zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Víceúčelová nástavba pro úzké ulice

15.03.2004
Odpady
Víceúčelová nástavba pro úzké ulice
Úzké ulice města a obcí jsou pro robustní svozovou techniku velký problém. Provozovatelé proto musejí volit techniku, která může náročným požadavkům vyhovět.
Nejde však jen o úzké ulice. Pro organizaci či firmu, která se ve městě stará o svoz odpadů i údržbu komunikací, jsou vhodná víčeúčelová vozidla, která na jednom podvozku nabízejí mnoho funkcí. Jedním z užitečných zařízení je Minipac, systém nástaveb společnosti Marrel, která má silné zastoupení na trhu svozových a užitkových vozů a nástaveb zejména ve Francii a dalších zemích Evropské unie, a také v USA.

Minipac je nástavba, která má šířku pouze 1,5 metru. Podle konkrétního uspořádání se může použít pro sběr a svoz zemědělských odpadů, vytříděných složek komunálního odpadu, odpadů z tržišť, prodejen a od živnostníků. Díky své minimální šířce je velmi užitečná všude tam, kde by jinak hrozilo zatarasení prostoru, jako jsou úzké uličky center měst, pěší zóny, náměstí a tržiště, obytné zóny, odpočívadla na dálnicích, kempinky, hřbitovy a továrny s velkou rozlohou. Minipac nabízí víceúčelové využití - lze ho využít jako cisternu, klasický sběrný vůz na odpady nebo sběr biologického odpadu (listí, větve).

Konstrukce

Celek se skládá z rámu upevněného na vozidle, na který se upevní nástavba, která má tloušťku dna 3 mm a bočních stran 2 mm. Dno je tvořeno dvěma podélníky na rámu, ty jsou zesílené příčným žebrovím. Boční strany jsou zesíleny podélným žebrovím ve tvaru U, stejně tak střecha. Stěny jsou obložené tenkými ochrannými plechy, takže žebroví nevyčnívá a nehrozí zachycení chodců v průběhu sběru odpadu.

Chod vyklápěcího zařízení zajišťují dva zvedáky, které umožňují kruhový pohyb a stlačují odpad uvnitř korby. Pohyb zvedáků řídí elektrický ovladač napájený z autobaterie. Rozvod je umístěn v elektrické skříňce na boku podvozku. Automatické zastavení cyklu je zajištěno magnetickými detektory vzdálenosti.

Fungování

Sběrná korba je na zádi vybavena objemným násypným košem o šířce 1400 mm. Ten může být naplněn manuálně nebo hydraulickou rukou na cisterny (maximum 600 litrů). Když je násypný koš plný, operátor spustí cyklus stlačování odpadu tlačítkem na zadní straně nástavby. Cyklus stlačování trvá 20 až 30 vteřin. V průběhu plnění se hloubka zasouvání zvedáku do nástavby snižuje podle množství odpadu v korbě, až se zastaví v horizontální pozici.

Sběrný koš má na zádi zdvihací kryt, který je při sběru sklopený a umožňuje sběr odpadu ve výšce asi 1,40 m, podle výšky podvozku.

Na konci sběru operátor tento kryt zdvihne a může dokončit plnění korby ze dvou bočních schůdků na zádi vozu. Tyto schůdky umožňují také transport operátorů.

Nástavba se vyprazdňuje vyklápěním korby, přičemž je možné vyprazdňování buď přímo na skládku nebo do sběrných vozu, či monoblokových kontejnerů. Na záď může být přimontována hydraulická zdviž na cisterny (maximum 600 litrů). Uchopení cisteren za horní okraj je možné až do objemu 300 litrů. Při objemu vyšším než 300 litrů musí být cisterny, kvůli zvýšené hmotnosti,vybaveny ve střední části úchytem, který lze objednat u výrobců cisteren. Kapacita hydraulické zdviže je 300 kg.
Zdroj: Odpady

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí