zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Lodě na řece Moravě? Seitlová varuje před ohrožením přírody

18.02.2004
Voda
Lodě na řece Moravě? Seitlová varuje před ohrožením přírody
Olomoucký kraj Novelu zákona o vnitrostátní plavbě, kterou má tento týden schvalovat Poslanecká sněmovna, ostře kritizuje přerovská senátorka Jitka Seitlová ( Nezávislí). Poukazuje na nebezpečí, která by hrozila přírodě tehdy, pokud by se řeka Morava stala podle návrhu novely dopravně významnou cestou. Podle ministerstva dopravy jsou však tyto obavy zbytečné.
\" V případě schválení novely by se staly prioritními veřejné zájmy a řeka by byla vyloučena z působnosti zákona o životním prostředí,\" upozornila Seitlová na setkání s novináři. V praxi by to znamenalo, že by část povodí Moravy od ústí Bečvy až po státní hranici muselo splňovat plavební podmínky. K takovým patří například hloubka toku přes dva metry a šířka dvacet metrů nebo budování přístavů. \" To by přineslo obrovské zásahy na toku a v jeho okolí, kde se nacházejí desítky přírodních rezervací,\" varovala Seitlová. Nikdo podle ní neodpověděl na otázku, jak se bude na Moravě řešit splavnost a ekologická hlediska. Seitlová v Senátu vznesla proti novele pozměňovací návrhy, které ale zůstaly nevyslyšeny.
O připravovaných změnách nemá oficiální informace hejtmanství, dotčené obecní úřady, ani ochránci přírody. Potvrdil to Tomáš Ehl z odboru životního prostředí přerovské radnice. \" V národní přírodní rezervaci Zástudánčí je přírodní koryto se zachovalými meandry, chráněnými živočichy a ptactvem. Plánované změny by pro ně měly velmi negativní dopad,\" upozornil Ehl. Odpůrci novely jedním dechem upozorňují na návaznost připravovaných změn s mnohaletým, nejednou bouřlivě diskutovaným záměrem vybudovat kanál Dunaj- Odra- Labe. \" Chystaný zákon dává nástroje těm, kteří kanál budovat chtějí,\" uvedla Seitlová.
Výhrady a obavy odpůrců jednoznačně odmítla ředitelka odboru plavby a vodních cest ministerstva dopravy Magdalena Konvičková. \" Jediným důvodem na změnu zákona bylo najít právní důvod pro povinnost a hrazení nákladů na údržbu a provoz,\" konstatovala.
Novelu již v pozměněné podobě schválil Senát a vrátil ji Poslanecké sněmovně. Komise životního prostředí Olomouckého kraje doporučila hejtmanovi Janu Březinovi, aby se v Poslanecké sněmovně vyslovil proti novele.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí