zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ministerstvo trvá na dálničním tunelu pod Středohořím

26.11.2003
EIA
Ministerstvo trvá na dálničním tunelu pod Středohořím

Ekologická komise sociální demokracie se ohradila proti snaze svého koaličního partnera z KDU-ČSL dodatečně upravit už schválenou trasu dálnice přes České středohoří.
Podle ekologických odborníků sociální demokracie je však snaha současného vedení Ministerstva životního prostředí bezúčelná a pouze snižuje jeho kredit.
\"Dochází k narušování kontinuity politiky resortu, která zpochybňuje ministerstvo v očích veřejnosti jako věrohodné státní instituce,\" uvádí se v usnesení ekologické komise ČSSD, jejímž členem je rovněž exministr Kužvart.
Ministerstvo životního prostředí, které po volbách převzal po Miloši Kužvartovi z ČSSD lidovec Libor Ambrozek, chce s Ministerstvem dopravy dojednat změny, které by zmírnily dopad dálnice na vzácnou přírodu Středohoří.
Jednou z variant je zhruba tříkilometrový tunel pod nejcennější částí Chráněné krajinné oblasti České středohoří a hluboký zářez, v němž by se široká silnice \"ukryla\". Ministerstvo dopravy zatím počítá se dvěma kratšími tunely o délce asi devět set metrů.
O šestnáctikilometrový úsek přes Středohoří se vedou spory od poloviny devadesátých let. Před třemi lety udělilo Ministerstvo životního prostředí výjimku ze zákona o ochraně přírody, bez níž by se dálnice v chráněné krajinné oblasti nemohla postavit. Výjimku pak potvrdil i Ambrozkův předchůdce Kužvart, vymohl si však na třicet ekologických požadavků, aby vliv dálnice na přírodu zmírnil.
Podle předsedy ekologické komise ČSSD a někdejšího Kužvartova náměstka Josefa Běleho nemá jednání o stavbě dlouhého tunelu pod Středohořím smysl. \"Sám jsem se o to pokoušel skoro rok,\" říká Běle. \"Jenom se tím dokončení dálnice bude oddalovat.\"
Ministerstvu životního prostředí hraje do karet veřejný ochránce práv Otakar Motejl, který v září vyzval úřady, aby dálnice byla k přírodě co nejšetrnější. \"V současnosti nenalézám důvod pro to, aby úpravy, které zmírní vliv dálnice na krajinný ráz, nebyly uskutečněny,\" uvedl Motejl.
Na ombudsmana se obrátili ochránci přírody, kteří stavbu dálnice kritizují už roky. Jako nejkrajnější kompromis přitom považují vyhloubení tříkilometrového tunelu, který by podle nich ochránil krajinný ráz i vzácné živočichy.
Ministerstvo dopravy a jím řízené Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem stavby, reagovaly na Motejlovu kritiku argumentem, že postupovaly podle platných zákonů.
Ministerstvo dopravy nedávno uvedlo, že trvá na schválené variantě trasy a o další nebude jednat. Podle posledních neoficiálních informací by však bylo ochotno jednat o kompromisu, pokud by nepřinesl další zdržení dálnice, která se ve Středohoří ještě nezačala ani stavět.
Podle plánů se má po dálnici jezdit od roku 2006 nebo 2007. Její rychlé dokončení požadují i severočeské obce, které v dálnici vidí šanci na svůj další rozvoj.
Proti územnímu rozhodnutí však v září podaly žaloby ekologické organizace, odvolávají se na Motejlovo stanovisko. \"Stále trvá, že uděláme všechno pro to, aby tam dlouhý tunel skutečně byl,\" dodal Miroslav Patrik z ekologického hnutí Děti Země.

Zdroj: Hospodářské noviny

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí