Pátek, 19. dubna 2024

Labe je suché, stát neudržuje splavnou vodní cestu

Labe je suché, stát neudržuje splavnou vodní cestu
DĚČÍN - Celé léto uvízli domácí rejdaři a říční přístavy na suchu a nemohou podnikat. Po státu žádají mnohamilionovou náhradu za to, že se nestará o labskou vodní cestu. Na ministerstvu dopravy o tom nic nevědí. Už čtyři měsíce stojí lodní přeprava na Labi. Hladina vody je tak nízká, že rejdaři nemohou ani přemístit prázdná plavidla z jednoho přístavu do druhého. Letošní sucho znovu upozornilo na neřešený problém, že stát neudržuje labskou vodní cestu. Rejdaři jsou zoufalí z toho, že musí sedět s rukama v klíně a jen čekat. „Nemáme dopravní cestu. Stát pečuje o silnice a železnice, ale na splavnost Labe nedbá,„ postěžoval si člen představenstva Československé plavby labské Miroslav Šefara. Práci nemají ani domácí přístavy. „Podnikat s tím, že jsem nucen žádat o kompenzace stát, je špatně,” tvrdí náměstek generálního ředitele společnosti České přístavy Jindřich Vodička. Zemanova vláda se zavázala, že ztráty ve vnitrozemské vodní dopravě uhradí. Před dvěma lety poprvé dostali rejdaři a přístavy desítky milionů korun. „Letošní ztráty do konce srpna jsme vypočítali na 114 milionů korun. V září se zvýší o dalších 30 milionů,” uvedl Šefara. Na ministerstvu dopravy se však o náhradách plavcům nechtějí vůbec bavit. „Zatím nikdo o peníze nežádal. Až to bude aktuální, dáme vědět,” sdělila mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová. Šefara však uvedl, že šífaři o kompenzacích jednali s ministerskými už několikrát. „Chápu, že je to určitá forma nátlaku, aby se s problémem splavnosti Labe začalo něco dělat,” konstatoval náměstek ministra pro místní rozvoj Petr Forman. „Řešení se odkládá už deset let,” dodal. Projekt na splavnění Labe je připraven. Na dolním toku řeky mají být postaveny dva menší splavy, které by vzdouvaly vodní hladinu. Mnozí lidé však vyslovují obavy, že by to vedlo k povodním. Souhlas s vybudováním vodního díla nedaly Chráněná krajinná oblast Labské pískovce, České středohoří a Česká inspekce životního prostředí, protože by hrozilo poškození cenných přírodních společenstev. „Je nepochopitelné, že ekologická vodní doprava naráží na odpor zelených,” posteskl si Šefara. PAVEL KAČER Zdroj: Deníky Bohemia
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů