Znečištění stále narůstá
Lékaři bijí na poplach: Planeta se otepluje a důsledkem jsou zdravotní problémy
od malárie přes astma po podvýživu, na které ročně umírá 160 tisíc lidí. Uvádí
to Světová zdravotnická organizace ve zprávě pro konferenci OSN o změnách
podnebí, která tento týden probíhá v Moskvě. Lékař Andrew Haines z britského
Institutu pro hygienu a tropické lékařství varuje, že bude ještě hůř. \"Do roku
2020 se počet úmrtí spojených s oteplováním planety zdvojnásobí, a to bez ohledu
na zkvalitnění zdravotní péče,\" předpověděl při představení zprávy a připomněl,
že nejohroženější skupinou obyvatel jsou děti. Haines má pro svou chmurnou
předpověď důvod. Dala mu jej moskevská konference o ovzduší, která dnes končí.
Naznačila, že Kjótský protokol z roku 1997 o snižování emisí skleníkových plynů,
zejména kysličníku uhličitého, je zatím jen cár papíru. Skleníkové plyny
vznikající spalováním fosilních paliv Zemi citelně znečišťují a vytvářejí v
ovzduší krunýř zvyšující teplotu. Průmyslové země jej vypouštějí v množství asi
30 kilogramů na obyvatele ročně. Amerika protokol o jejich omezení odmítla.
George Bush to udělal již předloni. Pravil, že by poškodil americké podnikatele.
A tento týden se v jeho šlépějích vydal Vladimir Putin. \"Musíme ještě důkladně
zvážit, jaké hospodářské a sociální dopady by pro nás přijetí protokolu mělo,\"
řekl ruský prezident. Jeho vláda přitom přistoupení k dokumentu zvažuje už tři
roky. Byl to hřebík do rakve snaze zastavit škodlivé emisí? Kdo ví. Skutečnost
je taková, že skleníkových plynů se vypouští stále víc. Čistý štít přitom nemá
ani Evropa. Evropská unie přijala Kjótský protokol bez výhrad. Zavazuje ji
snížit emise do roku 2012 o osm procent. OSN však propočítala, že do konce
desetiletí se jí to podaří jen o 0,6 procenta. \"Je to hrozné,\" řekl agentuře
DPA Christoph Bals z ekologické organizace Germanwatch. \"Propast mezi činy a
slovy narůstá.\" Kjótský protokol * . určuje zemím, o kolik musí v období let
2008 až 2012 snížit emise skleníkových plynů * . musí jej schválit nejméně 55
zemí včetně těch, které celkem vypouštějí do ovzduší nejméně 55 procent
skleníkových plynů * . limity exhalací se liší podle zemí, Evropská unie, stejně
jako Česko, má do roku 2012 omezit emise o osm procent v poměru k úrovni z roku
1990 * . v případě, že stát nejenže splní limity protokolu, ale bude mít
rezervu, může uspořené emise prodat jinému státu Přežít v branži Na světě žijí i
tací lidé, kteří pociťují vinu, když sedají za volant auta. Uvědomují si, že
přispívají ke znečištění ovzduší. Ten, kdo často létá, by se ale měl cítit ještě
provinileji, připomíná deník New York Times. Boeing 747 při letu z New Yorku do
Londýna vypustí do ovzduší 440 tun kysličníku uhličitého. Tento stroj letí v
průměru obsazen ze 78 procent. Na cestujícího tedy připadá 1,3 tuny škodlivin
uvolněných do ovzduší. Odborníci přitom počítají s tím, že emise kysličníku
uhličitého z letadel se do roku 2015 zdvojnásobí na 900 milionů tun ročně.
Některé ekologické skupiny navrhují, aby letecké společnosti přispívaly na
výsadbu stromů nebo úsporné žárovky. \"K ekologickým opatřením se nepřipojíme.
Musíme hlavně přežít v branži,\" opáčil mluvčí American Airlines Tim Doke. PAVEL
JÉGL Zdroj: eKOLOGIE
Lékaři bijí na poplach: Planeta se otepluje a důsledkem jsou zdravotní problémy od malárie přes astma po podvýživu, na které ročně umírá 160 tisíc lidí. Uvádí to Světová zdravotnická organizace ve zprávě pro konferenci OSN o změnách podnebí, která tento týden probíhá v Moskvě.
Lékař Andrew Haines z britského Institutu pro hygienu a tropické lékařství varuje, že bude ještě hůř.
\"Do roku 2020 se počet úmrtí spojených s oteplováním planety zdvojnásobí, a to bez ohledu na zkvalitnění zdravotní péče,\" předpověděl při představení zprávy a připomněl, že nejohroženější skupinou obyvatel jsou děti.
Haines má pro svou chmurnou předpověď důvod. Dala mu jej moskevská konference o ovzduší, která dnes končí. Naznačila, že Kjótský protokol z roku 1997 o snižování emisí skleníkových plynů, zejména kysličníku uhličitého, je zatím jen cár papíru. Skleníkové plyny vznikající spalováním fosilních paliv Zemi citelně znečišťují a vytvářejí v ovzduší krunýř zvyšující teplotu. Průmyslové země jej vypouštějí v množství asi 30 kilogramů na obyvatele ročně.
Amerika protokol o jejich omezení odmítla. George Bush to udělal již předloni. Pravil, že by poškodil americké podnikatele. A tento týden se v jeho šlépějích vydal Vladimir Putin. \"Musíme ještě důkladně zvážit, jaké hospodářské a sociální dopady by pro nás přijetí protokolu mělo,\" řekl ruský prezident. Jeho vláda přitom přistoupení k dokumentu zvažuje už tři roky.
Byl to hřebík do rakve snaze zastavit škodlivé emisí? Kdo ví. Skutečnost je taková, že skleníkových plynů se vypouští stále víc. Čistý štít přitom nemá ani Evropa. Evropská unie přijala Kjótský protokol bez výhrad. Zavazuje ji snížit emise do roku 2012 o osm procent. OSN však propočítala, že do konce desetiletí se jí to podaří jen o 0,6 procenta.
\"Je to hrozné,\" řekl agentuře DPA Christoph Bals z ekologické organizace Germanwatch. \"Propast mezi činy a slovy narůstá.\"
Kjótský protokol
* . určuje zemím, o kolik musí v období let 2008 až 2012 snížit emise skleníkových plynů
* . musí jej schválit nejméně 55 zemí včetně těch, které celkem vypouštějí do ovzduší nejméně 55 procent skleníkových plynů
* . limity exhalací se liší podle zemí, Evropská unie, stejně jako Česko, má do roku 2012 omezit emise o osm procent v poměru k úrovni z roku 1990
* . v případě, že stát nejenže splní limity protokolu, ale bude mít rezervu, může uspořené emise prodat jinému státu
Přežít v branži
Na světě žijí i tací lidé, kteří pociťují vinu, když sedají za volant auta. Uvědomují si, že přispívají ke znečištění ovzduší. Ten, kdo často létá, by se ale měl cítit ještě provinileji, připomíná deník New York Times. Boeing 747 při letu z New Yorku do Londýna vypustí do ovzduší 440 tun kysličníku uhličitého. Tento stroj letí v průměru obsazen ze 78 procent. Na cestujícího tedy připadá 1,3 tuny škodlivin uvolněných do ovzduší.
Odborníci přitom počítají s tím, že emise kysličníku uhličitého z letadel se do roku 2015 zdvojnásobí na 900 milionů tun ročně. Některé ekologické skupiny navrhují, aby letecké společnosti přispívaly na výsadbu stromů nebo úsporné žárovky.
\"K ekologickým opatřením se nepřipojíme. Musíme hlavně přežít v branži,\" opáčil mluvčí American Airlines Tim Doke.
PAVEL JÉGL
Zdroj: eKOLOGIE
Sdílet článek na sociálních sítích