Sobota, 20. dubna 2024

Evropa žádá biopaliva

Evropa žádá biopaliva
Příští rok by měla alternativní paliva nahradit dvě procenta spotřeby pohonných hmot v celé Evropě.

Doprava má na svědomí 28 % z celkové sumy emisí CO2, přičemž 84 % z toho pochází ze silniční dopravy. Snížit počet automobilů není zřejmě reálné, takže nezbývá než snížit emise, které produkují.

Směrnice 2003/30 EC o podpoře využití biopaliv v dopravě chce proto dosáhnout v členských zemích postupně až dvacetiprocentní náhrady tradičních paliv alternativními. Zatím má jasno o několika příštích letech.

Do roku 2005 mají mít tato paliva dvouprocentní podíl na celkové spotřebě (vychází se z energetického obsahu palivových složek) a do roku 2010 to má být 5,75 procenta.

Do české legislativy je evropská směrnice transponována novelou zákona č. 92/2004 Sb., o ochraně ovzduší. Podle něj měl být od 1. května k dispozici prováděcí právní předpis, ale zatím nevznikl. V Česku máme oproti jiným zemím hodně zkušeností s tzv. bionaftou (směs ropného produktu s methylesterem, který se vyrábí z řepky olejné), ale bez dotací je na trhu nezajímavá. Vláda nyní rozhoduje, zda a jak dlouho bude moci v dotacích pokračovat.

Problematika biopaliv se dotýká několika resortů. Pokud jde o životní prostředí, zde jsou cíle jasné. Zemědělci mají v pěstování plodin pro výrobu biopaliv podnikatelský potenciál (řepka či plodiny pro výrobu lihu apod.), jejich snahou je dostávat za své produkty co nejvíc peněz. To naráží na zájem výrobců biopaliv zůstat konkurenceschopnými na trhu a nakupovat tedy levněji. Se záměry v oblasti daní do toho má co mluvit také Ministerstvo financí. Své zájmy mají i výrobci automobilů a na ně navázaný průmysl autodílů. Zvyšování obsahu biopaliv totiž naráží na technická omezení daná koncepcí používaných motorů a jejich efektivitou.

Česká asociace petrolejářského průmyslu (ČAPPO) prezentovala minulý týden své stanovisko k užití biopaliv v dopravě v ČR. Obává se, že by mohla být přijata pravidla, která by stanovila nereálné cíle. \"Jen žádné plošné míchání biopaliv s fosilními,\" říká předseda ČAPPO Ivan Otis. \"Aby se nestalo, že by byly pohonné hmoty v této podobě několikrát dražší než dnes!\"

Výrobci pohonných hmot mají k obavám více důvodů: produkty pro výrobu biopaliv nemusí být v zemi v požadovaném množství dostupné, takže by se musely dovážet. Bude však o tato paliva také zájem? ČAPPO proto požaduje, aby automobilový průmysl deklaroval, že bude biopaliva a jejich směsi ve stávajícím i budoucím autoparku používat.

MILENA GEUSSOVÁ
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů