Růst asijských trhů podporují ekologické vozy
Levná výroba, účelová spojení s konkurenčními značkami a důraz na ekologii, to
jsou hlavní příčiny růstu automobilových trhů v Asii. \"Úspěšná automobilka se
musí plně podřídit požadavkům trhu. V šedesátých letech chtěli zákazníci
především rychlá auta. V osmdesátých letech byla rozhodujícím kritériem
bezpečnost. Dnes je to přátelský vztah k životnímu prostředí, rozhoduje
ekologie,\" řekl Jasuhiko Ičihaši, šéfinženýr vývojového centra automobilky
Toyota Motor Corporation. S vývojem ekologicky příznivých motorů začaly japonské
automobilky s předstihem již na počátku devadesátých let. Firma Mazda v roce
1991, Honda a Toyota v roce 1992. Koncem devadesátých let vývoj urychlily i
společnou prací na konkrétních projektech s americkými a evropskými
automobilkami. Japonský Nissan se spojil s francouzským Renaultem, Mazda aktivně
spolupracuje s americkým Fordem. Toyota uzavřela dohody s americkými
automobilkami General Motors, Ford a DaimlerChrysler i s německými společnostmi
Volkswagen a BMW. Na rozdíl od Evropanů či Američanů dovedli Japonci zužitkovat
spolupráci tak, že nyní mají hlavní problémy ekologických motorů vyřešené a
pracují, jako například Honda u vodíkových motorů, na zlevnění jejich výroby.
Toyota již zavedla hybridní pohony, tedy spojení benzínového motoru a
elektromotoru, do sériové výroby. \"Jsme připraveni nabídnout zákazníkům jak
vozy s hybridními pohony, tak klasické benzínové motory s extrémně nízkou
spotřebou a tedy i s menším rizikem znečištění ovzduší,\" uvedl Šiniči Sasaki,
ředitel továrny Toyoty ve městě Takaoka.. Připomněl, že firma Daihatsu,
kooperující s Toyotou, představila na současném tokijském autosalónu koncept
rodinného vozu Ufe-II, který na jeden litr benzínu ujede 60 kilometrů. Koncept
je připraven do výroby. Všechny nově vyvíjené modely jsou přitom určeny hlavně
pro asijské trhy, teprve potom se uvažuje o zavedení některých modelů v Americe
či v Evropě. Na asijských trzích jsou japonské automobilky doma, získávají zde
rychlé reakce a mohou výrobu i pružně přizpůsobit. Díky těmto poměrně rychlým
změnám se trh hýbe, udržuje se stálý zájem zákazníků a prodej v Asii roste. V
USA říjnový prodej zeslábl na 15,7 miliónu vozů v přepočtu na celý rok ze
srpnových 18,9 miliónu aut a například ve Francii klesl prodej za deset měsíců
meziročně o 6,7 procenta na 1,67 miliónu vozů. V Japonsku se odbyt v říjnu
meziročně zvýšil o 3,9 procenta a od počátku roku se zde prodalo 4,9 miliónu
nových aut, o procento více než loni. Velké možnosti má čínský trh. Automobilka
General Motors chce do roku 2006 zvýšit výrobní kapacity v Číně o polovinu na
766 tisíc vozů a příští rok hodlá v Šanghaji vyrábět slavné vozy Cadillac. \"V
posledních osmi letech se roční odbyt automobilů v Číně zvýšil z 1,4 na 3,3
miliónu a pro období do roku 2015 se předpokládá jeho růst o osm procent
ročně,\" říká Paul Brough, společník poradenské firmy KPMG v Číně. Zároveň
upozorňuje na riziko přehřátí: \"Během dvou let se v Číně projeví překročení
výrobních kapacit, které nejsilněji zasáhne sektor osobních aut.\" ZDROJ: HN
Levná výroba, účelová spojení s konkurenčními značkami a důraz na ekologii, to jsou hlavní příčiny růstu automobilových trhů v Asii.
\"Úspěšná automobilka se musí plně podřídit požadavkům trhu. V šedesátých letech chtěli zákazníci především rychlá auta. V osmdesátých letech byla rozhodujícím kritériem bezpečnost. Dnes je to přátelský vztah k životnímu prostředí, rozhoduje ekologie,\" řekl Jasuhiko Ičihaši, šéfinženýr vývojového centra automobilky Toyota Motor Corporation.
S vývojem ekologicky příznivých motorů začaly japonské automobilky s předstihem již na počátku devadesátých let. Firma Mazda v roce 1991, Honda a Toyota v roce 1992. Koncem devadesátých let vývoj urychlily i společnou prací na konkrétních projektech s americkými a evropskými automobilkami. Japonský Nissan se spojil s francouzským Renaultem, Mazda aktivně spolupracuje s americkým Fordem. Toyota uzavřela dohody s americkými automobilkami General Motors, Ford a DaimlerChrysler i s německými společnostmi Volkswagen a BMW. Na rozdíl od Evropanů či Američanů dovedli Japonci zužitkovat spolupráci tak, že nyní mají hlavní problémy ekologických motorů vyřešené a pracují, jako například Honda u vodíkových motorů, na zlevnění jejich výroby. Toyota již zavedla hybridní pohony, tedy spojení benzínového motoru a elektromotoru, do sériové výroby.
\"Jsme připraveni nabídnout zákazníkům jak vozy s hybridními pohony, tak klasické benzínové motory s extrémně nízkou spotřebou a tedy i s menším rizikem znečištění ovzduší,\" uvedl Šiniči Sasaki, ředitel továrny Toyoty ve městě Takaoka.. Připomněl, že firma Daihatsu, kooperující s Toyotou, představila na současném tokijském autosalónu koncept rodinného vozu Ufe-II, který na jeden litr benzínu ujede 60 kilometrů. Koncept je připraven do výroby.
Všechny nově vyvíjené modely jsou přitom určeny hlavně pro asijské trhy, teprve potom se uvažuje o zavedení některých modelů v Americe či v Evropě. Na asijských trzích jsou japonské automobilky doma, získávají zde rychlé reakce a mohou výrobu i pružně přizpůsobit. Díky těmto poměrně rychlým změnám se trh hýbe, udržuje se stálý zájem zákazníků a prodej v Asii roste.
V USA říjnový prodej zeslábl na 15,7 miliónu vozů v přepočtu na celý rok ze srpnových 18,9 miliónu aut a například ve Francii klesl prodej za deset měsíců meziročně o 6,7 procenta na 1,67 miliónu vozů. V Japonsku se odbyt v říjnu meziročně zvýšil o 3,9 procenta a od počátku roku se zde prodalo 4,9 miliónu nových aut, o procento více než loni.
Velké možnosti má čínský trh. Automobilka General Motors chce do roku 2006 zvýšit výrobní kapacity v Číně o polovinu na 766 tisíc vozů a příští rok hodlá v Šanghaji vyrábět slavné vozy Cadillac.
\"V posledních osmi letech se roční odbyt automobilů v Číně zvýšil z 1,4 na 3,3 miliónu a pro období do roku 2015 se předpokládá jeho růst o osm procent ročně,\" říká Paul Brough, společník poradenské firmy KPMG v Číně. Zároveň upozorňuje na riziko přehřátí: \"Během dvou let se v Číně projeví překročení výrobních kapacit, které nejsilněji zasáhne sektor osobních aut.\"
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích