zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Česko dosud neví, jak se zbaví autovraků

01.12.2003
Odpady
Česko dosud neví, jak se zbaví autovraků

Pět set korun až dva tisíce nebo také nula, tak široká je škála poplatků za likvidaci autovraku v připomínkách k návrhu zákona o  odpadech  , jehož projednávání nyní Parlament odložil na leden.
Zákon, stanovící, jak zemi zbavit vraků, má platit ke dni vstupu do Evropské unie. Podle směrnice Evropské komise, na niž zákon navazuje, majitel auta předávaného k likvidaci nemá platit nic.
\"Kolem poplatků se odehraje tvrdá lobbistická bitva,\" soudí Emil Polívka, sekretář sdružení pro  recyklaci  autovraků.
Dosud je v Česku možné prodat starý vůz autovrakovišti, výkupní ceny dosahují i tisíců korun. Pokud se chce majitel chovat  ekologicky  a odevzdá staré auto k  recyklaci  , zaplatí od 300 do 1800 korun. Žádný zákon to ale majiteli auta nenařizuje, tvrdí Polívka, takže lidé nechávají staré vozy odstavené v ulicích nebo na dvorcích.
Podobná situace je v Německu, Francii či Velké Británii, kde se poplatky za likvidaci autovraku pohybují od 20 do 100 eur. Proto jen loni se na ulicích Berlína objevilo 25 tisíc vraků, Velká Británie eviduje 350 tisíc opuštěných aut.
Poplatky jsou nutné, shodují se experti, protože výtěžek z  recyklovaného  auta pokryje jen část nákladů na likvidaci. I se započtením poplatků musí firmy průměrně 55 procent nákladů dotovat z výtěžku jiných činností, například z  recyklace  papíru či textilu.
V Česku, na rozdíl od západní Evropy, je více než polovina osobních aut starší deseti let. Tyto vozy obsahují málo hliníku, nemají katalyzátory. Peníze za hliník a za platinu a palladium z katalyzátorů jsou hlavní částí tržeb za suroviny získané  recyklací  . Odborníci soudí, že v zemi je 450 tisíc takových vozů.
\"Představují starou  ekologickou  zátěž, proto by na jejich likvidaci měl přispět stát z fondu  životního   prostředí  ,\" domnívá se Josef Durdil, ředitel společnosti Eco trend.
Stará auta v zemi přibývají dovozem. Za posledních deset let se dováží průměrně 110 tisíc ojetých vozů ročně, za letošní tři čtvrtletí to je již 114 tisíc.  Ministerstvo   životního   prostředí  hodlá tento trend omezit, a proto v zákoně navrhuje poplatek pět tisíc korun za dovoz auta, které nesplňuje  emisní   limity  .
 Recyklaci  autovraků dotují z jiných činností i české firmy. Papos z Karlovarska zpracovává papír a textil, vzniklou lepenku vyváží. Může likvidovat až 15 vraků denně, ale není zájem. \"O granulát z  recyklace  autovraků zájem je, z Číny máme poptávku na deset tun denně, ale tolik vraků nemáme,\" řekl ředitel firmy Martin Zajac.
\"Chybí legislativa, určující vztahy mezi majiteli aut, automobilkami a  recyklačními  středisky. Teprve pak bude možné nastavit parametry systému tak, aby se na  recyklaci  dalo vydělávat,\" soudí Jindřich Vavrla, vedoucí provozu ŽDB.
Zahraniční firmy, jako PSA nebo General Motors, naopak soudí, že likvidace aut v Česku zisk brzy ponese. Zástupce GM Jörg Seidl již sonduje stav českých  recyklačních  zařízení a možnosti kapitálové účasti.

ZDROJ: Podniky a trhy

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí