Čtvrtek, 18. dubna 2024

Likvidace vraků se prodraží

Likvidace vraků se prodraží
Severní Čechy - Od května by měl každý majitel motorového vozidla, který požádá o jeho trvalé vyřazení z registru, předložit doklad o likvidaci vraku oprávněnou osobou. Přestože se severočeská města snaží své ulice torz automobilů zbavit, nevzhledné hromady plechu mnohde stále hyzdí okolí.

\"Drtivá většina vrakovišť po vstupu do Evropské unie skončí,\" domnívá se Pavel Novák, jenž tohoto podnikání už zanechal.
\"Malí provozovatelé nemohou splnit velice tvrdé podmínky evropské legislativy ohledně nakládání s autovraky, ale i dalším železným šrotem,\" upřesnil.
Lidé, kteří dosud mohli za zbytek auta dostat ještě nějaké peníze, teď budou za jeho likvidaci platit. Autovrakoviště s certifikátem odboru životního prostředí příslušného krajského úřadu je v severních Čechách navíc zatím pouze jediné, v Jablonci nad Nisou. Právě vedení tohoto města, které v minulosti muselo z ulic odstranit kolem stovky aut ročně, učinilo ve spolupráci se Severočeskými sběrnými surovinami vstřícný krok vůči majitelům autovraků. Do 1. května je totiž mohou nechat zlikvidovat na speciální lince s vystavením příslušného potvrzení zdarma.
\"Přijmeme auto odkudkoli,\" upozornil manažer odpadového hospodářství Pavel Strnad.
V Jablonci je o bezplatnou službu zatím sporadický zájem, za poslední týden ji využili pouze dva lidé.
\"Zima tady ještě pořádně neskončila. S příchodem jara očekáváme zvýšený provoz,\"
předpokládá s tím, že normálně se platí padesát haléřů za kilogram.
\"Zájem mají i obce, máme smlouvu s Roudnicí nad Labem či Dolní Poustevnou,\" doplnil.
Podobná zařízení by do dvou let měla vyrůst po celých severních Čechách.
\"Prakticky ve všech bývalých okresních městech,\" upřesnil Strnad. Ještě letos by měla být linka na demontáž autovraků, která přijde na necelý milion korun, instalována v Děčíně, Teplicích a Chomutově.
Rychlejšímu odstraňování bezprizorních automobilů totiž brání legislativní překážky. Radnice musí takový vrak označit a vyčkávat dva měsíce, zda se nepřihlásí majitel. Teprve potom lze auto odstranit.
\"Dvouměsíční lhůta má svoji logiku. Majitel může třeba být pracovně mimo město, mezitím mu vozidlo někdo poškodí, a než by se vrátil, bylo by zlikvidováno,\" poukázal na možné úskalí Marcel Horák, ředitel městské policie v Děčíně.
\"Dříve stávala taková auta ve městě třeba rok a byla terčem stížností občanů,\" připustil.
Městský úřad loni zaplatil za odklizení autovraků téměř 50 tisíc korun.
\"Těžko se zjišťuje majitel, protože vraky jsou zbaveny identifikačních znaků,\" vysvětlil Horák. Některá vozidla nesloužící svému původnímu účelu a využívaná třeba k reklamě však zlikvidovat nelze.
\"Pokud nevykazují znaky vraku a nejsou zaparkována v rozporu s dopravními předpisy, nemůžeme auto odstranit,\" upozornil Horák.
\"Díky placenému parkování naštěstí takových lukrativních míst v Děčíně moc není,\" dodal.
I proti odstaveným vozidlům opatřeným reklamou mohou strážníci většinou zakročit.
\"Pokud svým umístěním ohrožují bezpečnost silničního provozu nebo možným únikem kapalin životní prostředí. Další možností je narušení vzhledu obce, což je také přestupek,\" vypočítává Horák. Městská policie se snaží také vypořádat s demontážemi starých aut na veřejných prostranstvích.
\"I v případě běžné opravy na ulici můžeme uložit pokutu za narušení veřejného pořádku,\" připomněl Horák.

\"Za poslední léta vraků výrazně ubylo,\" poznamenal mluvčí ústeckého magistrátu Milan Knotek.
\"V minulých letech jsme se na tento problém zaměřili a z města bylo odstraněno několik desítek vozidel ročně. V současnosti jde už pouze o jednotlivé případy,\"
doplnil. Souvisí to podle něho s obnovou vozového parku. I tak však je průměrné stáří českých aut třináct let, zatímco ve stávajících zemích Evropské unie pouze osm.
Chystaná novela zákona o odpadech počítá s tím, že každý, kdo ze zahraničí přiveze do Česka starší vůz, bude muset zaplatit 5000 korun Státnímu fondu životního prostředí. Ten bude takto vybrané peníze rozdělovat a vracet podnikatelům zabývajícím se likvidací vraků a obcím na jejich odstraňování z veřejných prostranství.
Zdroj:Ústecký kraj
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů