Kompetenční bitva
Skoro nespočitatelný počet ekologických zákonů, nařízení, vyhlášek a pokynů
umožňuje Ministerstvu životního prostřední (MŽP) dohled a kontrolu nad většinou
ministerstev. Tyto značné možnosti však překážejí rozvoji podnikání i zájmům
cizích investorů. Připočteme-li možnosti, které dávají naše zákony při
projednávání záměru staveb s veřejností, pak vydání územního a stavebního
povolení je zázrakem. Nastane-li však koordinovaný řetězec nekonečných dovolání,
je zahájení investiční akce po léta v nedohlednu. Tuto nenormální situaci,
kterou zatím není odvaha řešit, potvrdí každý investor.
Skoro nespočitatelný počet ekologických zákonů, nařízení, vyhlášek a pokynů umožňuje Ministerstvu životního prostřední (MŽP) dohled a kontrolu nad většinou ministerstev. Tyto značné možnosti však překážejí rozvoji podnikání i zájmům cizích investorů. Připočteme-li možnosti, které dávají naše zákony při projednávání záměru staveb s veřejností, pak vydání územního a stavebního povolení je zázrakem. Nastane-li však koordinovaný řetězec nekonečných dovolání, je zahájení investiční akce po léta v nedohlednu. Tuto nenormální situaci, kterou zatím není odvaha řešit, potvrdí každý investor.
Ministerstva se většinou řídí dlouhodobou koncepcí, za kterou odpovídá pověřený ministr a kterou schvaluje vláda. Směrnice EU zcela správně ukládá, že koncepce musí být posouzeny i z hlediska vlivů na životní prostředí. Neříká ale, že koordinací bude pověřen jiný orgán státní správy. Z toho vycházela i novela zákona o posuzování koncepcí. Koncepci své činnosti si podle ní bude zpracovávat příslušné ministerstvo, hodnocení z hlediska vlivů a dopadů na životní prostředí zadá ze zákona pověřené nezávislé osobě. MŽP má možnost uplatnit své kompetence a názory v meziresortním připomínkovém řízení tak, jak je obvyklé u všech materiálů projednávaných vládou. Další možnost vyjádření je i při projednávání ve vládě, takže by o kompetence ve skutečnosti nepřišlo.
AUTOR: Jiří Hanzlíček
ZDROJ: EKONOM
Ministerstva se většinou řídí dlouhodobou koncepcí, za kterou odpovídá pověřený ministr a kterou schvaluje vláda. Směrnice EU zcela správně ukládá, že koncepce musí být posouzeny i z hlediska vlivů na životní prostředí. Neříká ale, že koordinací bude pověřen jiný orgán státní správy. Z toho vycházela i novela zákona o posuzování koncepcí. Koncepci své činnosti si podle ní bude zpracovávat příslušné ministerstvo, hodnocení z hlediska vlivů a dopadů na životní prostředí zadá ze zákona pověřené nezávislé osobě. MŽP má možnost uplatnit své kompetence a názory v meziresortním připomínkovém řízení tak, jak je obvyklé u všech materiálů projednávaných vládou. Další možnost vyjádření je i při projednávání ve vládě, takže by o kompetence ve skutečnosti nepřišlo.
AUTOR: Jiří Hanzlíček
ZDROJ: EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích