Úterý, 23. dubna 2024

Dálniční obchvat kolem Plzně se rozšíří

Dálniční obchvat kolem Plzně se rozšíří
Další dopravní omezení na dálničním obchvatu Plzně ode dneška zmizí a kompletnímu dokončení zhruba třináctimiliardové státní investice už brání jen rozestavěný střední tříkilometrový úsek kolem vrchu Val.
Ředitelství silnic a dálnic Praha (ŘSD) dnes zprovozní dosud uzavřenou levou část dálnice v 8,5 kilometru dlouhém úseku mezi Ejpovicemi a Černicemi.
Jízda po obchvatu se tak podle odborníků zrychlí a cestu přes zahlcenou Plzeň by mělo volit o něco méně automobilů. \"Věřím, že další část motoristů, kteří dnes jen projíždějí městem, dá přednost obchvatu,\" reagoval vedoucí úseku koncepce a dopravního inženýrství plzeňského magistrátu Ondřej Vohracký.
Už po provizorním otevření obchvatu loni v prosinci poklesl na výpadovce na Prahu počet projíždějících vozů denně ze 30 tisíc na 22 tisíc, zásadní úlevu však prý pocítí obyvatelé až v roce 2006 po definitivním dokončení zbývající a stále objížděné střední části stavby.
Náklady na vybudování 8,5 kilometru dlouhého východního úseku dosáhly téměř tří miliard korun, zprůjezdněny budou na něm nyní všechny křižovatky a dálniční sjezdy. \"Oproti smlouvě byl tento úsek dokončen se čtyřměsíčním předstihem,\" uvedl včera koordinátor stavby Petr Otásek.
Krátce po prosincovém zprovoznění obchvatu, kdy byla v jeho východním úseku doprava vedena jen v pravé části, však došlo v těchto místech k několika smrtelným nehodám řidičů, kteří nerespektovali dopravní značení a zákaz předjíždění. Po zásahu ministerstva dopravy pak byla plná čára doplněna dalšími bezpečnostními prvky.
Kompletně dokončena byla před půlrokem jen západní část ze směru od Rozvadova, kterou neblokovaly výkupy pozemků, soudní spory s ekology a představiteli blízkých obcí. Na stavbu východního úseku však vyjely první bagry až v roce 2002, tedy 14 měsíců po začátku stavby západního úseku. A práce na střední části s tunelem pod vrchem Val začaly až loni.
\"Teď už jde jen o to, aby to celé bylo co nejdřív hotovo,\" hodnotí situaci jeden z odpůrců této trasy dálnice, starosta Štěnovic Jan Nový. Se stavbou souhlasil až poté, co investor dodatečně vyhověl návrhu obcí na doplnění projektu, například o rozšíření některých protihlukových valů.
Proti obchvatu v trase, vedoucí dále od Plzně přes vrch Val, vystupovali sedm let také členové ekologického sdružení Děti Země. Upozorňovali na nepříznivé důsledky pro okolní obce a také skutečnost, že plzeňskou radnicí a státem prosazovaná trasa je delší a dražší než původně plánovaná. Boj vzdali v roce 2001, kdy Vrchní soud potvrdil platnost nyní budované varianty dálnice. \"Pro nás je to už minulost. Zásadní problém je nyní v samotné Plzni, která je neskutečně přetížená dopravou.. A obchvat je jen jedno z několika řešení,\" uvedl předseda Dětí Země Vít Roušal.
Zástupci ŘSD odhadovali ještě počátkem roku, že celkové náklady na výstavbu dosáhnou dvanáct miliard korun. Zhruba o jednu miliardu ale cena vzroste po nedávném zvýšení daně z přidané hodnoty.
\"Pokud nepřijde nějaká nenadálá přírodní pohroma, předpokládám, že v roce 2006 bude střední úsek, a tím i celý obchvat opravdu hotov,\" uvedla včera náměstkyně ředitele pro výstavbu závodu Praha ŘSD Marie Nádvorníková.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů