zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vraky aut začínají být hrozbou

19.03.2004
Odpady
Vraky aut začínají být hrozbou
Od května se bude hlídat likvidace * Certifikované vrakoviště je ale v kraji jen jedno

Zasypou Vysočinu vraky aut? To je otázka, která nyní trápí pracovníky referátů dopravy měst i odborníky na životní prostředí.
Od května totiž musí každý člověk, který žádá o trvalé vyřazení motorového vozidla, předložit doklad o likvidaci vraku oprávněnou osobou. Takový subjekt je ale na Vysočině jediný a úředníci mají strach, že se lidé budou snažit auta zbavit daleko pohodlnější a hlavně méně nákladnou cestou.

Skutečné vraky hnijí po zahradách

Souhlas s provozem zařízení ke sběru a výkupu autovraků, který uděluje odbor životního prostředí kraje Vysočina, má v této chvíli v celém regionu jediný subjekt - v Golčově Jeníkově. Pokud tam přijedete s prorezavělou škodovkou, ze které se nedá prakticky nic použít, zaplatíte za ekologickou likvidaci 2,5 tisíce korun. Takových případů ale není mnoho.
\"Lidé staré auto raději nechají hnít na zahradě nebo v kůlně, než aby něco platili. Když si spočítáte, že dva chlapi rozebírají takový vrak celý den, aby se dalo všechno vytřídit, a pak ještě musíme zajistit drahou likvidaci nebezpečného odpadu, není to žádná legrace,\" podělil se o obrázek z praxe majitel firmy František Nohejl. Daleko více lidí si zvyklo vozit do Golčova Jeníkova auta relativně slušná, za která dostanou díky možnosti použít náhradní díly i zaplaceno.

Putování přes celý kraj?

Jenže nepoužitelných vraků je na území kraje stále ještě obrovské množství. Zatímco v Evropě je průměrné stáří auta osm let, v Česku je to třináct let. S auty se mnohdy jezdí na doraz a podle toho také na konci své cesty vypadají.
\"Na okrese Třebíč přijdou požádat o vyřazení vozidla z registru stovky lidí ročně. Od května po nich budeme chtít doklad o likvidaci vozu oprávněnou osobou. Poměrně těžko si dokážu představit reakci člověka, kterého budu posílat s vrakem přes celý kraj,\" posteskl si vedoucí oddělení registru vozidel Městského úřadu Třebíč Jan Mertl, že na Třebíčsku není žádný subjekt s potřebným osvědčením krajského úřadu.
Stejný problém budou mít - vyjma Havlíčkobrodska - i všechny ostatní okresy. Proto nyní lidem doporučují: kdo se chcete zbavit auta ještě relativně bez problémů, udělejte to do konce letošního dubna. Než totiž vzniknou další vrakoviště s potřebným atestem, nějaký pátek uplyne.

Města se bojí nárůstu šrotu

Certifikované vrakoviště jako zařízení, na němž dochází k manipulaci s nebezpečným odpadem, totiž musí splňovat přísné požadavky. Náklady na jeho vybudování odhadl František Nohejl na sedm miliónů korun.
A ačkoli legislativa přikazuje potvrzení certifikovaného vrakoviště a úřad jej musí vyžadovat, žádný úředník nemůže komukoli nakázat, aby si takové vrakoviště otevřel. Může jen majiteli vraku doporučit nejbližší z nich.
Zúčastnění se tak obávají toho, že lidé, kteří odmítnou nést náklady za likvidaci vraku, odvezou auto z dohledu, odstraní identifikační znaky a na policii nahlásí jeho odcizení. Anebo přijdou na jinou vykutálenost, jak je to v Česku zvykem.
Utrpět by tak mohla příroda, i když ta trpí zatím víceméně mlčky. Zejména větší města se však už dnes obávají, že likvidace vraků padne na jejich bedra v daleko vyšší míře. Pravidla o nutnosti doložené ekologické likvidace totiž platí i pro ně.
\"Necháváme provádět likvidaci průměrně 150 vraků ročně a domluvené to máme s místním soukromým kovošrotem. Dělá nám to za odtah. Pokud bychom museli platit, určitě by to byla komplikace,\" konstatoval šéf jihlavské městské policie Jan Frenc. Představa zvýšení počtu vraků v ulicích mu při zoufalém nedostatku parkovacích míst ve městě přivolala vrásky na čelo. \"A to už nyní se dost těžce dohadujeme, co je vrak a co ještě vrak není,\" posteskl si.
Zdroj: Právo

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí