zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Inspekce trestá obchody za to, že neprodávají pití ve vratných obalech

30.01.2004
Odpady
Inspekce trestá obchody za to, že neprodávají pití ve vratných obalech

Celkem 94 prodejnám vyměří pokuty Česká obchodní inspekce (ČOI) za to, že nenabízely stejné nápoje ve vratných i nevratných obalech. Zákon, který před dvěma lety prosadilo hnutí Duha, ukládá všem obchodům s prodejní plochou přes 200 čtverečních metrů prodávat nápoje v obou druzích obalů.
\"Závady byly nejčastěji zjištěny v prodejnách Diskont Plus,\" uvedl Milan Dvořák, pověřený řízením ČOI. Firma tvrdí, že zákon se na ni nevztahuje, protože nápoje na tak velké ploše neprodává. Kritérium 200 metrů se ale vztahuje na celou prodejnu, dodal šéf inspekce.
Obchody namítají, že lidé pití ve vratných obalech nekupují. \"Podle loňské statistiky prodeje nápojů si zákazníci kupovali na 25 nevratných lahví jen jednu vratnou,\" uvedla mluvčí společnosti Ahold Lucia Cavina. Firma podle ní sice nabízí stejné druhy nápojů v obou druzích obalů, sklo je ale pro zákazníky těžší, obaly jsou menší a navíc se pronesou i při vracení.
Je sporné, zda výroba a manipulace s vratnými obaly prospívá ekologii více než zacházení s nevratnými, protože s nealkoholickými nápoji ve vratných obalech musí dodavatelé jezdit častěji a na delší vzdálenosti, dodala mluvčí Aholdu.
Z vlastního šetření hnutí Duha vyplývá, že největšími hříšníky jsou společnosti Diskont Plus a Penny Market, které s výjimkou vín nemají ve vratných obalech ani minerálky, limonády či sirupy. Ostatní řetězce nabízejí nápoje v obou druzích obalů buď stále, nebo občas.
Inspektoři ČOI loni v listopadu a prosinci kontrolovali ve 314 prodejnách v celé republice, zda nabízejí stejné nápoje v nevratných i vratných obalech, zda dodržují výši zálohy u vratných zálohovaných obalů, zda je vykupují bez omezení, po celou provozní dobu a zda informují, kolik za lahve platí. Nedostatky se zjistily ve 141 provozovnách.
Na vratné obaly si zvykají i zákazníci v Německu, kde se od loňského roku platí zálohy i za pivní plechovky. Plechovky však vykupuje jen ta prodejna, v níž zákazník nápoj koupil. Zálohový systém v Německu má stát 1,5 miliardy eur a firmy Aldi a Lidl se příspěvku do systému vyhnuly tím, že pití v plechovkách a nestandardizovaných obalech přestaly prodávat.

ZDROJ: Podniky a trhy

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ukliďme Česko
23
9. 2017
23.9.2017 - Festival, slavnost
Brno
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí