zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ivan Papoušek: Posílíme export pomocí vývozních aliancí

20.09.2004
Obecné
Ivan Papoušek: Posílíme export pomocí vývozních aliancí
Osobní kontakt s podnikateli a institucemi, které podporují byznys, je začátkem úspěšného obchodu. Tento nepsaný zákon trhu platí v konzervativním Rakousku dvojnásobně.
Pomoci českému exportu na nesnadném trhu Rakouska je cílem nové pobočky agentury CzechTrade. Do Vídně proto vysílá svého zástupce Ivana Papouška, který bude kancelář i budoucí podporu firmám řídit.


hn: Tento měsíc CzechTrade otevírá svou vídeňskou kancelář. Proč jste se k tomuto kroku rozhodli?
Ke vzniku zahraniční kanceláře nás vedlo několik důvodů. Předně, Rakousko je geograficky blízké Česku a tudíž logicky náleží k prioritním exportním trhům. Odpovídá tomu i pozice Rakouska jako třetího největšího obchodního partnera pro ČR. Navzdory této geografické blízkosti a rozvinutému obchodu existují v obchodních vztazích mnohé odlišnosti a čeští podnikatelé musí v některých oborech překonávat bariéry.
Chceme naší přítomností usnadnit českým exportérům vstup na rakouský trh a pomoci jim získat maximum aktuálních informací a kontaktů.
Od zastoupení si také slibujeme to, že pro české výrobce získáme řadu menších či větších zakázek a subdodávek od rakouských firem, které přesunuly výroby především do okolních levnějších zemí.


hn: Náš vstup do Evropské unie otevřel příležitosti pro malé a střední podniky. Do jaké míry při vašem působení v Rakousku míníte podporovat právě tuto část podnikatelské sféry?
Posláním agentury CzechTrade je napomáhat exportu českých podniků, bez rozdílu jejich velikosti. Pravdou je, že to, co ztrácejí malé a střední podniky na síle, často získávají na pružnosti a přizpůsobivosti. Schopnost rychle se přizpůsobit tak náročnému trhu, jako je rakouský, to vidím jako nejdůležitější faktor úspěchu.
Především takovéto firmy, ať malé či velké, bychom chtěli podporovat. Šance českých firem chceme posílit přes vývozní aliance - pro Rakousko se bude jednat o vývozní alianci v oblasti biomasy, informačních technologií či potravinářství.


hn: Rakouský trh je nabitý konkurencí. V jakých oborech přesto vidíte šance podnikání, a to právě pro malé a střední podniky?
S ohledem na poptávky, které CzechTrade má buď přímo od rakouských subjektů či přes české obchodně-ekonomické zastoupení ve Vídni, vidím řadu obchodních příležitostí. Velmi často se objevuje poptávka po dřevu a výrobcích dřevozpracujícího průmyslu, chemických výrobcích, sklu, papíru a papírenských výrobcích.
Rakouská strana má zájem o výrobní kooperaci především ve stavebnictví a službách. Na tomto místě bych rád upozornil, že poskytování služeb právě v oblasti stavebnictví a příbuzných oborů (jedná se o zahradnické služby, čistění a úklid, sociální a bezpečnostní služby) mají české firmy omezený vstup na rakouský trh.
Pokud by české firmy chtěly tyto služby v Rakousku realizovat, musí získat pro své zaměstnance od rakouských úřadů nejprve tzv. EU-Entsendebestätigung (v překladu povolení k vyslání). To může trvat až šest týdnů.


hn: Většina vývozu z Čech do Rakouska jsou stroje, strojní a dopravní zařízení. Je tento obor perspektivní i do budoucna?
Strojírenství je významným odvětvím, kde Rakousko, jako i další země západní Evropy, hledá možnosti levnější výroby, tj. outsourcing. Strojírenská výroba má v Rakousku podobný charakter jako v Česku a je z tohoto důvodu dobrým potenciálním partnerem pro outsourcing zejména ve strojních komponentech a zpracování kovů či přenesení výroby do České republiky.
Agentura CzechTrade je schopna v tomto oboru nabídnout službu šitou na míru požadavkům - CIPAS. Její podstatou je vyhledat vhodné partnery pro dlouhodobou výrobní spolupráci. Dalšími perspektivními odvětvími jsou informační technologie a potravinářství.


hn: Do jakých spolkových zemí se nejvíce soustřeďuje zájem českých podnikatelů?
Největší část českých exportů míří spíše do spolkových zemí, které jsou Česku teritoriálně nejblíže, tedy do Horního Rakouska, Vídně a Salzburgu, kde se zároveň koncentruje průmyslová výroba. Dolní Rakousko a východ země jsou spíše zemědělskými oblastmi, v západní části dominuje turistický průmysl a lesní hospodářství.
Významná část českého vývozu je tvořena firmami, které ovládají rakouské společnosti. Česká firma "pouze vyrábí" a rakouská zboží prodává. Počet výhradně českých firem v Rakousku je nízký a jedná se převážně o obchodní zastoupení.
Nejvyhledávanější je zastoupení prostřednictvím rakouské obchodní společnosti. Odhaduje se, že v kontaktu s českými partnery je v Rakousku zhruba šest tisíc firem.
[*]

Jak si žijí Češi a Rakušané - porovnání
(na škále od 0 do 10) Češi Rakušané
Kvalita života 6,47 9,44
Životní prostředí (10 = žádné znečištění) 6,09 8,62
Životní náklady (New York City = 100) 66,7 66,0
Ochrana osob a majetku 5,92 9,11
Ochrana duchovního majetku 6,14 8,46
Úroveň systému vzdělání 6,05 7,72
Potenciál výzkumu, kvalita odborníků 7,86 8,14
Kooperace podnikatelů s univerzitami a odbor. školami 4,47 5,90
Dostupnost kvalifikované síly 7,70 6,93
Identifikace pracovníků s podnikem 5,02 7,64
Spokojenost zákazníků 5,81 7,64
Stav infrastruktury 7,35 8,36
Podpora exportu 6,37 8,13
Informační technologie 7,86 8,36
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí