárokům na provozní připravenost. Společnost Linde AG již dlouhou dobu úspěšně spolupracuje na různých výzkumných projektech týkajících se tématu vodík jako nositel energie budoucnosti, který nemá negativní vliv na životní prostředí. \"Budoucnost již začala\", říká nový předseda představenstva společnosti LINDE AG Dr. Wolfgang Reitzle. \"Vozidla poháněná vodíkem už nejsou žádnou vizí, ale zkoušejí se přímo v praxi. V konkurenci s běžnými hnacími systémy se ale musí zlepšit politické rámcové podmínky, aby se jim pomohlo při prolomení v individuální dopravě,\" komentuje situaci v širších souvislostech. Zdroj: TECHNIK
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí