Ekologové u soudu uspěli
Vyloučení ekologické organizace Svoboda zvířat z řízení o umístění dálnice D11 na trase Praha - Hradec Králové, které požadoval Středočeský krajský úřad, bylo verdiktem Nejvyššího správního soudu v Brně zamítnuto.
\"Skončil tak dvouletý boj sdružení, které se bránilo šikaně ze strany úřadů, jejichž snahou bylo vykonstruovanými argumenty umlčet zmíněné sdružení,\" řekl Právu Pavel Doucha z Ekologického právního servisu a pokračoval. \"Zřejmým cílem hejtmanství bylo znemožnit Svobodě zvířat vyjádřit své pochybnosti o zákonitosti a správnosti územního rozhodnutí o umístění stavby dálnice a umlčet tak kritiky.
Shodné rozhodnutí, jaké vyřkl brněnský soud, vydal rovněž Městský soud v Praze. Oba daly za pravdu ekologické organizaci a postup krajského úřadu označily jako nezákonný. Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu je pravomocné a nelze se proti němu dále odvolat. Na jeho základě by tudíž mělo být obnoveno územní řízení o stavbě dálnice. To bude znamenat zpoždění jejího zahájení.
\"Viníkem je hejtmanství. Nebýt jeho nezákonných praktik a neochoty jednat, nemusely být zatěžovány soudy. Jsem zvědav, zda rozsudek přiměje úřady k dodržování zákona, když tak neučinily po rozhodnutí soudu nižšího stupně,\" položil otázku právník.
Estakáda místo náspu
Doucha pak k dalšímu postupu ekologů dodal, že v obnoveném řízení chtějí jednat o zlepšení prostupnosti budoucí dálnice pro živočichy a zejména o výstavbě estakády v Národní přírodní rezervaci Libický luh namísto náspu. \"To jsou podle ekologů realistické, věcně odůvodněné a minimální požadavky, které by měla nová dálnice splňovat.\" Aktuální projekt dálnice podle sdružení Svoboda zvířat řeší prostupnost dálnice pro živočichy zcela nedostatečně, v rozporu s metodickými požadavky odborné organizace ministerstva životního prostředí, Agenturou ochrany přírody a krajiny. \"Je třeba si uvědomit, že v trase plánované dálnice se nachází například migrační trasy losa evropského,\" upozornil Doucha.
Dálnice D 11 je jedinou z českých plánovaných dálnic, která má procházet chráněným územím nejvyššího stupně - národní přírodní rezervací. Tomu by mělo odpovídat podle ekologických aktivistů i konstrukční řešení dálnice, maximálně citlivé k ochraně přírody. \"Takovým řešením však není vedení po náspu, který představuje značný zábor plochy a sníženou prostupnost pro živočichy. Přijatelnějším řešením se jeví estakáda. Doporučuje ji i rezortní ministerstvo ve svém stanovisku o hodnocení stavby na životní prostředí,\" uzavřel právník.
Zdroj: Právo