Výsledky realizace ISPA projektů v letech 2000-2002 v kandidátských zemích na vstup do EU
V dubnu letošního roku zveřejnilo Generální ředitelství regionálního rozvoje EU
(DG Regio) výsledky využívání nástroje ISPA v jednotlivých kandidátských zemích
v průběhu let 2000 – 2002. V průběhu tohoto tříletého období využívání nástroje
ISPA bylo rozhodnuto o finanční pomoci asociovaným zemím ve výši 5 648 milionů
EUR, což představuje více jak 73 % celkové hodnoty určené na léta 2000 – 2006.
Tyto peníze byly přiděleny na spolufinancování 249 projektů. Celková hodnota
těchto projektů, včetně jejich spolufinancování asociovanými zeměmi, se odhaduje
na 8 753 milionů EUR. Projekty jsou z oblasti životního prostředí i dopravy.
Podíl jednotlivých sektorů na celkové sumě jsou uvedeny níže. Tato suma zahrnuje
rovněž částku 30 mil EUR, která byla uvolněna na odstranění následků povodní v
České republice v roce 2002. Část prostředků byla uvolněna na projekty zaměřené
na decentralizaci administrativy v kandidátských zemích. Tento krok by měl
umožnit asociovaným zemím připravit a realizovat projekty bez kontroly ex ante,
tedy způsobem, jakým jsou vedeny strukturální fondy v Evropské unii.
Procentuální rozdělení alokovaných peněz podle sektorů uvádí následující
přehled: Životní prostředí 43,13 % Doprava 56,19 % Povodně 0,53 % pouze ČR
Decentralizace 0,14 % Sektor životního prostředí (Státní fond životního
prostředí je implementační agenturou pro projekty v ČR) V oblasti životního
prostředí připadlo cca 80 % uvolněných finančních prostředků na projekty v
oblasti vody, kde mají jednotlivé kandidátské země největší potřebu investic.
Více jak 38 % finančních prostředků bylo uvolněno na projekty, které v sobě
zahrnovaly společné investice do oblasti pitné vody , kanalizace a čištění
odpadních vod. V oblasti zlepšení kvality vzduchu nebyly doposud schváleny žádné
projekty. Následující přehled podíl investičních projektů v sektoru životního
prostředí: Pitná voda 2,72 % Pitná voda/kanalizace/ČOV 38,29 % Pitná
voda/kanalizace/tuhé odpad 0,79 % Kanalizace/ČOV 42,31 % Tuhé odpady 15,58 %
Sektor dopravy Podíl finančních prostředků uvolněných na projekty v oblasti
železniční dopravy byl nepatrně vyšší v porovnání s investicemi do projektů v
oblasti výstavby silnic. Tato skutečnost je v souladu se snahou Evropské komise
zvýšit rozvoj železniční dopravní infrastruktury s ohledem na skutečnost, že
tato je mnohem šetrnější k životnímu prostředí než doprava silniční. Podíl
investičních projektů v sektoru dopravy uvádí následující přehled: Letiště 1,58
% Vodní dopravní cesty 0,05 % Železnice 52,18 % Železnice/silnice 0,45 % Silnice
45,74 % Podíl investic do jednotlivých sektorů v kandidátských zemích (v letech
2000 – 2002): Země Sektor ŽP Sektor dopravy Decentralizace Bulharsko 33,51 66,32
0,17 Česká republika 40,76 50,45 8,79 Estonsko 54,48 45,16 0,36 Litva 40,61
59,14 0,25 Lotyšsko 43,40 56,45 0,15 Maďarsko 41,55 58,35 0,40 Polsko 45,23
54,69 0,08 Rumunsko 44,98 54,97 0,05 Slovensko 37,79 61,69 0,52 Slovinsko 58,1
40,90 0,09 Zdroj: SFŽP
V dubnu letošního roku zveřejnilo Generální ředitelství regionálního rozvoje EU (DG Regio) výsledky využívání nástroje ISPA v jednotlivých kandidátských zemích v průběhu let 2000 – 2002.
V průběhu tohoto tříletého období využívání nástroje ISPA bylo rozhodnuto o finanční pomoci asociovaným zemím ve výši 5 648 milionů EUR, což představuje více jak 73 % celkové hodnoty určené na léta 2000 – 2006. Tyto peníze byly přiděleny na spolufinancování 249 projektů. Celková hodnota těchto projektů, včetně jejich spolufinancování asociovanými zeměmi, se odhaduje na 8 753 milionů EUR. Projekty jsou z oblasti životního prostředí i dopravy. Podíl jednotlivých sektorů na celkové sumě jsou uvedeny níže.
Tato suma zahrnuje rovněž částku 30 mil EUR, která byla uvolněna na odstranění následků povodní v České republice v roce 2002.
Část prostředků byla uvolněna na projekty zaměřené na decentralizaci administrativy v kandidátských zemích. Tento krok by měl umožnit asociovaným zemím připravit a realizovat projekty bez kontroly ex ante, tedy způsobem, jakým jsou vedeny strukturální fondy v Evropské unii.
Procentuální rozdělení alokovaných peněz podle sektorů uvádí následující přehled:
Životní prostředí 43,13 %
Doprava 56,19 %
Povodně 0,53 % pouze ČR
Decentralizace 0,14 %
Sektor životního prostředí
(Státní fond životního prostředí je implementační agenturou pro projekty v ČR)
V oblasti životního prostředí připadlo cca 80 % uvolněných finančních prostředků na projekty v oblasti vody, kde mají jednotlivé kandidátské země největší potřebu investic. Více jak 38 % finančních prostředků bylo uvolněno na projekty, které v sobě zahrnovaly společné investice do oblasti pitné vody , kanalizace a čištění odpadních vod. V oblasti zlepšení kvality vzduchu nebyly doposud schváleny žádné projekty.
Následující přehled podíl investičních projektů v sektoru životního prostředí:
Pitná voda 2,72 %
Pitná voda/kanalizace/ČOV 38,29 %
Pitná voda/kanalizace/tuhé odpad 0,79 %
Kanalizace/ČOV
42,31 %
Tuhé odpady 15,58 %
Sektor dopravy
Podíl finančních prostředků uvolněných na projekty v oblasti železniční dopravy byl nepatrně vyšší v porovnání s investicemi do projektů v oblasti výstavby silnic. Tato skutečnost je v souladu se snahou Evropské komise zvýšit rozvoj železniční dopravní infrastruktury s ohledem na skutečnost, že tato je mnohem šetrnější k životnímu prostředí než doprava silniční.
Podíl investičních projektů v sektoru dopravy uvádí následující přehled:
Letiště 1,58 %
Vodní dopravní cesty 0,05 %
Železnice 52,18 %
Železnice/silnice 0,45 %
Silnice 45,74 %
Podíl investic do jednotlivých sektorů v kandidátských zemích (v letech 2000 – 2002):
Země Sektor ŽP Sektor dopravy Decentralizace
Bulharsko 33,51 66,32 0,17
Česká republika 40,76 50,45 8,79
Estonsko 54,48 45,16 0,36
Litva 40,61 59,14 0,25
Lotyšsko 43,40 56,45 0,15
Maďarsko 41,55 58,35 0,40
Polsko 45,23 54,69 0,08
Rumunsko 44,98 54,97 0,05
Slovensko 37,79 61,69 0,52
Slovinsko 58,1 40,90 0,09
Zdroj: SFŽP
Sdílet článek na sociálních sítích