Pátek, 29. března 2024

Čtyři mýty o jednom plánu

Čtyři mýty o jednom plánu
Ministerstvo průmyslu se vydává za hasiče problémů. Nejdříve však bylo nečinné a nyní vytváří nový problém.

Je s podivem, že po zhruba roce intenzívních příprav národního alokačního plánu obchodování s emisemi oxidu uhličitého se stále setkáváme s mýty, které se nezakládají na pravdě. Některé se objevily i ve vyjádření náměstka ministra průmyslu Peciny (HN 20. srpna). Pokusím se je uvést na pravou míru.
Povolenky přiděluje Brusel
Poměrně rozšířený mýtus o všemocnosti Bruselu se objevuje i zde. Je to nesmysl. Evropská komise nemá kvóty povolenek pro jednotlivé státy a přípravou alokačních plánů "nezkouší" členy, jestli se do nich trefí. Vzhledem k nastavení obchodování to ani není možné. Dána jsou kritéria pro expertní výpočet množství povolenek a v rámci nich má stát určitý manévrovací prostor. Nic více, nic méně.
Podle Kjótského protokolu máme právo na určitý příděl povolenek
Veliký omyl, který míchá dva odlišné světy. Protokol v kritériích směrnice figuruje jen jako jedno z kritérií. Závazek protokolu se týká emisí celé ČR (nejen průmyslu) a všech skleníkových plynů, evropský systém pouze vybrané skupiny podniků a oxidu uhličitého. Není to tedy totéž. Přidělení povolenek "podle protokolu" by znamenalo porušení pravidel státní pomoci, protože mezi podniky by se rozdělilo mnohem víc povolenek, než jsou očekávané emise. Podniky bychom tak dotovali.
Firmy nemají jinou možnost, jak snižovat emise, než poklesem výroby
Čísla o energetické náročnosti ekonomiky dokazují, že stále výrazně pokulháváme za evropským průměrem. Možnosti snižovat emise existují v rámci technických opatření i ve spotřebě - efektivnějším využíváním energie lze rozšiřovat výrobu bez nárůstu spotřeby energií. Ministerstvo životního prostředí připravilo realistickou variantu, která v rámci flexibility kritérií vychází podnikům vstříc. Počet povolenek nemůže stanovit jako "tolik, kolik chceme".
Ministerstvo průmyslu a obchodu hasí průšvihy
I to je mýtus. Ministerstvo průmyslu v přípravě obchodování dlouho zaujímalo vyčkávací pozici, což ostře kritizovali i zástupci firem. Náš úřad mezitím od podzimu vedl dialog s představiteli průmyslu - řada z nich potvrdí, že to byla jednání konstruktivní..
Podniky byly již před několika měsíci osloveny se žádostí o podklady, ty byly obvykle předány paralelně též Ministerstvu průmyslu a obchodu. Zatímco my jsme na jejich základě připravili návrh alokačního plánu, MPO si v předvečer vypořádání připomínek najímá soukromou společnost (obchodníka s emisemi) a žádá velké společnosti, aby poskytly data znovu spolu s plánovaným objemem výroby do rukou této firmy. Co víc si obchodník s emisemi může přát? Pro pořádek - MŽP data pečlivě střeží a nikdy je neposkytlo třetím osobám.
Čí průšvih vlastně MPO tímto nešťastným způsobem hasí? Není místo konstruktivní spolupráce vytvářen problém nový?
Autor je tajemníkem ministra životního prostředí
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů