Rozšíření unie výrazně zvýšilo tranzit zboží přes Alpy
Od začátku roku prudce roste počet kamiónů na silnicích vedoucích přes alpské
průsmyky. V prvním čtvrtletí projelo jen přes Brennerský průsmyk o patnáct
procent více kamiónů než ve stejném období roku předchozího. A jen v dubnu
samotném se počet kamiónů zvýšil meziročně o 21 procent.
Hlavní nápor na rakouské přechody přes Alpy ale teprve přijde. \"Rozšíření
Evropské unie vede samo ke zvýšení objemů zboží v severojižní relaci,\"
konstatuje studie rakouského ministerstva dopravy představená na semináři o
tranzitu přes Alpy v tyrolském Alpbachu.
Studie se zabývá výhledem růstu požadavků na tranzit přes Alpy do roku 2015,
takže zohledňuje i další chystané rozšíření Evropské unie v roce 2007.
Podle dokumentu, který cituje rakouský list der Standard, se očekává nárůst
počtu průjezdů do roku 2015 přes Semmering až o tři sta procent. Schoberský
průsmyk může očekávat nárůst průjezdů o čtyřicet procent, na 2,4 miliónu kamiónů
a na Tauernské dálnici by mohl počet průjezdů narůst o osmdesát procent.
K faktorům, které zvyšují požadavky na transport zboží přes Alpy a souvisejí s
rozšířením unie, patří také to, že italské přístavy lákají zákazníky z nových
unijních zemí. Teď, když jsou plně vytížené námořní linky na Dálný východ,
nabízejí zkrácení dopravních tras až o 2000 námořních mil (zhruba 3600 km) ve
srovnání s přístavy v severní a západní Evropě.
Zároveň se počítá se sbližováním unie se zeměmi severní Afriky a Středního
východu. Ostrovní státy Kypr a Malta jsou už teď považovány za brány k těmto
trhům. Opět by to měly být italské či francouzské přístavy, které by mohly
nabídnout přímou přepravu kamiónů z evropské pevniny do přístavů na severu
Afriky nebo Středního východu. Ovšem to je spíše vzdálenější perspektiva, ale
nápor kamiónů na alpské průsmyky začal.
Zejména vláda rakouské spolkové země Tyroly považuje takový vývoj tranzitu přes
Alpy za hrozbu životnímu prostředí. Proto podle listu Der Standard nelze
vyloučit, že státní instituce sáhnou k protiopatřením.
\"Omezení průjezdu by mělo postihovat zahraniční kamióny stejně jako domácí,\"
zdůraznil v Alpbachu odborník na unijní právo Walter Obwexer.
Možné je například rozšíření zákazu nočních jízd kamiónů v době od 20. hodiny
večer do osmi hodin do rána, a snížení hranice nejvyšší povolené rychlosti pro
kamióny. Z tranzitní dopravy by měly být úplně vyloučené staré vozy, které
nesplňují zpřísněné normy emisí škodlivin.
Smyslem těchto opatření je vytlačit co největší podíl kamiónové dopravy ze
silnic na železnici (\"silnice na kolejích\"). Obdobně jako se už děje ve
Švýcarsku.
Tato alpská země chystá od příštího roku zvýšení poplatku za jízdu kamiónů po
dálnici o polovinu. To znamená, že přejezd přes Alpy po silnici bude stát ve
Švýcarsku zhruba 200 eur. V Rakousku stojí po zavedení elektronického mýtného od
začátku běžného roku zhruba polovinu, tedy 111 eur. Nelze tedy vyloučit, že
Rakousko v budoucnosti ceny \"srovná\", míní odborníci.
Od začátku roku prudce roste počet kamiónů na silnicích vedoucích přes alpské průsmyky. V prvním čtvrtletí projelo jen přes Brennerský průsmyk o patnáct procent více kamiónů než ve stejném období roku předchozího. A jen v dubnu samotném se počet kamiónů zvýšil meziročně o 21 procent.
Hlavní nápor na rakouské přechody přes Alpy ale teprve přijde. \"Rozšíření Evropské unie vede samo ke zvýšení objemů zboží v severojižní relaci,\" konstatuje studie rakouského ministerstva dopravy představená na semináři o tranzitu přes Alpy v tyrolském Alpbachu.
Studie se zabývá výhledem růstu požadavků na tranzit přes Alpy do roku 2015, takže zohledňuje i další chystané rozšíření Evropské unie v roce 2007.
Podle dokumentu, který cituje rakouský list der Standard, se očekává nárůst počtu průjezdů do roku 2015 přes Semmering až o tři sta procent. Schoberský průsmyk může očekávat nárůst průjezdů o čtyřicet procent, na 2,4 miliónu kamiónů a na Tauernské dálnici by mohl počet průjezdů narůst o osmdesát procent.
K faktorům, které zvyšují požadavky na transport zboží přes Alpy a souvisejí s rozšířením unie, patří také to, že italské přístavy lákají zákazníky z nových unijních zemí. Teď, když jsou plně vytížené námořní linky na Dálný východ, nabízejí zkrácení dopravních tras až o 2000 námořních mil (zhruba 3600 km) ve srovnání s přístavy v severní a západní Evropě.
Zároveň se počítá se sbližováním unie se zeměmi severní Afriky a Středního východu. Ostrovní státy Kypr a Malta jsou už teď považovány za brány k těmto trhům. Opět by to měly být italské či francouzské přístavy, které by mohly nabídnout přímou přepravu kamiónů z evropské pevniny do přístavů na severu Afriky nebo Středního východu. Ovšem to je spíše vzdálenější perspektiva, ale nápor kamiónů na alpské průsmyky začal.
Zejména vláda rakouské spolkové země Tyroly považuje takový vývoj tranzitu přes Alpy za hrozbu životnímu prostředí. Proto podle listu Der Standard nelze vyloučit, že státní instituce sáhnou k protiopatřením.
\"Omezení průjezdu by mělo postihovat zahraniční kamióny stejně jako domácí,\" zdůraznil v Alpbachu odborník na unijní právo Walter Obwexer.
Možné je například rozšíření zákazu nočních jízd kamiónů v době od 20. hodiny večer do osmi hodin do rána, a snížení hranice nejvyšší povolené rychlosti pro kamióny. Z tranzitní dopravy by měly být úplně vyloučené staré vozy, které nesplňují zpřísněné normy emisí škodlivin.
Smyslem těchto opatření je vytlačit co největší podíl kamiónové dopravy ze silnic na železnici (\"silnice na kolejích\"). Obdobně jako se už děje ve Švýcarsku.
Tato alpská země chystá od příštího roku zvýšení poplatku za jízdu kamiónů po dálnici o polovinu. To znamená, že přejezd přes Alpy po silnici bude stát ve Švýcarsku zhruba 200 eur. V Rakousku stojí po zavedení elektronického mýtného od začátku běžného roku zhruba polovinu, tedy 111 eur. Nelze tedy vyloučit, že Rakousko v budoucnosti ceny \"srovná\", míní odborníci.
Hlavní nápor na rakouské přechody přes Alpy ale teprve přijde. \"Rozšíření Evropské unie vede samo ke zvýšení objemů zboží v severojižní relaci,\" konstatuje studie rakouského ministerstva dopravy představená na semináři o tranzitu přes Alpy v tyrolském Alpbachu.
Studie se zabývá výhledem růstu požadavků na tranzit přes Alpy do roku 2015, takže zohledňuje i další chystané rozšíření Evropské unie v roce 2007.
Podle dokumentu, který cituje rakouský list der Standard, se očekává nárůst počtu průjezdů do roku 2015 přes Semmering až o tři sta procent. Schoberský průsmyk může očekávat nárůst průjezdů o čtyřicet procent, na 2,4 miliónu kamiónů a na Tauernské dálnici by mohl počet průjezdů narůst o osmdesát procent.
K faktorům, které zvyšují požadavky na transport zboží přes Alpy a souvisejí s rozšířením unie, patří také to, že italské přístavy lákají zákazníky z nových unijních zemí. Teď, když jsou plně vytížené námořní linky na Dálný východ, nabízejí zkrácení dopravních tras až o 2000 námořních mil (zhruba 3600 km) ve srovnání s přístavy v severní a západní Evropě.
Zároveň se počítá se sbližováním unie se zeměmi severní Afriky a Středního východu. Ostrovní státy Kypr a Malta jsou už teď považovány za brány k těmto trhům. Opět by to měly být italské či francouzské přístavy, které by mohly nabídnout přímou přepravu kamiónů z evropské pevniny do přístavů na severu Afriky nebo Středního východu. Ovšem to je spíše vzdálenější perspektiva, ale nápor kamiónů na alpské průsmyky začal.
Zejména vláda rakouské spolkové země Tyroly považuje takový vývoj tranzitu přes Alpy za hrozbu životnímu prostředí. Proto podle listu Der Standard nelze vyloučit, že státní instituce sáhnou k protiopatřením.
\"Omezení průjezdu by mělo postihovat zahraniční kamióny stejně jako domácí,\" zdůraznil v Alpbachu odborník na unijní právo Walter Obwexer.
Možné je například rozšíření zákazu nočních jízd kamiónů v době od 20. hodiny večer do osmi hodin do rána, a snížení hranice nejvyšší povolené rychlosti pro kamióny. Z tranzitní dopravy by měly být úplně vyloučené staré vozy, které nesplňují zpřísněné normy emisí škodlivin.
Smyslem těchto opatření je vytlačit co největší podíl kamiónové dopravy ze silnic na železnici (\"silnice na kolejích\"). Obdobně jako se už děje ve Švýcarsku.
Tato alpská země chystá od příštího roku zvýšení poplatku za jízdu kamiónů po dálnici o polovinu. To znamená, že přejezd přes Alpy po silnici bude stát ve Švýcarsku zhruba 200 eur. V Rakousku stojí po zavedení elektronického mýtného od začátku běžného roku zhruba polovinu, tedy 111 eur. Nelze tedy vyloučit, že Rakousko v budoucnosti ceny \"srovná\", míní odborníci.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích