Čtvrtek, 28. března 2024

Stará auta: Polský škrt přes saský rozpočet

Stará auta: Polský škrt přes saský rozpočet
Recyklace ojetých aut se stává mezinárodním problémem, bručí u rozsvíceného projektoru Thomas Scherzberg ze saské společnosti ProCon. \"Evropská unie chce, aby se od roku 2006 recyklovalo 85 procent materiálů, ze kterých jsou auta vyrobena. Toho lze dosáhnout pouze přeshraniční spoluprací,\" dodává. Přítomní čeští podnikatelé přikyvují, ale v duchu se ptají: \"Co tím vlastně Němci chtějí říci? Chtějí opravdu spolupracovat, nebo jenom zkrotit konkurenci?\"

Odpověď, že obojí je správně, nabízí na fóru představená studie, kterou zpracovala německá společnost ERMAFA. Z té vyplývá, že příští spolupráce by se měla zaměřit do tří oblastí - na recyklaci velkých plastových dílů, pneumatik a elastomerů (syntetických přírodních polymerů). Dohromady by mělo jít o investici za 18 milionů eur, vzniknout by mělo více než 80 pracovních míst. Detaily studie nezmiňuje.

To hlavní, co zpracovatelé ojetých aut podle Scherzberga potřebují, je plynulý přísun materiálu pro recyklaci. Ten zatím vázne. V Sasku je ročně recyklováno pouze 17 procent z každoročně vyřazených více než 157 tisíc vozů. V Česku je to podle znalců domácí branže ještě méně.

Situaci komplikuje Polsko, které od 1. května letošního roku povolilo dovoz starých aut bez ohledu na jejich stáří. Zpracovatelé v Sasku se teď bojí, že místo do jejich \"šrotáren\" poputují ojetá auta na východ. Strach o svou existenci mají oprávněně: podle studie většina ze 48 saských zpracovatelů časem zkrachuje. Udržet by se mohlo jen deset firem - za předpokladu, že se přísun odepsaných aut do roku 2007 zdvojnásobí.

Případné spolupráci s Čechy musí podle Scherzberga předcházet především harmonizace ekologických standardů pro zpracování aut. České firmy zatím prý nemusejí dodržovat tak přísné předpisy jako jejich němečtí kolegové. V takové konkurenci by saské podniky neobstály, míní studie. Od roku 2007 nebude navíc možné v německých cementárnách spalovat kvůli emisním limitům staré pneumatiky, kdežto v nových členských zemích to ještě nějakou dobu půjde.

I proto bijí Sasové na poplach. Je třeba vyvinout nové technologie, které pneumatiky rozloží na tři složky, z nichž bude možné vyrobit nové obutí. \"Není přijatelné, aby se pneumatiky ve velkém spalovaly třeba v Česku,\" tvrdí Scherzberg. Lepší by bylo, kdyby se vytvořily dva tři společné podniky, v nichž by se tento odpad ekologicky likvidoval.

AUTOR: Jan Stuchlík, Lipsko
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů