Evropská unie se otevře i pro letité trabanty
Východoněmecká auta značky Trabant či vysloužilá česká auta Škoda 120 bez
katalyzátorů nevyhovují přísným ekologickým předpisům Evropské unie, přesto se
pro ně v květnu evropské silnice neuzavřou.
\"Osobní automobily zaregistrované v jednotlivých státech Evropské unie lze
provozovat ve všech zemích unie,\" uvedla Lenka Codlová z tiskového odboru
ministerstva dopravy. Jedinou podmínkou je, že auto prošlo technickou prohlídkou
v dané zemi a je řádně pojištěno. To znamená, že i trabant vyrobený třeba v roce
1976 může být provozován, pokud ve zkouškách splní emisní limity a technický
stav požadovaný v roce 1976.
Pokud chce majitel staršího vozu pracovat delší dobu v jiné zemi Evropské unie a
vůz tam používat, může požádat o registraci ve státě, kde bude působit. Místní
orgány pak důkladně prověří technický stav auta a je možné, že stav nebude
vyhovovat požadavkům.. Proto je výhodnější ponechat původní registraci a třeba
ve Francii jezdit s českou poznávací značkou.
Tabulky s poznávací značkou auta se od května měnit nemusí, ale mohou se doplnit
o rozlišovací emblém Evropské unie, čili o modrý obdélník s kruhem žlutých
hvězdiček a značkou státu.
Auto potřebuje k cestám do unie osvědčení o technickém průkazu, osvědčení o
emisích a technické prohlídce a doklad o pojištění. Jeho řidiči pak stačí pas
nebo jen občanský průkaz, cestovní pojištění a řidičský průkaz. Od května však
bude Česko vydávat řidičské průkazy podle vzoru Evropského společenství.
Současné české se budou postupně vyměňovat, a to ve třech etapách. Pro řidičské
průkazy, vystavené do konce roku 1993, je lhůta do konce roku 2007. Držitelé
průkazů vystavených do konce roku 2000 musí požádat o nové doklady nejpozději do
31. prosince 2010 a všichni ostatní nejpozději do konce roku 2013.
Po rozšíření bude v unii celkem 130 typů řidičských průkazů a proto Evropská
komise uvažuje o zavedení jednotného dokumentu. Budoucí evropský řidičák by měl
být zalitý do plastu, vybavený elektronickým čipem a měl by mít platnost
omezenou na deset let. Pro řidiče starší 65 let by se obnovoval každých pět let.
S potřebou jednotného průkazu přišla komisařka Evropské komise Loyola de
Palaciová, která poukázala na to, že mnohé z průkazů jsou pro policii v jiných
zemích nepochopitelné a lze je snadno padělat. Jejich sladění má vést k vyšší
bezpečnosti na silnicích.
Výraznější změny však čekají majitele psů, koček a fretek, kteří svá zvířata
berou na cesty s sebou. Zatímco dosud stačil pro zvíře mezinárodní očkovací
průkaz, od července budou celníci na hranicích zemí Evropské unie požadovat pasy
pro zvířata, podléhající povinnosti očkování proti vzteklině. Pasy mají v Česku
vydávat veterináři, cena za vystavení by neměla převýšit tisíc korun. V pase
zvířete bude uvedeno identifikační číslo, shodné s identifikačním čipem, který
veterinář injekcí zvířeti vpíchne. Po dobu osmi let od vstupu do Evropské unie
ovšem bude stačit i dosavadní identifikace zvířete tetováním.
Východoněmecká auta značky Trabant či vysloužilá česká auta Škoda 120 bez katalyzátorů nevyhovují přísným ekologickým předpisům Evropské unie, přesto se pro ně v květnu evropské silnice neuzavřou.
\"Osobní automobily zaregistrované v jednotlivých státech Evropské unie lze provozovat ve všech zemích unie,\" uvedla Lenka Codlová z tiskového odboru ministerstva dopravy. Jedinou podmínkou je, že auto prošlo technickou prohlídkou v dané zemi a je řádně pojištěno. To znamená, že i trabant vyrobený třeba v roce 1976 může být provozován, pokud ve zkouškách splní emisní limity a technický stav požadovaný v roce 1976.
Pokud chce majitel staršího vozu pracovat delší dobu v jiné zemi Evropské unie a vůz tam používat, může požádat o registraci ve státě, kde bude působit. Místní orgány pak důkladně prověří technický stav auta a je možné, že stav nebude vyhovovat požadavkům.. Proto je výhodnější ponechat původní registraci a třeba ve Francii jezdit s českou poznávací značkou.
Tabulky s poznávací značkou auta se od května měnit nemusí, ale mohou se doplnit o rozlišovací emblém Evropské unie, čili o modrý obdélník s kruhem žlutých hvězdiček a značkou státu.
Auto potřebuje k cestám do unie osvědčení o technickém průkazu, osvědčení o emisích a technické prohlídce a doklad o pojištění. Jeho řidiči pak stačí pas nebo jen občanský průkaz, cestovní pojištění a řidičský průkaz. Od května však bude Česko vydávat řidičské průkazy podle vzoru Evropského společenství. Současné české se budou postupně vyměňovat, a to ve třech etapách. Pro řidičské průkazy, vystavené do konce roku 1993, je lhůta do konce roku 2007. Držitelé průkazů vystavených do konce roku 2000 musí požádat o nové doklady nejpozději do 31. prosince 2010 a všichni ostatní nejpozději do konce roku 2013.
Po rozšíření bude v unii celkem 130 typů řidičských průkazů a proto Evropská komise uvažuje o zavedení jednotného dokumentu. Budoucí evropský řidičák by měl být zalitý do plastu, vybavený elektronickým čipem a měl by mít platnost omezenou na deset let. Pro řidiče starší 65 let by se obnovoval každých pět let. S potřebou jednotného průkazu přišla komisařka Evropské komise Loyola de Palaciová, která poukázala na to, že mnohé z průkazů jsou pro policii v jiných zemích nepochopitelné a lze je snadno padělat. Jejich sladění má vést k vyšší bezpečnosti na silnicích.
Výraznější změny však čekají majitele psů, koček a fretek, kteří svá zvířata berou na cesty s sebou. Zatímco dosud stačil pro zvíře mezinárodní očkovací průkaz, od července budou celníci na hranicích zemí Evropské unie požadovat pasy pro zvířata, podléhající povinnosti očkování proti vzteklině. Pasy mají v Česku vydávat veterináři, cena za vystavení by neměla převýšit tisíc korun. V pase zvířete bude uvedeno identifikační číslo, shodné s identifikačním čipem, který veterinář injekcí zvířeti vpíchne. Po dobu osmi let od vstupu do Evropské unie ovšem bude stačit i dosavadní identifikace zvířete tetováním.
\"Osobní automobily zaregistrované v jednotlivých státech Evropské unie lze provozovat ve všech zemích unie,\" uvedla Lenka Codlová z tiskového odboru ministerstva dopravy. Jedinou podmínkou je, že auto prošlo technickou prohlídkou v dané zemi a je řádně pojištěno. To znamená, že i trabant vyrobený třeba v roce 1976 může být provozován, pokud ve zkouškách splní emisní limity a technický stav požadovaný v roce 1976.
Pokud chce majitel staršího vozu pracovat delší dobu v jiné zemi Evropské unie a vůz tam používat, může požádat o registraci ve státě, kde bude působit. Místní orgány pak důkladně prověří technický stav auta a je možné, že stav nebude vyhovovat požadavkům.. Proto je výhodnější ponechat původní registraci a třeba ve Francii jezdit s českou poznávací značkou.
Tabulky s poznávací značkou auta se od května měnit nemusí, ale mohou se doplnit o rozlišovací emblém Evropské unie, čili o modrý obdélník s kruhem žlutých hvězdiček a značkou státu.
Auto potřebuje k cestám do unie osvědčení o technickém průkazu, osvědčení o emisích a technické prohlídce a doklad o pojištění. Jeho řidiči pak stačí pas nebo jen občanský průkaz, cestovní pojištění a řidičský průkaz. Od května však bude Česko vydávat řidičské průkazy podle vzoru Evropského společenství. Současné české se budou postupně vyměňovat, a to ve třech etapách. Pro řidičské průkazy, vystavené do konce roku 1993, je lhůta do konce roku 2007. Držitelé průkazů vystavených do konce roku 2000 musí požádat o nové doklady nejpozději do 31. prosince 2010 a všichni ostatní nejpozději do konce roku 2013.
Po rozšíření bude v unii celkem 130 typů řidičských průkazů a proto Evropská komise uvažuje o zavedení jednotného dokumentu. Budoucí evropský řidičák by měl být zalitý do plastu, vybavený elektronickým čipem a měl by mít platnost omezenou na deset let. Pro řidiče starší 65 let by se obnovoval každých pět let. S potřebou jednotného průkazu přišla komisařka Evropské komise Loyola de Palaciová, která poukázala na to, že mnohé z průkazů jsou pro policii v jiných zemích nepochopitelné a lze je snadno padělat. Jejich sladění má vést k vyšší bezpečnosti na silnicích.
Výraznější změny však čekají majitele psů, koček a fretek, kteří svá zvířata berou na cesty s sebou. Zatímco dosud stačil pro zvíře mezinárodní očkovací průkaz, od července budou celníci na hranicích zemí Evropské unie požadovat pasy pro zvířata, podléhající povinnosti očkování proti vzteklině. Pasy mají v Česku vydávat veterináři, cena za vystavení by neměla převýšit tisíc korun. V pase zvířete bude uvedeno identifikační číslo, shodné s identifikačním čipem, který veterinář injekcí zvířeti vpíchne. Po dobu osmi let od vstupu do Evropské unie ovšem bude stačit i dosavadní identifikace zvířete tetováním.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích