zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

V recyklačním provozu Železáren a drátoven Bohumín

15.07.2004
Odpady
V recyklačním provozu Železáren a drátoven Bohumín
Jedním z šesti recyklačních závodů, který likviduje autovraky z celé ČR, je provoz Železáren a drátoven Bohumín, a.s.. Každý rok zpracuje několik tisíc starých vozidel. Jeho postupy odpovídají trendům Evropské unie, která požaduje ekologickou likvidaci autovraků. Téměř vše, co projde závodem, se dá znovu využít.

Stručně je schéma zpracování vraků asi takové: Nejprve se z vyřazených vozů stáčejí provozní kapaliny - palivo, ostřikovací, chladicí a brzdová kapalina i oleje. Vše projde recyklací a dá se znovu energeticky využít.

Potom je na řadě demontáž dílů - pohonné jednotky, převodové skříně, nápravy, které se také znovu zpracovávají.

Stejně tak se recyklují další části - pneumatiky, skla, plasty, guma, akumulátory, barevné kovy, kabely, které mají též energetické využití. Zbylá karoserie jde do lisu, drtiče, separuje se a kovový šrot se využívá v hutích. Odhadem jen 10 % materiálu musí na skládku.

Do roku 2015 by mělo být podle směrnic EU zpracováno 95 % materiálu z autovraků a na skládku bude putovat jen pět procent odpadu, říkají vedoucí pracovníci provozu.

Vše, co se dá zpracovat, využívají Železárny a drátovny Bohumín buď samy (to se týká kovových částí), nebo materiál dodávají dalším zpracovatelům. Celou plochu mají ekologicky zabezpečenu, aby se zabránilo úniku nebezpečných látek.

Největší část recyklovaných vozidel představují škodovky, ale branou závodu procházejí autovraky všech možných evropských značek. likvidace jednoho vozu trvá dvě až pět hodin a denně je možno zpracovat asi 30 vozidel. V Bohumíně by chtěli v budoucnu recyklovat ročně až 20 tisíc vozů.


Auta a čísla

ročně se v Česku odepisuje asi 180 tisíc vozů

jen 15 % z nich dávají majitelé recyklovat

z autovraků se znovu využije asi 90 % materiálu

na skládku musí asi 10 % odpadu z autovraků

do roku 2015 by se mělo využít 95 % materiálu

od té doby by také mělo na skládku putovat jen 5 % odpadu

podle vládní koncepce by se mělo do roku 2006 recyklovat 85 % autovraků.


Jak se využije vrak:

šrot se po přetavení používá pro výrobu válcovaných plechů, ocelových profilů, tažených drátů, lan, radiátorů a topných kotlů

gumový granulát z pneumatik je možné přidávat do podlahovin, různých krytin, na povrch vozovek, slouží k výrobě nových pneumatik

z katalyzátorů se dají získat především drahé vzácné kovy, především platina, palladium a rhodium

z akumulátorů se znovu zpracovává olovo

plastové a různé výplně končí na skládce nebo ve spalovně.
Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
12
9. 2017
12-14.9.2017 - Veletrh, výstava
Birmingham
22
9. 2017
22-24.9.2017 - Seminář, školení
Ekodomov, V Podbabě 29B, Praha 6
26
9. 2017
26-28.9.2017 - Konference
Duisburg
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí