zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Spory o dálnici trvají dál

23.09.2003
Obecné
Spory o dálnici trvají dál
Po čtyřproudé dálnici z Prahy do Drážďan asi budeme jezdit později, než sliboval harmonogram výstavby. Termín dokončení je sice až v roce 2005, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se však celou dálnici nejspíše nepodaří včas vybudovat. Proti územním a stavebním rozhodnutím se opakovaně odvolávají ekologové. S výstavbou úseku přes České středohoří se ještě ani nezačalo. Mezi Ústím nad Labem a hranicí s Německem se práce teprve rozbíhají. Celkem zbývá na české straně dostavět téměř 40 kilometrů, většinou v těžkém kopcovitém terénu. \"Úsek Českým středohořím nebude dříve než v roce 2007,\" připouští ředitel podniku ŘSD Petr Laušman. Ekologové v červenci například uspěli s odvoláním proti stavebnímu povolení na přeložku čtyř komunikací, kterou vydal stavební úřad v Libouchci. Krajský úřad toto rozhodnutí zrušil. Ekologové nejprve bojovali proti tomu, aby dálnice do Drážďan vedla trasou přes České středohoří a kolem Ústí. \"Už neříkáme dálnici ne, ale hledáme nejšetrnější řešení,\" tvrdí Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země. Ekologové požadují výstavbu dlouhých tunelů a různých technických opatření údajně chránících rostliny a zvířata. Takové návrhy se však příliš nezamlouvají komunálním politikům. \"Stavbu blokuje několik ekologických aktivistů, kteří ani nebydlí v našem kraji,\" tvrdí hejtman Jiří Šulc. Již sama stavba dálnice vytvoří až několik set pracovních míst. Kraj proto spolu s některými poslanci hledá možnosti jak v zájmu zrychlení výstavby rychlostní komunikace omezit aktivity ekologů. Společný návrh je nyní ve sněmovně, ale vláda s ním nesouhlasí, ačkoliv chce dálnice postavit také co nejrychleji. \"Nepřímo novelizuje stavební zákon,\" komentoval v červenci poslaneckou iniciativu bývalý místopředseda vlády Pavel Rychetský. Řada obyvatel v severních Čechách je z průtahů roztrpčena. Městem Dubí, na jehož katastru leží hraniční přechod, se valí nekonečné kolony osobních aut a nákladních kamiónů. Začátkem září se někteří lidé dokonce pokusili zdejší hraniční přechod zablokovat. Denně Dubím projedou téměř tři tisícovky nákladních vozidel. Jediným východiskem, jak obcím ulevit z této vysoké dopravní zátěže, je, jak soudí místní obyvatelé, dokončit dálnici D8. ZDROJ: HN Region
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí