zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

V Jablonci s recyklací autovraků už začali

04.12.2003
Odpady
V Jablonci s recyklací autovraků už začali

Jablonec n. N. - Připravovaná novela zákona o odpadech z roku 2000, která by měla vstoupit v platnost po vstupu České republiky do EU od května příštího roku, v sobě zahrnuje i systém recyklace autovraků. Na území republiky by mělo vzniknout 400 sběrných míst a až 30 likvidačních středisek. Jablonec nad Nisou už ekologickou linku na likvidaci autovraků má.
V České republice existuje už 8 podobných zařízení.
\"My jsme je vybudovali v provozovně Severočeských sběrných surovin v jablonecké ulici Želivského,\"
uvedl Pavel Strnad, manager odpadového hospodářství společnosti s tím, že zdejší linka je schopna zpracovat 800 vraků ročně. V obou sousedních krajích, Libereckém a Ústeckém, má společnost 7 závodů a podobnou linku je schopna vybudovat na kterémkoliv místě.
\"Výstavba vyšla velmi levně. Na informace o pořizovacích nákladech je ale uvaleno embargo,\" informoval manager Severočeských sběrných surovin a dodal: \"Připravujeme totiž podání vynálezu.\"

Za likvidaci autovraku zaplatí občan pouze padesát haléřů za kilogram, což je zadotovaná cena.
\"Běžná cena se totiž pohybuje za likvidaci jednoho automobilu okolo 1300 korun, ale nízkou cenou chceme motivovat občany, aby nenechávali vraky na chodnících nebo dokonce v lese,\" doplnil Pavel Strnad. Z nepojízdných aut navíc vytékají oleje a další chemikálie, které ničí půdu a prosakují do spodních vod.
Náklady na recyklaci mají nést výrobci a dovozci automobilů, stát bude v případě recyklace autovraků udělovat licence pro demontážní střediska a drtící zařízení vozidel s ukončenou platností. \"Prošli jsme hloubkovou kontrolou a v těchto směrech jsme bez závad. Jsme schopni splnit náročné podmínky recyklace autovraků i po vstupu do EU,\" uzavřel manager společnosti Severočeské sběrné suroviny.
Průměrná hmotnost osobního automobilu je mezi 800 až 900 kilogramy. Z automobilů vyrobených ve druhé polovině 90. let má na celkové hmotnosti více než poloviční podíl železo. Zhruba pětinu váhy představují plasty a kolem 10 % mají barevné kovy, guma, sklo a nekovy. Systém recyklace autovraků by měl začít platit za více jak dva roky.
Po lednu 2006 bude pro vyřazená auta a nákladní vozy s hmotností do 3,5 tuny platit kvóta, která určuje povinnost opětovně zpracovat 85 % průměrné hnotnosti automobilů a materiálově a energeticky ji následně využít. Výrobci vozů by pak také měli do výroby zavést nové metody, které umožní lepší recyklaci dílů. Dalším cílem je upuštění od používání materiálů a součástí obsahujících olovo, rtuť, kadmium nebo šestimocný chrom.
lek

Pořízení linky na ekologickou likvidaci autovraků vyšlo velmi levně. Podáváme přihlášku o vynález, uvedl Pavel Strnad, manager a. s. Severočeské sběrné suroviny.

Zdroj: Deník Jablonecka

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí