Dekáda vzdělávání k udržitelnému rozvoji
Koncepce \"Desetiletí o vzdělávání k udržitelnému rozvoji\" je iniciativou OSN,
která má vést k tomu, aby vzdělání postupně dostalo rozměr trvalé udržitelnosti.
Dekáda byla poprvé představena japonskou vládou na IV. přípravném výboru WSSD na
Bali v červnu 2002. Na Světovém summitu o udržitelném rozvoji v Johannesburku
(WSSD) v roce 2002 bylo její zahájení naplánováno k 1. lednu 2005 a jejím
vedením bylo pověřeno UNESCO.
Koncepce \"Desetiletí o vzdělávání k udržitelnému rozvoji\" je iniciativou OSN, která má vést k tomu, aby vzdělání postupně dostalo rozměr trvalé udržitelnosti. Dekáda byla poprvé představena japonskou vládou na IV. přípravném výboru WSSD na Bali v červnu 2002. Na Světovém summitu o udržitelném rozvoji v Johannesburku (WSSD) v roce 2002 bylo její zahájení naplánováno k 1. lednu 2005 a jejím vedením bylo pověřeno UNESCO.
UNESCO vidí účel Dekády v prosazování vzdělávání jako základu pro udržitelnější společnost a zabudování vzdělávání k udržitelnému rozvoji do všech druhů vzdělávání na všech úrovních. Dekáda by také měla vést k posílení mezinárodní spolupráce. Úkolem UNESCO je jednak koordinace průběhu Dekády a jednak zařazení vzdělávání k udržitelnému rozvoji do jeho vlastních jednotlivých programů. Priority a podoba Dekády však záleží na jednotlivých zúčastněných zemích, jejichž iniciativa bude vycházet z jejich konkrétních potřeb. Dekáda je určena jak pro rozvinuté, tak pro rozvojové země.
Dekáda si klade za cíl dosáhnout změny ve vzdělání ve čtyřech oblastech:
UNESCO vidí účel Dekády v prosazování vzdělávání jako základu pro udržitelnější společnost a zabudování vzdělávání k udržitelnému rozvoji do všech druhů vzdělávání na všech úrovních. Dekáda by také měla vést k posílení mezinárodní spolupráce. Úkolem UNESCO je jednak koordinace průběhu Dekády a jednak zařazení vzdělávání k udržitelnému rozvoji do jeho vlastních jednotlivých programů. Priority a podoba Dekády však záleží na jednotlivých zúčastněných zemích, jejichž iniciativa bude vycházet z jejich konkrétních potřeb. Dekáda je určena jak pro rozvinuté, tak pro rozvojové země.
- Zlepšení přístupu k základnímu školství zejména pro dívky a negramotné dospělé, sjednocení znalostí, dovedností a dosáhnout změny hodnot směrem k udržitelnosti.
- Přeorientování existujících vzdělávacích programů - přetvoření vzdělávání od mateřských škol až po univerzity tak, aby vytvářely harmonický celek vedoucí k udržitelnnosti a sjednocující environmentální, ekonomickou a sociální oblast, což by se odráželo v propojených a na sebe navazujících programech.
- Vytvoření veřejného povědomí o udržitelném rozvoji a pochopení jeho podstaty, informování a motivace veřejnosti k aktivnímu přístupu k udržitelnosti.
- Školení ve všech oborech pro dosažení udržitelnosti na úrovni místní, regionální i národní.
Jednou ze součástí Dekády je vytvoření implementačního schématu. Při vytváření jeho konceptu bylo přizváno ke konzultaci co nejvíce partnerů a stakeholderů z rozvinutých i z rozvojových zemí (instituce spadající pod OSN a další specializované agentury, mezinárodní, regionální a mezivládní organizace, národní Komise pro UNESCO, NNO a občanská sdružení, akademické a další výzkumné instituce, zájmové skupiny, náboženské organizace, zástupci soukromého sektoru, mediální společnosti). Příspěvky a komentáře k připravovanému Implementačního schématu je možno zasílat do Dekády vzdělávání k udržitelnému rozvoji UNESCO.
Zdroj:Dekáda k udržitelnému rozvoji UNESCO
Global Development Research Center
Zdroj:ČEÚ
Sdílet článek na sociálních sítích