Den bez aut varuje: na silnicích umírají desítky dětí
Při dopravních nehodách zahynou každoročně po celé Evropě stovky dětí a další
desítky až stovky tisíc jsou zraněny. Jen na českých silnicích loni zemřelo
třicet šest dětí a letos dalších devatenáct.
Také proto je letošní Den bez aut, k němuž se právě dnes připojí bezmála 1500
evropských měst včetně pětadvaceti českých, zaměřen na větší bezpečnost dětí.
Při dopravních nehodách zahynou každoročně po celé Evropě stovky dětí a další desítky až stovky tisíc jsou zraněny. Jen na českých silnicích loni zemřelo třicet šest dětí a letos dalších devatenáct.
Také proto je letošní Den bez aut, k němuž se právě dnes připojí bezmála 1500 evropských měst včetně pětadvaceti českých, zaměřen na větší bezpečnost dětí.
Bezpečná cesta do školy
Česko patří k nejhorším zemím v Evropě. Statistika Ministerstva dopravy ukazuje, že na sto tisíc dětí zemře při dopravních nehodách 4,6 dětí. V Německu to je 3,6 dětí a ve Velké Británii dokonce 2,9 dětí.
"A v porovnání se Švédskem jsme na tom ještě mnohem hůř," říká Jaroslav Hořín, který se specializuje na bezpečnost dopravy.
"Samozřejmě se nikdy nedá říct, že by ulice byly někdy absolutně bezpečné. Myslíme si ale, že u nás jsou vyloženě nebezpečné," tvrdí Jarmila Johnová ze sdružení Pražské matky. V rámci Evropského týdne mobility, který vyvrcholí dnešním Dnem bez aut, předváděla tato organizace v centru hlavního města, proč je na frekventovaných místech důležité zavést maximální třicetikilometrovou rychlost.
"Při třicítce zastaví auto za třináct metrů, při padesátce má ještě za patnáct metrů rychlost pětačtyřicet kilometrů," říká Johnová.
V národní strategii bezpečnosti silničního provozu, kterou schválila vláda, se například počítá s projektem Bezpečná cesta do škol. Na trasách dětí do škol se vytipují riziková místa, kde se pak například namontují retardéry, namaluje se nový přechod nebo se zúží silnice.
"Jsme na začátku," říká Johnová. Pražské matky zatím s úředníky zmapovali trasy do čtyř škol, v hlavním městě jich jsou stovky.
Nebezpečné škodliviny
Děti ohrožuje další "neviditelné" nebezpečí: automobilové zplodiny. "Je to problém velkých měst a především Prahy," říká Jaroslav Šantroch, náměstek ředitele Českého hydrometeorologického ústavu. Ve velkých městech je přitom doprava největším znečišťovatelem ovzduší. Už dávno neplatí, že nejvíce škodí elektrárny.
V Praze jsou imisní limity překračovány především ráno při dopravní špičce a při horších rozptylových podmínkách. Je to tedy v době, kdy děti chodí do školy.
Helena Kazmarová ze Státního zdravotního ústavu uvedla, že například kvůli oxidu dusičitému se u dětí zvyšuje riziko respiračních onemocnění, benzen či polyaromatické uhlovodíky zase zvyšují riziko rakoviny.
Uzavřená města
Pětadvacet českých měst, která se dnes připojí ke Dni bez aut, uzavřou svá centra pro automobilovou dopravu. V některých městech - například Plzni či Ostravě - bude hromadná doprava zadarmo.
Praha uzavřela na sedm hodin nábřeží mezi Národním divadlem a Karlovým mostem už v neděli.
"Je to ulice, o které se hodně diskutuje, zda by se nemohla pro auta uzavřít úplně," řekl primátor Pavel Bém, podle něhož byla nedělní uzavírka také testem, co by úplné uzavření nábřeží udělalo s pražskou dopravou. "Myslím, že nic zvláštního," dodal Bém.
Také proto je letošní Den bez aut, k němuž se právě dnes připojí bezmála 1500 evropských měst včetně pětadvaceti českých, zaměřen na větší bezpečnost dětí.
Bezpečná cesta do školy
Česko patří k nejhorším zemím v Evropě. Statistika Ministerstva dopravy ukazuje, že na sto tisíc dětí zemře při dopravních nehodách 4,6 dětí. V Německu to je 3,6 dětí a ve Velké Británii dokonce 2,9 dětí.
"A v porovnání se Švédskem jsme na tom ještě mnohem hůř," říká Jaroslav Hořín, který se specializuje na bezpečnost dopravy.
"Samozřejmě se nikdy nedá říct, že by ulice byly někdy absolutně bezpečné. Myslíme si ale, že u nás jsou vyloženě nebezpečné," tvrdí Jarmila Johnová ze sdružení Pražské matky. V rámci Evropského týdne mobility, který vyvrcholí dnešním Dnem bez aut, předváděla tato organizace v centru hlavního města, proč je na frekventovaných místech důležité zavést maximální třicetikilometrovou rychlost.
"Při třicítce zastaví auto za třináct metrů, při padesátce má ještě za patnáct metrů rychlost pětačtyřicet kilometrů," říká Johnová.
V národní strategii bezpečnosti silničního provozu, kterou schválila vláda, se například počítá s projektem Bezpečná cesta do škol. Na trasách dětí do škol se vytipují riziková místa, kde se pak například namontují retardéry, namaluje se nový přechod nebo se zúží silnice.
"Jsme na začátku," říká Johnová. Pražské matky zatím s úředníky zmapovali trasy do čtyř škol, v hlavním městě jich jsou stovky.
Nebezpečné škodliviny
Děti ohrožuje další "neviditelné" nebezpečí: automobilové zplodiny. "Je to problém velkých měst a především Prahy," říká Jaroslav Šantroch, náměstek ředitele Českého hydrometeorologického ústavu. Ve velkých městech je přitom doprava největším znečišťovatelem ovzduší. Už dávno neplatí, že nejvíce škodí elektrárny.
V Praze jsou imisní limity překračovány především ráno při dopravní špičce a při horších rozptylových podmínkách. Je to tedy v době, kdy děti chodí do školy.
Helena Kazmarová ze Státního zdravotního ústavu uvedla, že například kvůli oxidu dusičitému se u dětí zvyšuje riziko respiračních onemocnění, benzen či polyaromatické uhlovodíky zase zvyšují riziko rakoviny.
Uzavřená města
Pětadvacet českých měst, která se dnes připojí ke Dni bez aut, uzavřou svá centra pro automobilovou dopravu. V některých městech - například Plzni či Ostravě - bude hromadná doprava zadarmo.
Praha uzavřela na sedm hodin nábřeží mezi Národním divadlem a Karlovým mostem už v neděli.
"Je to ulice, o které se hodně diskutuje, zda by se nemohla pro auta uzavřít úplně," řekl primátor Pavel Bém, podle něhož byla nedělní uzavírka také testem, co by úplné uzavření nábřeží udělalo s pražskou dopravou. "Myslím, že nic zvláštního," dodal Bém.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích