Sobota, 27. dubna 2024

Dekáda vzdělávání k udržitelnému rozvoji

Dekáda vzdělávání k udržitelnému rozvoji
Koncepce \"Desetiletí o vzdělávání k udržitelnému rozvoji\" je iniciativou OSN, která má vést k tomu, aby vzdělání postupně dostalo rozměr trvalé udržitelnosti. Dekáda byla poprvé představena japonskou vládou na IV. přípravném výboru WSSD na Bali v červnu 2002. Na Světovém summitu o udržitelném rozvoji v Johannesburku (WSSD) v roce 2002 bylo její zahájení naplánováno k 1. lednu 2005 a jejím vedením bylo pověřeno UNESCO.

UNESCO vidí účel Dekády v prosazování vzdělávání jako základu pro udržitelnější společnost a zabudování vzdělávání k udržitelnému rozvoji do všech druhů vzdělávání na všech úrovních. Dekáda by také měla vést k posílení mezinárodní spolupráce. Úkolem UNESCO je jednak koordinace průběhu Dekády a jednak zařazení vzdělávání k udržitelnému rozvoji do jeho vlastních jednotlivých programů. Priority a podoba Dekády však záleží na jednotlivých zúčastněných zemích, jejichž iniciativa bude vycházet z jejich konkrétních potřeb. Dekáda je určena jak pro rozvinuté, tak pro rozvojové země.

Dekáda si klade za cíl dosáhnout změny ve vzdělání ve čtyřech oblastech:
  • Zlepšení přístupu k základnímu školství zejména pro dívky a negramotné dospělé, sjednocení znalostí, dovedností a dosáhnout změny hodnot směrem k udržitelnosti.
  • Přeorientování existujících vzdělávacích programů - přetvoření vzdělávání od mateřských škol až po univerzity tak, aby vytvářely harmonický celek vedoucí k udržitelnnosti a sjednocující environmentální, ekonomickou a sociální oblast, což by se odráželo v propojených a na sebe navazujících programech.
  • Vytvoření veřejného povědomí o udržitelném rozvoji a pochopení jeho podstaty, informování a motivace veřejnosti k aktivnímu přístupu k udržitelnosti.
  • Školení ve všech oborech pro dosažení udržitelnosti na úrovni místní, regionální i národní.
Jednou ze součástí Dekády je vytvoření implementačního schématu. Při vytváření jeho konceptu bylo přizváno ke konzultaci co nejvíce partnerů a stakeholderů z rozvinutých i z rozvojových zemí (instituce spadající pod OSN a další specializované agentury, mezinárodní, regionální a mezivládní organizace, národní Komise pro UNESCO, NNO a občanská sdružení, akademické a další výzkumné instituce, zájmové skupiny, náboženské organizace, zástupci soukromého sektoru, mediální společnosti). Příspěvky a komentáře k připravovanému Implementačního schématu je možno zasílat do Dekády vzdělávání k udržitelnému rozvoji UNESCO.

Zdroj:
Dekáda k udržitelnému rozvoji UNESCO
Global Development Research Center
Zdroj:ČEÚ
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů