zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Diskusi o obsahu zákonů se nebráním

26.03.2004
Obecné
Diskusi o obsahu zákonů se nebráním
Polemika

\" Podstatné zlepšení kvality životního prostředí v minulém desetiletí je především výsledkem odpovědného přístupu průmyslových podniků k ochraně životního prostředí,\" tvrdí ve svém článku prezident Svazu průmyslu a dopravy. Má bezpochyby pravdu, zapomíná ale, že neméně podstatné byly další dva faktory - legislativa, která začátkem devadesátých let postavila konečně Českou republiku na roveň civilizované Evropě, a útlum nerentabilní a nekonkurenceschopné výroby.
Pravdivé není ovšem tvrzení, že některé environmentální zákony staví naše podniky do nerovnoprávného postavení a odrazují investory od podnikatelských aktivit. Za uplynulých třináct let se České republice podařilo téměř smazat ztrátu naší legislativy za Evropou. Díky praktikám minulého režimu jsme nejvíce zaostávali právě v oblasti legislativy ekologické, lidských práv, ale i daňového systému a tržních pravidel.
Svaz průmyslu a dopravy je nadstandardně zapojen do přípravy nových zákonů, takže by i jeho prezident měl vědět, že se velmi pečlivě posuzuje kompatibilita našich právních předpisů se směrnicemi Evropské unie. A měl by také vědět, že ministerstvo životního prostředí naslouchá zkušenostem z praxe a snaží se vyjít průmyslovým podnikům vstříc všude tam, kde je to možné.
Příkladem může být novela zákona o obalech, která přináší podstatné zjednodušení administrativní zátěže a navíc zprošťuje povinnosti platit evidenčních poplatky ty podnikatele, kteří uvádějí do oběhu méně než 300 kg obalů za kalendářní rok. Společně se zástupci průmyslu, krajských úřadů i České inspekce životního prostředí připravujeme i novelu zákona o integrované prevenci, která je zahrnuta do legislativního plánu vlády na rok 2005. (Poznámka na okraj - každý zákon musí schválit parlament. A své poslanecké kolegy skutečně nepodezírám, že by slepě zvedali ruku podle toho, jak jim radí ochránci přírody.)
Odmítnout musím i tvrzení, že neexistuje vládní hospodářská strategie. Před čtrnácti dny byla přijata aktualizovaná energetická koncepce, minulý týden vláda schválila státní politiku životního prostředí, resort zemědělství připravuje státní agrární a vodohospodářskou politiku, ministerstvo dopravy pak novou dopravní strategii. Nehrozí tedy, že by se české hospodářství ocitlo ve vzduchoprázdnu.
V demokratické tržní společnosti může stát samozřejmě ovlivnit pouze některé parametry trhu a snažit se především formou tržně kompatibilních nástrojů podporovat rozvoj perspektivních technologií. Vláda například připravuje fiskálně neutrální ekologickou daňovou reformu, která sníží daňové zatížení práce a recipročně zvýší zdanění energií. Právě drahá práce a vysoká energetická náročnost totiž patří ke klíčovým handicapům naší ekonomiky ve srovnání s vyspělými zeměmi. Jak již bylo řečeno v úvodu - bez aktivity samotných podnikatelů stát nic nezmůže.
Myslím, že Svaz průmyslu a dopravy by udělal lépe, kdyby místo sepisování domnělých křivd na podnikatelích kvůli ochraně životního prostředí pomáhal odstraňovat skutečné příčiny nekonkurenceschopnosti našich podniků - nízkou produktivitu práce, vysokou energetickou náročnost výroby či nekvalitní produkty. Pro racionální diskusi mají jeho zástupci na ministerstvu životního prostředí vždy otevřené dveře.
(Autor je ministrem životního prostředí)
Zdroj: Právo

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí