zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Firmy rozdávají stále více peněz, především na sport

17.06.2004
Obecné
Firmy rozdávají stále více peněz, především na sport


Kde najít nové zdroje peněz, které vysychají s tím, jak americké nadace postupně opouštějí Česko a směřují na východ? Takový úkol řeší mnohé neziskové organizace a občanská sdružení. Pokud neuspějí, výrazně omezí svou činnost. Nebo zaniknou.
Zmizet tak mohou například menší regionální organizace, které se zaměřují na ekologickou výchovu dětí, anebo se starají o ohrožené živočichy.
Například Český svaz ochránců přírody, který je koordinátor celosvětové akce Ukliďme svět.
\"Nemůžeme ani koupit pytle na odpadky nebo rukavice pro sběrače odpadků,\" říká Petr Stýblo z pražské centrály svazu, který už byl nucen zvýšit členské příspěvky takřka dvojnásobně.

Firemní peníze
Mnohé neziskové organizace přitom nemají šanci dosáhnout na peníze z Evropské unie. Také proto, že jsou určeny pro finančně náročnější akce. Z Bruselu přicházejí až poté, kdy celá akce proběhne. Navíc unie nezaplatí sto procent nákladů.
Zdroje amerických nadací mohou těžko nahradit příspěvky od občanů nebo státní peníze. Kupříkladu Ministerstvo životního prostředí rozdělilo letos nevládním organizacím dvacet miliónů korun, přičemž požadavek byl na téměř padesát miliónů.
Dobré zprávy ale přicházejí od firem. Ty na dobročinné účely přispívají stále více. Zatímco v roce 2000 si z daní na dárcovství odepsaly sedm set miliónů korun, o dva roky později to bylo o 1,1 miliardy více. \"Jenže firmy stále láká spíše sport,\" upozorňuje Šárka Havlíčková, dramaturgyně divadla Alfred ve dvoře. To přišlo o peníze z amerického Open Society Fund. Omezilo tak počet premiér.
Nadace Partnerství proto teď zahájila kampaň, jejímž cílem je získat dlouhodobý zdroj peněz právě od firem. \"Oslovujeme asi čtyřicet společností,\" říká Radana Blažková z této nadace.

\"Nebezpečné\" peníze
Jenže peníze od podniků mohou být problematické. \"Může to ohrozit naši důvěryhodnost,\" říká Pavel Ondráčka z protikorupčního sdružení Transparency International. Co kdyby se ukázalo, že firma, která dala organizaci peníze, \"sponzorovala\" i politiky, aby získala zakázku?
V poradním sboru Nadace Partnerství, která se snaží získat peníze od firem, sedí i Pavel Švarc, generální ředitel Unipetrolu. Švarc se přitom loni stal Ropákem roku, přičemž tuto antiekologickou soutěž pořádá hnutí Děti Země, které dostává většinu peněz právě od Partnerství.
\"Pokud Švarc o penězích nerozhoduje, ale pouze je pomáhá sehnat, je to pro nás ještě únosné, dá se to akceptovat,\" říká Miroslav Patrik, místopředseda Dětí Země.
Radana Blažková z Partnerství vysvětluje, že nadace má etický kodex, který určuje základní pravidla pro přijímání příspěvků. Například nikdy nevzala peníze od zbrojovky, tabákového či jaderného průmyslu. Před časem Partnerství odmítlo příspěvek od společnosti Monsanto, které se zabývá i šlechtěním geneticky modifikovaných plodin.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí