Demontáž vyřazených aut budou platit i dovozci
Současný neregulovaný stav likvidace autovraků
[https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak] by měla výrazně změnit novela
zákona o odpadech, která už čeká jen na podpis prezidenta republiky.
\"Od prvního května budou muset všichni majitelé aut vyřazovaných z evidence
prokázat způsob ekologické demontáže,\" říká Emil Polívka z Prvního českého
sdružení pro průmyslovou recyklaci autovraků
[https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak]. \"Novela mimo jiné zakotvuje také
povinnost dovozců zahraničních ojetých automobilů, jež nesplňují emisní normy
EURO III a EURO IV, zaplatit za každý vůz 5000 korun. Z výnosů se má vytvořit
zvláštní fond pro finanční podporu nezávadné likvidace osobních vozů,\" dodal.
Od července roku 2007 se na nezávadné likvidaci vyřazených aut budou muset
podílet výrobci a dovozci. Novela zákona o odpadech zároveň předpokládá
vytvoření sítě sběrných a zpracovatelských zařízení, ve kterých se budou
vyřazovaná auta demontovat a likvidovat. Příkladně Škoda Auto bude platit
vybrané demontážní firmy a jejich služby bude doporučovat svým zákazníkům, kteří
se starých škodovek chtějí zbavit.
\"Bude to docela nový podnikatelský obor,\" tvrdí Polívka. Vedle stávajících
šesti provozů pracujících průmyslovým způsobem většina ostatních nesplní podle
jeho názoru požadavky na vybavení pro ekologickou recyklaci.
\"Likvidace autovraků [https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak] není
výdělečná. Za jeden nyní účtujeme kolem devatenácti set korun. Kdybychom se
nevěnovali i jiným činnostem, nemohli bychom se uživit. Navíc jsme ve firmě
během čtyř let investovali do systému nakládání s odpady zahrnujícího i provoz
recyklace ojetin zhruba 160 miliónů korun,\" poznamenal vedoucí provozu
recyklace ŽDB Bohumín Jindřich Vavrla.
\"V Moravskoslezském kraji jsme dosud udělili povolení k provozování této
činnosti pěti subjektům,\" říká Iveta Rotterová z odboru životního prostředí
Krajského úřadu v Ostravě. \"Nyní vedeme správní řízení se šesti dalšími.
Někteří zájemci si ale záměr rozmysleli poté, když zjistili, kolik by museli
vynaložit, aby splnili zákonné předpoklady,\" dodala.
Náklady spojené s technickým vybavením středisek likvidace vyřazených aut mají
být dotovány také prostřednictvím účelového fondu Ministerstva životního
prostředí, na kterém budou soustřeďovány platby za dovoz ojetých automobilů ze
zahraničí.
Během pěti let se tak má v Česku vytvořit systém schopný likvidovat více než 300
tisíc vozidel ročně. V zemi by mělo vzniknout kolem čtyř set sběrných míst, z
nichž by autovraky [https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak] odebíralo asi
dvacet likvidačních firem. Každá má zaměstnávat kolem šedesáti pracovníků a
zlikvidovat kolem deseti tisíc vozidel ročně.
Současný neregulovaný stav likvidace autovraků by měla výrazně změnit novela zákona o odpadech, která už čeká jen na podpis prezidenta republiky.
\"Od prvního května budou muset všichni majitelé aut vyřazovaných z evidence prokázat způsob ekologické demontáže,\" říká Emil Polívka z Prvního českého sdružení pro průmyslovou recyklaci autovraků. \"Novela mimo jiné zakotvuje také povinnost dovozců zahraničních ojetých automobilů, jež nesplňují emisní normy EURO III a EURO IV, zaplatit za každý vůz 5000 korun. Z výnosů se má vytvořit zvláštní fond pro finanční podporu nezávadné likvidace osobních vozů,\" dodal.
Od července roku 2007 se na nezávadné likvidaci vyřazených aut budou muset podílet výrobci a dovozci. Novela zákona o odpadech zároveň předpokládá vytvoření sítě sběrných a zpracovatelských zařízení, ve kterých se budou vyřazovaná auta demontovat a likvidovat. Příkladně Škoda Auto bude platit vybrané demontážní firmy a jejich služby bude doporučovat svým zákazníkům, kteří se starých škodovek chtějí zbavit.
\"Bude to docela nový podnikatelský obor,\" tvrdí Polívka. Vedle stávajících šesti provozů pracujících průmyslovým způsobem většina ostatních nesplní podle jeho názoru požadavky na vybavení pro ekologickou recyklaci.
\"Likvidace autovraků není výdělečná. Za jeden nyní účtujeme kolem devatenácti set korun. Kdybychom se nevěnovali i jiným činnostem, nemohli bychom se uživit. Navíc jsme ve firmě během čtyř let investovali do systému nakládání s odpady zahrnujícího i provoz recyklace ojetin zhruba 160 miliónů korun,\" poznamenal vedoucí provozu recyklace ŽDB Bohumín Jindřich Vavrla.
\"V Moravskoslezském kraji jsme dosud udělili povolení k provozování této činnosti pěti subjektům,\" říká Iveta Rotterová z odboru životního prostředí Krajského úřadu v Ostravě. \"Nyní vedeme správní řízení se šesti dalšími. Někteří zájemci si ale záměr rozmysleli poté, když zjistili, kolik by museli vynaložit, aby splnili zákonné předpoklady,\" dodala.
Náklady spojené s technickým vybavením středisek likvidace vyřazených aut mají být dotovány také prostřednictvím účelového fondu Ministerstva životního prostředí, na kterém budou soustřeďovány platby za dovoz ojetých automobilů ze zahraničí.
Během pěti let se tak má v Česku vytvořit systém schopný likvidovat více než 300 tisíc vozidel ročně. V zemi by mělo vzniknout kolem čtyř set sběrných míst, z nichž by autovraky odebíralo asi dvacet likvidačních firem. Každá má zaměstnávat kolem šedesáti pracovníků a zlikvidovat kolem deseti tisíc vozidel ročně.
\"Od prvního května budou muset všichni majitelé aut vyřazovaných z evidence prokázat způsob ekologické demontáže,\" říká Emil Polívka z Prvního českého sdružení pro průmyslovou recyklaci autovraků. \"Novela mimo jiné zakotvuje také povinnost dovozců zahraničních ojetých automobilů, jež nesplňují emisní normy EURO III a EURO IV, zaplatit za každý vůz 5000 korun. Z výnosů se má vytvořit zvláštní fond pro finanční podporu nezávadné likvidace osobních vozů,\" dodal.
Od července roku 2007 se na nezávadné likvidaci vyřazených aut budou muset podílet výrobci a dovozci. Novela zákona o odpadech zároveň předpokládá vytvoření sítě sběrných a zpracovatelských zařízení, ve kterých se budou vyřazovaná auta demontovat a likvidovat. Příkladně Škoda Auto bude platit vybrané demontážní firmy a jejich služby bude doporučovat svým zákazníkům, kteří se starých škodovek chtějí zbavit.
\"Bude to docela nový podnikatelský obor,\" tvrdí Polívka. Vedle stávajících šesti provozů pracujících průmyslovým způsobem většina ostatních nesplní podle jeho názoru požadavky na vybavení pro ekologickou recyklaci.
\"Likvidace autovraků není výdělečná. Za jeden nyní účtujeme kolem devatenácti set korun. Kdybychom se nevěnovali i jiným činnostem, nemohli bychom se uživit. Navíc jsme ve firmě během čtyř let investovali do systému nakládání s odpady zahrnujícího i provoz recyklace ojetin zhruba 160 miliónů korun,\" poznamenal vedoucí provozu recyklace ŽDB Bohumín Jindřich Vavrla.
\"V Moravskoslezském kraji jsme dosud udělili povolení k provozování této činnosti pěti subjektům,\" říká Iveta Rotterová z odboru životního prostředí Krajského úřadu v Ostravě. \"Nyní vedeme správní řízení se šesti dalšími. Někteří zájemci si ale záměr rozmysleli poté, když zjistili, kolik by museli vynaložit, aby splnili zákonné předpoklady,\" dodala.
Náklady spojené s technickým vybavením středisek likvidace vyřazených aut mají být dotovány také prostřednictvím účelového fondu Ministerstva životního prostředí, na kterém budou soustřeďovány platby za dovoz ojetých automobilů ze zahraničí.
Během pěti let se tak má v Česku vytvořit systém schopný likvidovat více než 300 tisíc vozidel ročně. V zemi by mělo vzniknout kolem čtyř set sběrných míst, z nichž by autovraky odebíralo asi dvacet likvidačních firem. Každá má zaměstnávat kolem šedesáti pracovníků a zlikvidovat kolem deseti tisíc vozidel ročně.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích