zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Plán kanálu blokuje rozvoj regionu. Jeho prosperitu by stejně nezajistil

24.11.2003
Voda
Plán kanálu blokuje rozvoj regionu. Jeho prosperitu by stejně nezajistil

Kontroverzní projekt stavby kanálu Dunaj-Odra-Labe, který by měl výrazně zasáhnout chráněná území v Olomouckém kraji, může být do budoucna veřejně prospěšnou stavbou. Ještě do konce listopadu by o tom měl jednat Parlament. Zákonodárci mají rozhodnout, zda zařadí do novely zákona o vnitrozemské plavbě bod, který by mezi priority zařadil síť vodních cest. Česká vláda se zavázala, že bude usilovat o stavbu tohoto vodního díla.
Pouhý plán propojit Dunaj, Odru a Labe brání už léta rozvoji Olomouckého i dalších krajů. Na pozemky, které stojí v jeho trase zakreslené v územních plánech, platí stavební uzávěra.
\"Blokovat spoustu pozemků kvůli trase kanálu je čirá hloupost,\" říká olomoucký hejtman Jan Březina. \"Průplav hospodářský rozvoj regionu v budoucnu nezajistí. Dokážu si představit jiné rozvojové projekty, které by se zlomkem takto vynaložených výdajů mohly posunout kraj více dopředu,\" dodal Březina.
Kraj samotný s touto uzávěrou nic udělat nemůže.Území je hájené mezinárodními dohodami a ty by se nejprve musely změnit. Olomoucké hejtmanství sice loni v říjnu zaštítilo konferenci, která se vodním kanálem zabývala, avšak pouze proto, aby se o kanálu diskutovalo a definitivně rozhodlo. O to se snaží také Ministerstvo životního prostředí. Ministr Libor Ambrozek kvůli konečnému verdiktu nad plány z doby Karla IV. a snem Tomáše Bati zřídil speciální komisi, která má jasně říci, jaký bude mít stavba dopad na životní prostředí. \"Zatím je naše stanovisko jasné: Je nepřijatelná,\" uvedl Ambrozek.
Myšlenku propojení tří řek vláda podporuje, Evropský parlament však přijal rezoluci, v níž vyjadřuje znepokojení plánem a jeho dopady na životní prostředí.
\"Naše země se potřebuje dostat na síť vodních cest. Je to jako normální dálnice, žádný monstrózní projekt,\" uvedl ředitel Sdružení DOL Jaroslav Kubec. Podle odhadů sdružení by stavba prvního úseku kanálu po Břeclav, který by mohl fungovat do osmi let, stála asi pět set miliónů eur, celé propojení po Pardubice šest miliard eur. Jiné odhady ale hovoří až o čtyřech stech miliardách korun.
\"Ekonomický přínos zatím nebyl vyhodnocen. Schválení veřejného zájmu stavby zákonem by znamenalo její absolutní prioritu a všechna další rozhodnutí samospráv i vlády by pak měla nižší právní sílu,\" uvedla senátorka za Přerovsko Jitka Seitlová.

ZDROJ: HN region

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
29
11. 2017
29-30.11.2017 - Konference
Salzburg
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí