Středa, 24. dubna 2024

Rozšíření unie výrazně zvýšilo tranzit zboží přes Alpy

Rozšíření unie výrazně zvýšilo tranzit zboží přes Alpy
Od začátku roku prudce roste počet kamiónů na silnicích vedoucích přes alpské průsmyky. V prvním čtvrtletí projelo jen přes Brennerský průsmyk o patnáct procent více kamiónů než ve stejném období roku předchozího. A jen v dubnu samotném se počet kamiónů zvýšil meziročně o 21 procent.
Hlavní nápor na rakouské přechody přes Alpy ale teprve přijde. \"Rozšíření Evropské unie vede samo ke zvýšení objemů zboží v severojižní relaci,\" konstatuje studie rakouského ministerstva dopravy představená na semináři o tranzitu přes Alpy v tyrolském Alpbachu.
Studie se zabývá výhledem růstu požadavků na tranzit přes Alpy do roku 2015, takže zohledňuje i další chystané rozšíření Evropské unie v roce 2007.
Podle dokumentu, který cituje rakouský list der Standard, se očekává nárůst počtu průjezdů do roku 2015 přes Semmering až o tři sta procent. Schoberský průsmyk může očekávat nárůst průjezdů o čtyřicet procent, na 2,4 miliónu kamiónů a na Tauernské dálnici by mohl počet průjezdů narůst o osmdesát procent.
K faktorům, které zvyšují požadavky na transport zboží přes Alpy a souvisejí s rozšířením unie, patří také to, že italské přístavy lákají zákazníky z nových unijních zemí. Teď, když jsou plně vytížené námořní linky na Dálný východ, nabízejí zkrácení dopravních tras až o 2000 námořních mil (zhruba 3600 km) ve srovnání s přístavy v severní a západní Evropě.
Zároveň se počítá se sbližováním unie se zeměmi severní Afriky a Středního východu. Ostrovní státy Kypr a Malta jsou už teď považovány za brány k těmto trhům. Opět by to měly být italské či francouzské přístavy, které by mohly nabídnout přímou přepravu kamiónů z evropské pevniny do přístavů na severu Afriky nebo Středního východu. Ovšem to je spíše vzdálenější perspektiva, ale nápor kamiónů na alpské průsmyky začal.
Zejména vláda rakouské spolkové země Tyroly považuje takový vývoj tranzitu přes Alpy za hrozbu životnímu prostředí. Proto podle listu Der Standard nelze vyloučit, že státní instituce sáhnou k protiopatřením.
\"Omezení průjezdu by mělo postihovat zahraniční kamióny stejně jako domácí,\" zdůraznil v Alpbachu odborník na unijní právo Walter Obwexer.
Možné je například rozšíření zákazu nočních jízd kamiónů v době od 20. hodiny večer do osmi hodin do rána, a snížení hranice nejvyšší povolené rychlosti pro kamióny. Z tranzitní dopravy by měly být úplně vyloučené staré vozy, které nesplňují zpřísněné normy emisí škodlivin.
Smyslem těchto opatření je vytlačit co největší podíl kamiónové dopravy ze silnic na železnici (\"silnice na kolejích\"). Obdobně jako se už děje ve Švýcarsku.
Tato alpská země chystá od příštího roku zvýšení poplatku za jízdu kamiónů po dálnici o polovinu. To znamená, že přejezd přes Alpy po silnici bude stát ve Švýcarsku zhruba 200 eur. V Rakousku stojí po zavedení elektronického mýtného od začátku běžného roku zhruba polovinu, tedy 111 eur. Nelze tedy vyloučit, že Rakousko v budoucnosti ceny \"srovná\", míní odborníci.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů