Ekologická mobilita
Janov leží v severozápadní části Itálie na pobřeží Ligurského moře. Je hlavním městem kraje Liguria. Rozprostírá se na rozloze 240 km2, kde má svůj domov 641 tis. obyvatel. Rodiště Kryštofa Kolumba je důležitou dopravní křižovatkou s jedním z nejvýznamnějších italských přístavů a mezinárodním letištěm. Silniční systém města tvoří 1402 km cest. Distribuci zboží v Janově zabezpečuje přibližně 35 tis. nákladních vozidel. Z toho je 20 tis. vanů, 10 tis. běžných nákladních vozidel a 5 tis. vozidel s přívěsy. Historické centrum se rozkládá na ploše 28 km2 s 276 tis. obyvateli. Janovské centrum se vyznačuje určitými charakteristickými vlastnostmi:
je téměř uzavřené pro automobilovou dopravu,
typem dopravovaného zboží,
silnice v centru jsou často velice úzké,
v centru převládá systém malých obchodů beze skladů,
požadavky obyvatel, obchodníků a přepravců jsou rozdílné,
je nezbytné redukovat znečištění vzduchu a hluk způsobené zásobováním.
Projekt M.E.R.Ci. (Ecological Mobility Resource for the City - Možnost ekologické mobility pro město) je financován italským ministerstvem životního prostředí přes program podpory ochrany životního prostředí. Tento systém distribuce zboží je založený na použití nákladních vozidel s nízkým až nulovým dopadem na životní prostředí. Tato nákladní vozidla mají své zastávky v centru výměny (hub). V hubu se zboží sbírá a je zasíláno do historického centra.
Hub je v soukromém vlastnictví a zabírá plochu 1100 m2, jeho vzdálenost od centra Janova je 5 km a od dálnice 1,5 km.
Cíle projektu M.E.R.Ci. jsou
redukce dopadů na životní prostředí,
redukce tranzitu přes zónu zahrnutou do projektu,
zlepšení kvality životního prostředí a ekonomické zlepšení v zúčastněné zóně,
zvýšení kvality logistických služeb,
zvýšení možnosti intermodální dopravy,
redukce nákladní dopravy v městských zónách a jejich dopadů na skladbu dopravních proudů ve městě,
zvýšení úrovně služeb.
Důležitou úlohou tohoto projektu je také aplikace moderních technologií k optimalizaci distribučního procesu. Ta je založena na zpracování údajů a na telekomunikační infrastruktuře, které napomáhají k nepřetržitému řízení celého procesu a k sledování výsledků.
Aktivity v hubu: Zboží, které má svého adresáta v historickém centru, se střetává v hubu. Tam je zboží kodifikováno a vloženo do řídicího systému. Optimalizační systém potom umožňuje výběr vozidla a výběr pořadí, v jakém bude zboží doručováno, a tím také výběr optimální trasy vozidla. Nakonec, když se zboží dostane k určenému místu, GSM vstup je zaslán zpět do hubu přes PALM rádiové spojení. Tento systém umožňuje aktualizaci údajů v reálném čase a automatickou aktualizaci webové stránky a databáze.
V projektu jsou použita nákladní vozidla na elektrický pohon FAAM Jolly 600 a FAAM Jolly 1200.
FAAM Jolly 600 /1200
Celková hmotnost: 1900/3500 kg
Nosnost: 600 /1150 kg
Délka: 3680/4445 mm
Šířka: 1300/1700 mm
Výška: 2070/2080 mm
Kapacita: 5/9 m3
Dojezd na jedno nabití baterie: 70 km
Max. stoupavost plně naloženého vozidla: 15 %
Max. rychlost: 55 km/h
Kvůli dalšímu doplnění projektu M.E.R.Ci. byl vytvořen projekt MEROPE (Telematics instruments for innovated services of mobility and logistic for urban and metropolitan areas - Telematické nástroje v inovačních službách mobility a logistiky pro městské a metropolitní zóny). Integrací těchto dvou projektů se očekávají další výhody:
další redukce nákladních vozidel ve městě,
rozšíření projektu M.E.R.Ci. také do jiných částí města, které mají své vlastní specifické požadavky a zvláštnosti odlišné od historického centra,
zvýšení kvality služeb pomocí použití telematických systémů,
zracionálnění přidělených tras jednotlivým vozidlům,
vylepšením softwaru a pomocí GSM systému přímá lokalizace vozidla,
z centra výměny (hub) řízení a optimalizace trasy, sběr a rozvoz zboží,
rychlejší operativní reagování na změny,
spolupráce s celonárodním distribučním systémem.
Projekt ukazuje, jak se dokázal vypořádat Magistrát města Janov se stále se zvyšujícím podílem dopravy v městech. Situace u nás není v tomto směru sice ještě na takovém stupni, jako v zemích EU, ale už nyní je vhodné vědět o řešeních problémů, před které budou postaveni zástupci našich měst možná už v blízké budoucnosti.
AUTOR: Ing. Marek Macko
M.E.R.Ci. v číslech
Počet
Časové pracovních Doručované Hmotnost Počet Balíků/
období dní zboží (t) vozidel den
Březen 20 14 250 18,47 9 71
Duben 18 26 820 29,41 9 149
Květen 20 34 520 42,65 12 173
Červen 20 36 560 49,82 12 183
Červenec 20 55 850 85,35 14 279
Srpen 11 14 140 23,92 8 129
Spolu/Průměr 109 182 140 249,62 11 164
Také z těchto čísel se dá vyčíst, že projekt M.E.R.Ci. postupem času ukazuje své výsledky. Čísla uvedená v měsíci srpnu výsledky zkreslují, kvůli prázdninám a letní době v Itálii.
ZDROJ: LOGISTIKA