zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Růst asijských trhů podporují ekologické vozy

06.11.2003
Obecné
Růst asijských trhů podporují ekologické vozy
Levná výroba, účelová spojení s konkurenčními značkami a důraz na ekologii, to jsou hlavní příčiny růstu automobilových trhů v Asii. \"Úspěšná automobilka se musí plně podřídit požadavkům trhu. V šedesátých letech chtěli zákazníci především rychlá auta. V osmdesátých letech byla rozhodujícím kritériem bezpečnost. Dnes je to přátelský vztah k životnímu prostředí, rozhoduje ekologie,\" řekl Jasuhiko Ičihaši, šéfinženýr vývojového centra automobilky Toyota Motor Corporation. S vývojem ekologicky příznivých motorů začaly japonské automobilky s předstihem již na počátku devadesátých let. Firma Mazda v roce 1991, Honda a Toyota v roce 1992. Koncem devadesátých let vývoj urychlily i společnou prací na konkrétních projektech s americkými a evropskými automobilkami. Japonský Nissan se spojil s francouzským Renaultem, Mazda aktivně spolupracuje s americkým Fordem. Toyota uzavřela dohody s americkými automobilkami General Motors, Ford a DaimlerChrysler i s německými společnostmi Volkswagen a BMW. Na rozdíl od Evropanů či Američanů dovedli Japonci zužitkovat spolupráci tak, že nyní mají hlavní problémy ekologických motorů vyřešené a pracují, jako například Honda u vodíkových motorů, na zlevnění jejich výroby. Toyota již zavedla hybridní pohony, tedy spojení benzínového motoru a elektromotoru, do sériové výroby. \"Jsme připraveni nabídnout zákazníkům jak vozy s hybridními pohony, tak klasické benzínové motory s extrémně nízkou spotřebou a tedy i s menším rizikem znečištění ovzduší,\" uvedl Šiniči Sasaki, ředitel továrny Toyoty ve městě Takaoka.. Připomněl, že firma Daihatsu, kooperující s Toyotou, představila na současném tokijském autosalónu koncept rodinného vozu Ufe-II, který na jeden litr benzínu ujede 60 kilometrů. Koncept je připraven do výroby. Všechny nově vyvíjené modely jsou přitom určeny hlavně pro asijské trhy, teprve potom se uvažuje o zavedení některých modelů v Americe či v Evropě. Na asijských trzích jsou japonské automobilky doma, získávají zde rychlé reakce a mohou výrobu i pružně přizpůsobit. Díky těmto poměrně rychlým změnám se trh hýbe, udržuje se stálý zájem zákazníků a prodej v Asii roste. V USA říjnový prodej zeslábl na 15,7 miliónu vozů v přepočtu na celý rok ze srpnových 18,9 miliónu aut a například ve Francii klesl prodej za deset měsíců meziročně o 6,7 procenta na 1,67 miliónu vozů. V Japonsku se odbyt v říjnu meziročně zvýšil o 3,9 procenta a od počátku roku se zde prodalo 4,9 miliónu nových aut, o procento více než loni. Velké možnosti má čínský trh. Automobilka General Motors chce do roku 2006 zvýšit výrobní kapacity v Číně o polovinu na 766 tisíc vozů a příští rok hodlá v Šanghaji vyrábět slavné vozy Cadillac. \"V posledních osmi letech se roční odbyt automobilů v Číně zvýšil z 1,4 na 3,3 miliónu a pro období do roku 2015 se předpokládá jeho růst o osm procent ročně,\" říká Paul Brough, společník poradenské firmy KPMG v Číně. Zároveň upozorňuje na riziko přehřátí: \"Během dvou let se v Číně projeví překročení výrobních kapacit, které nejsilněji zasáhne sektor osobních aut.\" ZDROJ: HN
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
21
8. 2017
21-25.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
24
8. 2017
24-26.8.2017 - Veletrh, výstava
Japonsko
ASIO, spol.s r.o.
25
8. 2017
25.8.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
25
8. 2017
25-27.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Živá škola přírodního stavitelství v Bílých Karpatech
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí