zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Dopravní \"Ekohra\" o trpělivost v Ústeckém kraji

09.08.2004
Obecné
Dopravní \ Ekohra\  o trpělivost v Ústeckém kraji
Litoměřicko - Jak už bylo několikrát v tisku publikováno, doprava v Ústeckém kraji je, zdá se, v patové situaci. K současnému stavu přispívají mimo jiné následující skutečnosti železniční přeprava kamionů RoLa byla kvůli nehospodárnému využívání zrušena, dokončení dálnice D8 se ke zdárnému konci sice blíží, ale pomalým tempem a neustále narůstá podíl kamionové přepravy.
Pokud jde o labskou vodní cestu, vláda odložila jednání o výstavbě jezů na dolním toku Labe (v Malém Březně a Prostředním Žlebu) již poněkolikáté na neurčito a díky nynějšímu procesu sestavování nového kabinetu se nový termín diskuse k tomuto tématu stává stále neurčitějším.
Když uvažuji o tom, že o jezy je vedena více než desetiletá válka a oba nesmiřitelné tábory zastánců a odpůrců se léta předhánějí v argumentaci, je nasnadě připomenout, že každým dalším dnem se pochopitelně každá varianta řešení prodražuje. Základní fakta problému netřeba připomínat: nízký stav vody ve zhruba 40ti kilometrovém úseku mezi Ústím a státní hranicí brání plavbě lodí s nižším ponorem než 140 cm, splavnost je zde tedy plně závislá na počasí.
Přestože se netajím svojí podporou k výstavbě těchto vodních děl na Labi, která by vedla k opětovnému využití řeky nejen k průmyslově dopravním účelům, nechci nyní hledat pravdu v této složité rozepři. Mé úvahy se ubírají trochu jiným směrem. Kolega Foldyna i hejtman Šulc se obvykle uchylují k označení ekologických aktivit za \"ekoteroristy\", ani aktivisté nezůstávají ve svých atacích pozadu.
Marian Páleník z organizace Přátelé přírody útočí na politiky zastánce výstavby jezů nařčením o sledování pouze vlastního prospěchu a poukazuje na vizi peněz na volební kampaň, které strana prosazující výstavbu jezů získá od stavební firmy za získání zakázky. Odvážné to tvrzení, hodné iluzionisty typu pana Páleníka, který mávnutím kouzelné hůlky situaci v dopravě vyřeší. Nemám v úmyslu zpochybňovat činnosti, kterým se ekologové ve své hlavní náplni věnují a vážím si odborníků, kteří se snaží chránit ohrožené druhy rostlin a živočichů, i proti lidským škůdcům. Stále častěji se mi ovšem do mysli vtírá otazník, kdo se vlastně postaví za ochranu lidských jedinců, kteří sice na rozdíl od fauny a flóry nástroje k účinné obraně mají, ale jejich využívání zdá se, není tak snadné.
Ten kdo denně dojíždí kamsi a zase zpět, ví o čem mluvím, o životních podmínkách obyvatel příhraničních obcí, denně obležených desítkami kamionů nemluvě. Náš životní prostor lze přirovnat k fotbalovému hřišti. Jakou roli vlastně sehrávají v řešení dopravní situace ekologické \"aktivity\" v Ústeckém kraji? Jsou skutečně aktivitami v pravém slova smyslu, které se snaží být platným členem týmu a pomáhají samosprávě hledat nová řešení nebo se stylizují do role uražených střídačů na lavičce, kteří čekají na příležitost zacílit a uštědřit spoluhráči ránu do slabin, případně pilně hlásit rozhodčímu přestupky ostatních?
Vždy když se v případě jezů nebo dostavby dálnice D8 položí na stůl nové řešení, promění se aktivisté ve včeličky a neúnavně hledají důvody, proč jej odmítnout. Právě nyní ekologové z organizace Děti Země monitorují stavební práce na dálnici D8 v úseku Trmice státní hranice. Mimo jiné je možné se z tisku dozvědět, že aktivisté upozorňují na předčasné zahájení prací v úsecích, kde ještě nebylo vydáno stavební povolení. Jistě záslužná činnost, dodržovat zákony a vyhlášky je potřebné.
Po všech sporech, které i tuto stavbu provázely, ale každé časnější zahájení stavebních prací slibuje do budoucna zlepšení dopravní situace v regionu, plynulejší dopravu a směřuje ke snížení každodenních stresů na silnicích. V neposlední řadě věřím, že za zlepšení těchto podmínek se nám podaří konečně \"přilákat\" strategického investora do průmyslové zóny u Žatce, aby proklamace o snahách výrazně snížit nezaměstanost v regionu nevisely jen na předvolebních bilboardech.
Na druhé straně chápu, že podobná demonstrativní cesta ekoaktivistů vede k tomu, aby si hráče individualisty diváci všimli, není však jisté, zda s ním v příštím zápase bude počítat i trenér.
Jana Ryšánková, krajský zastupitel Ústeckého kraje
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí