zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kamiónů bude více, silnice se ještě zhorší

17.12.2003
Obecné
Kamiónů bude více, silnice se ještě zhorší


Lidem v Chlumci nad Cidlinou dochází trpělivost. Denně přes centrum města projede více než šest tisíc kamiónů a podle ministerstva dopravy bude nejspíš ještě hůř. Po vstupu do Evropské unie by nákladní doprava po silnici měla ještě zhoustnout. A to až o pětinu. Chlumec přitom už roky čeká na dokončení dálnice do Hradce Králové, která by měla odvést dopravu z města.
\"I kdyby se dálnice začala stavět dneska, už je pozdě,\" říká tamní starosta Miroslav Uchytil. \"V pondělí a v pátek se u Chlumce tvoří desetikilometrové fronty. Za rok budou tytéž fronty i v úterý, ve středu a ve čtvrtek. Co tedy bude za rok v pondělí a pátek? Absolutní dopravní kolaps.\"
Podobně jako Chlumec na tom jsou i jiná města. Obce v Českém středohoří budou čekat na dokončení dálnice D8 ještě několik let.
A vedení Karlovarského kraje v posledním vydání svého informačního měsíčníku napsalo: \"Stavba silničního průtahu Karlovými Vary, který má významně odlehčit přetížené dopravní situaci ve světoznámých lázních, zřejmě v příštím roce nezačne.\"
Na stavbu obchvatů či průtahů buď nejsou peníze, anebo se o komunikaci vedou dlouholeté spory s ochránci přírody. Ti však odmítají, že by chtěli stavbě dálnic za každou cenu bránit. Chceme, aby komunikace byly co nejšetrnější k přírodě, tvrdí.

Půjčka zřejmě nebude

Stát zatím nemá ani dost peněz na opravu poškozených silnic. Na více než desetině silnic první třídy o celkové délce šest tisíc kilometrů jsou podle Ředitelství silnic a dálnic vyjeté \"koleje\" od kamiónů. Na dalším místech jsou trhliny či výmoly.
Po silnicích se především na úkor železniční dopravy vozí stále více zboží. \"Podíl silniční dopravy v přepravě nákladů stoupl v roce 2000 na 68 procent oproti 28 procentům v roce 1990,\" konstatuje ministerstvo dopravy. Státní ředitelství silnic a dálnic uvedlo, že v minulých letech se podařilo od Evropské investiční banky získat úvěr ve výši 2,8 miliardy korun na opravu silnic a dálnic.
Další půjčku ve výši 6,7 miliardy korun však Ministerstvo financí s ohledem na celkové zadlužení země letos v listopadu nedoporučilo.
\"V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury jsou prostředky na opravu komunikací v roce 2004 velmi omezené a státní rozpočet neposkytuje peníze žádné. Je tudíž nutné počítat s dalším zhoršováním silnic první třídy,\" upozorňuje Vladimír Vorel z Ředitelství silnic a dálnic.

Kraje dostanou váhy

Zkušenosti celníků a policistů ukazují, že po českých silnicích jezdí možná až stovky přetížených nákladních automobilů, které silnice poškozují. Váhy jsou v současnosti na dvaceti hraničních přechodech, přičemž nejužívanějších přechodů pro dálkovou kamiónovou dopravu je asi čtyřicet. Celníci mají ještě šest mobilních vah, další dvě si ještě pořídí.
\"Do konce roku budou mít vlastní mobilní jednotku všechny kraje, které budou moci vážit nákladní auta spolu s policií,\" uvádí ministerstvo dopravy.
Na důkladné vážení těžkých aut se už připravuje Praha. \"Chystáme vytvořit systém přísných kontrol na výpadových místech z Prahy,\" řekl nedávno radní Radovan Šteiner, podle něhož přetížené kamióny způsobují ročně škody za stamilióny korun. Vyjeté \"koleje\" se znovu objevily třeba na některých úsecích pražské Jižní spojky, která se v minulých letech opravovala.

ZDROJ: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
28
11. 2017
28.11.2017 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí