Vodu opravdu není možné zdražit
Vládní koalice se ve snaze zvýšit příjmy rozpočtu uchyluje ke stále zoufalejším,
až amatérským krokům. Takovým je i snaha přesunout vodné a stočné do vyšší sazby
daně z přidané hodnoty. Lhostejno, že tím porušíme kapitolu 22 pravidel o
přistoupení k EU a 13 již podepsaných mezinárodních smluv.
ČR má při čerpání předvstupních fondů z EU dodržovat pravidla. U dotace do vody
jsou stanovena tak, že cena pro spotřebitele dlouhodobě nepřekročí čtyři
procenta minimálních příjmů obyvatelstva. Vycházejí z Listiny základních
lidských práv na únosnou cenu vody.
Příjemce dotace se zavazuje, že cenová politika bude vycházet z takto stanovené
ceny (vodné a stočné do 50 korun za metr krychlový). Od tržeb se odečtou
přiměřené provozní náklady, nezbytné opravy a investice a zbude suma, za kterou
by měli vlastníci uvést vodovody a kanalizace do roku 2010 do souladu s
evropskou legislativou. Možnosti vlastníků žádajících o peníze z EU posoudily
příslušné komise a přiznaly až 70 procent dotací na jednotlivé projekty.
U všech vodních projektů se přitom vycházelo z pětiprocentní sazby DPH. Finanční
memorandum fondů je mezinárodní právní smlouva mezi Evropskou komisí a vládou
ČR. Komise si v nich vyhrazuje 10 let právo revidovat částku dotace v návaznosti
na původní předpoklady. Přeřazením vodného a stočného do vyšší sazby by došlo k
porušení všech 13 dosud podepsaných smluv. Při předpokládaném ročním příjmu tři
miliardy korun za zvýšení daní by ČR přišla ročně o 10 miliard již schválených
dotací.
Neobstojí argument, že sociálně slabším vrstvám se bude dražší vodné kompenzovat
- netýká se to všech sociálně slabých. Skokové zdražení neodpovídá ani
předpokládaným inflačním křivkám nárůstu vodného v projektech. Stát chce
parazitovat na prostředcích z EU a ještě získat od občanů vyšší daně.
Jestliže nám na zlepšení technické vodní infrastruktury na každou korunu 70
haléřů připlácí občané EU, tak současně nemůže stát tuto základní potřebu
zdražit! Odpověď z Bruselu by pak byla jednoznačná - žádné dotace nepotřebujete.
Koalice snahou o zvýšení sazby daně z přidané hodnoty na vodu porušuje postup
ex-aute, neboli nejprve dojednat změnu. Ztráta dotací by neumožnila splnit
přístupové podmínky v kapitole životní prostředí a postihla by zejména velká
města a obce.
Autor je senátorem za Sdružení nezávislých kandidátů a starostou Bystřice nad
Perštejnem
Vládní koalice se ve snaze zvýšit příjmy rozpočtu uchyluje ke stále zoufalejším, až amatérským krokům. Takovým je i snaha přesunout vodné a stočné do vyšší sazby daně z přidané hodnoty. Lhostejno, že tím porušíme kapitolu 22 pravidel o přistoupení k EU a 13 již podepsaných mezinárodních smluv.
ČR má při čerpání předvstupních fondů z EU dodržovat pravidla. U dotace do vody jsou stanovena tak, že cena pro spotřebitele dlouhodobě nepřekročí čtyři procenta minimálních příjmů obyvatelstva. Vycházejí z Listiny základních lidských práv na únosnou cenu vody.
Příjemce dotace se zavazuje, že cenová politika bude vycházet z takto stanovené ceny (vodné a stočné do 50 korun za metr krychlový). Od tržeb se odečtou přiměřené provozní náklady, nezbytné opravy a investice a zbude suma, za kterou by měli vlastníci uvést vodovody a kanalizace do roku 2010 do souladu s evropskou legislativou. Možnosti vlastníků žádajících o peníze z EU posoudily příslušné komise a přiznaly až 70 procent dotací na jednotlivé projekty.
U všech vodních projektů se přitom vycházelo z pětiprocentní sazby DPH. Finanční memorandum fondů je mezinárodní právní smlouva mezi Evropskou komisí a vládou ČR. Komise si v nich vyhrazuje 10 let právo revidovat částku dotace v návaznosti na původní předpoklady. Přeřazením vodného a stočného do vyšší sazby by došlo k porušení všech 13 dosud podepsaných smluv. Při předpokládaném ročním příjmu tři miliardy korun za zvýšení daní by ČR přišla ročně o 10 miliard již schválených dotací.
Neobstojí argument, že sociálně slabším vrstvám se bude dražší vodné kompenzovat - netýká se to všech sociálně slabých. Skokové zdražení neodpovídá ani předpokládaným inflačním křivkám nárůstu vodného v projektech. Stát chce parazitovat na prostředcích z EU a ještě získat od občanů vyšší daně.
Jestliže nám na zlepšení technické vodní infrastruktury na každou korunu 70 haléřů připlácí občané EU, tak současně nemůže stát tuto základní potřebu zdražit! Odpověď z Bruselu by pak byla jednoznačná - žádné dotace nepotřebujete.
Koalice snahou o zvýšení sazby daně z přidané hodnoty na vodu porušuje postup ex-aute, neboli nejprve dojednat změnu. Ztráta dotací by neumožnila splnit přístupové podmínky v kapitole životní prostředí a postihla by zejména velká města a obce.
Autor je senátorem za Sdružení nezávislých kandidátů a starostou Bystřice nad Perštejnem
ČR má při čerpání předvstupních fondů z EU dodržovat pravidla. U dotace do vody jsou stanovena tak, že cena pro spotřebitele dlouhodobě nepřekročí čtyři procenta minimálních příjmů obyvatelstva. Vycházejí z Listiny základních lidských práv na únosnou cenu vody.
Příjemce dotace se zavazuje, že cenová politika bude vycházet z takto stanovené ceny (vodné a stočné do 50 korun za metr krychlový). Od tržeb se odečtou přiměřené provozní náklady, nezbytné opravy a investice a zbude suma, za kterou by měli vlastníci uvést vodovody a kanalizace do roku 2010 do souladu s evropskou legislativou. Možnosti vlastníků žádajících o peníze z EU posoudily příslušné komise a přiznaly až 70 procent dotací na jednotlivé projekty.
U všech vodních projektů se přitom vycházelo z pětiprocentní sazby DPH. Finanční memorandum fondů je mezinárodní právní smlouva mezi Evropskou komisí a vládou ČR. Komise si v nich vyhrazuje 10 let právo revidovat částku dotace v návaznosti na původní předpoklady. Přeřazením vodného a stočného do vyšší sazby by došlo k porušení všech 13 dosud podepsaných smluv. Při předpokládaném ročním příjmu tři miliardy korun za zvýšení daní by ČR přišla ročně o 10 miliard již schválených dotací.
Neobstojí argument, že sociálně slabším vrstvám se bude dražší vodné kompenzovat - netýká se to všech sociálně slabých. Skokové zdražení neodpovídá ani předpokládaným inflačním křivkám nárůstu vodného v projektech. Stát chce parazitovat na prostředcích z EU a ještě získat od občanů vyšší daně.
Jestliže nám na zlepšení technické vodní infrastruktury na každou korunu 70 haléřů připlácí občané EU, tak současně nemůže stát tuto základní potřebu zdražit! Odpověď z Bruselu by pak byla jednoznačná - žádné dotace nepotřebujete.
Koalice snahou o zvýšení sazby daně z přidané hodnoty na vodu porušuje postup ex-aute, neboli nejprve dojednat změnu. Ztráta dotací by neumožnila splnit přístupové podmínky v kapitole životní prostředí a postihla by zejména velká města a obce.
Autor je senátorem za Sdružení nezávislých kandidátů a starostou Bystřice nad Perštejnem
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích