Pět set korun až dva tisíce nebo také nula, tak široká je škála poplatků za
likvidaci autovraku [https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak] v připomínkách
k návrhu zákona o odpadech , jehož projednávání nyní Parlament odložil na
leden.
Zákon, stanovící, jak zemi zbavit vraků, má platit ke dni vstupu do Evropské
unie. Podle směrnice Evropské komise, na niž zákon navazuje, majitel auta
předávaného k likvidaci nemá platit nic.
\"Kolem poplatků se odehraje tvrdá lobbistická bitva,\" soudí Emil Polívka,
sekretář sdružení pro recyklaci autovraků
[https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak].
Dosud je v Česku možné prodat starý vůz autovrakovišti, výkupní ceny dosahují i
tisíců korun. Pokud se chce majitel chovat ekologicky a odevzdá staré auto k
recyklaci , zaplatí od 300 do 1800 korun. Žádný zákon to ale majiteli auta
nenařizuje, tvrdí Polívka, takže lidé nechávají staré vozy odstavené v ulicích
nebo na dvorcích.
Podobná situace je v Německu, Francii či Velké Británii, kde se poplatky za
likvidaci autovraku [https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak] pohybují od 20
do 100 eur. Proto jen loni se na ulicích Berlína objevilo 25 tisíc vraků, Velká
Británie eviduje 350 tisíc opuštěných aut.
Poplatky jsou nutné, shodují se experti, protože výtěžek z recyklovaného auta
pokryje jen část nákladů na likvidaci. I se započtením poplatků musí firmy
průměrně 55 procent nákladů dotovat z výtěžku jiných činností, například z
recyklace papíru či textilu.
V Česku, na rozdíl od západní Evropy, je více než polovina osobních aut starší
deseti let. Tyto vozy obsahují málo hliníku, nemají katalyzátory. Peníze za
hliník a za platinu a palladium z katalyzátorů jsou hlavní částí tržeb za
suroviny získané recyklací . Odborníci soudí, že v zemi je 450 tisíc takových
vozů.
\"Představují starou ekologickou zátěž, proto by na jejich likvidaci měl
přispět stát z fondu životního prostředí ,\" domnívá se Josef Durdil,
ředitel společnosti Eco trend.
Stará auta v zemi přibývají dovozem. Za posledních deset let se dováží průměrně
110 tisíc ojetých vozů ročně, za letošní tři čtvrtletí to je již 114 tisíc.
Ministerstvo životního prostředí hodlá tento trend omezit, a proto v
zákoně navrhuje poplatek pět tisíc korun za dovoz auta, které nesplňuje emisní
limity .
Recyklaci autovraků [https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak] dotují z
jiných činností i české firmy. Papos z Karlovarska zpracovává papír
[https://www.kamsnim.cz/categories/papir] a textil, vzniklou lepenku vyváží.
Může likvidovat až 15 vraků denně, ale není zájem. \"O granulát z recyklace
autovraků [https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak] zájem je, z Číny máme
poptávku na deset tun denně, ale tolik vraků nemáme,\" řekl ředitel firmy Martin
Zajac.
\"Chybí legislativa, určující vztahy mezi majiteli aut, automobilkami a
recyklačními středisky. Teprve pak bude možné nastavit parametry systému tak,
aby se na recyklaci dalo vydělávat,\" soudí Jindřich Vavrla, vedoucí provozu
ŽDB.
Zahraniční firmy, jako PSA nebo General Motors, naopak soudí, že likvidace aut v
Česku zisk brzy ponese. Zástupce GM Jörg Seidl již sonduje stav českých
recyklačních zařízení a možnosti kapitálové účasti.
Pět set korun až dva tisíce nebo také nula, tak široká je škála poplatků za likvidaci autovraku v připomínkách k návrhu zákona o odpadech , jehož projednávání nyní Parlament odložil na leden. Zákon, stanovící, jak zemi zbavit vraků, má platit ke dni vstupu do Evropské unie. Podle směrnice Evropské komise, na niž zákon navazuje, majitel auta předávaného k likvidaci nemá platit nic. \"Kolem poplatků se odehraje tvrdá lobbistická bitva,\" soudí Emil Polívka, sekretář sdružení pro recyklaci autovraků. Dosud je v Česku možné prodat starý vůz autovrakovišti, výkupní ceny dosahují i tisíců korun. Pokud se chce majitel chovat ekologicky a odevzdá staré auto k recyklaci , zaplatí od 300 do 1800 korun. Žádný zákon to ale majiteli auta nenařizuje, tvrdí Polívka, takže lidé nechávají staré vozy odstavené v ulicích nebo na dvorcích. Podobná situace je v Německu, Francii či Velké Británii, kde se poplatky za likvidaci autovraku pohybují od 20 do 100 eur. Proto jen loni se na ulicích Berlína objevilo 25 tisíc vraků, Velká Británie eviduje 350 tisíc opuštěných aut. Poplatky jsou nutné, shodují se experti, protože výtěžek z recyklovaného auta pokryje jen část nákladů na likvidaci. I se započtením poplatků musí firmy průměrně 55 procent nákladů dotovat z výtěžku jiných činností, například z recyklace papíru či textilu. V Česku, na rozdíl od západní Evropy, je více než polovina osobních aut starší deseti let. Tyto vozy obsahují málo hliníku, nemají katalyzátory. Peníze za hliník a za platinu a palladium z katalyzátorů jsou hlavní částí tržeb za suroviny získané recyklací . Odborníci soudí, že v zemi je 450 tisíc takových vozů. \"Představují starou ekologickou zátěž, proto by na jejich likvidaci měl přispět stát z fondu životního prostředí ,\" domnívá se Josef Durdil, ředitel společnosti Eco trend. Stará auta v zemi přibývají dovozem. Za posledních deset let se dováží průměrně 110 tisíc ojetých vozů ročně, za letošní tři čtvrtletí to je již 114 tisíc. Ministerstvo životního prostředí hodlá tento trend omezit, a proto v zákoně navrhuje poplatek pět tisíc korun za dovoz auta, které nesplňuje emisní limity . Recyklaci autovraků dotují z jiných činností i české firmy. Papos z Karlovarska zpracovává papír a textil, vzniklou lepenku vyváží. Může likvidovat až 15 vraků denně, ale není zájem. \"O granulát z recyklace autovraků zájem je, z Číny máme poptávku na deset tun denně, ale tolik vraků nemáme,\" řekl ředitel firmy Martin Zajac. \"Chybí legislativa, určující vztahy mezi majiteli aut, automobilkami a recyklačními středisky. Teprve pak bude možné nastavit parametry systému tak, aby se na recyklaci dalo vydělávat,\" soudí Jindřich Vavrla, vedoucí provozu ŽDB. Zahraniční firmy, jako PSA nebo General Motors, naopak soudí, že likvidace aut v Česku zisk brzy ponese. Zástupce GM Jörg Seidl již sonduje stav českých recyklačních zařízení a možnosti kapitálové účasti.